טיקטוק חושפת את דוח מגמות הגיימינג הראשון שלה, שבוחן לעומק התנהגויות צרכניות חדשות ושינויים בתרבות הגיימינג בטיקטוק, וחושף למעלה מ-3 טריליון צפיות בתוכן גיימינג בשנת 2022 בפלטפורמה.

טיקטוק מסמנת את תחום הגיימינג כגורם הבידור המרכזי של העתיד הקרוב. נתוני הדוח מראים כי 50% מהמשתמשים היומיים הפעילים של הפלטפורמה צפו במהלך 2022 בתוכן שקשור לגיימינג. 75% מהמשתמשים העידו כי טיקטוק חושפת אותם לתכני גיימינג חדשים בפלטפורמה, ו-70% מהגיימרים בטיקטוק מציינים כי הם נוטים לדבר באופן נרחב יותר על משחקים ברשתות החברתיות. הכוח שלה בתחום הגיימינג בא לידי ביטוי גם בנתונים שמראים כי 41% מהמשתמשים מספרים שהם מורידים משחקים לאחר שצפו בתוכן שקשור אליהם בטיקטוק, ואילו 36% רוכשים אותם.

מנכ"ל חטיבת הגיימינג העולמית של טיקטוק הוא אסף שגיא, לשעבר מנכ"ל טיקטוק ישראל, והוא מנהל את הפעילות והצוות של הגיימינג מישראל. בראיון ל-mako הוא מספר: "טיקטוק פועלת כבר 3 וחצי שנים בארץ, כאשר החברה קצת בת יותר מ-5. יש לנו למעלה ממיליארד חברי קהילה עולמיים. טיקטוק הגיעה הרבה אחרי חברות אחרות לשוק הווידיאו, ואצלנו יוצרים תוכן שהוא מעורר השראה יצירתית ומשמח. יש לנו למעלה מ-150 מיליון חברי קהילה בארה"ב, ולמעלה מ-150 מיליון באירופה. גם השוק בישראל גדל מאוד מהר כתוצאה מעובדה מאומצת של הצוות הישראלי, שמונה כמה מאות אנשים".

אסף שגיא, מנכ"ל חטיבת הגיימינג העולמית בטיקטוק (צילום: tiktok)
אסף שגיא, מנכ"ל חטיבת הגיימינג העולמית בטיקטוק | צילום: tiktok

באשר לתעשיית הגיימינג, מסביר שגיא: "זו תעשייה מאוד גדולה, ולא תמיד מודעים לגודלה. אנחנו מדברים על משחקי מובייל, משחקי מחשב, קונסולות ופלייסטיישן, בסך הכול תעשייה שמגלגלת 200 מיליארד דולר לשנה. למעלה מ-3 מיליארד אנשים משחקים. מצאנו שבטיקטוק יש חפיפה גדולה לתעשיית הגיימינג והמשחקים - 82% מהאנשים שנמצאים בטיקטוק משחקים גם. אנחנו לא מדברים רק על פיפ"א או הסימס, זה יכול להיות גם קנדי קראש. המפרסמים של המשחקים משווקים אצלנו בצורה משמעותית את המשחקים.

"בשנת 2022 הגענו ל-3 טריליון צפיות בתכני גיימינג מכדור של 7 מיליארד איש, את מבינה שכמות הצפיות היא מאוד גבוהה. אנחנו יודעים שכל אדם שני יקבל על בסיס יומי תוכן גיימינג בתוך טיקטוק, והם רוצים את זה".

על אילו תכנים אנחנו מדברים? אם ביוטיוב הכרנו למשל לייבים של אנשים משחקים, בטיקטוק זה רק חלק קטן מהסרטונים העוסקים בגיימינג.

"אנחנו רואים תרבות של גיימינג, המון מקומות שהדמויות מהמשחקים הופכות להיות דמויות שמדברים עליהן. הלבוש של הדמויות הופך להיות משהו שהוא חלק מהשיח", מסבירה נועם זדה, סמנכ"לית שיווק גיימינג בטיקטוק אירופה, המזרח התיכון ואפריקה.

"יש גם לייבים של אנשים משחקים, אבל זה הרבה יותר מזה. אתן לדוגמה את סופר מריו, משחק שכולנו מכירים מילדות. הוא הפך להיות תופעה בעולם בקולנוע, קיבל מרצ'נדייז, ועכשיו מגיע למוזיקה, יש שירים מתוך סופר מריו על הדמויות. גם המשחק Hogwarts Legacy גרם לאנשים שהיו מעריצי הספרים והסרטים של הארי פוטר, לרכוש קונסולת גיימינג ולהתחיל לשחק".

נועם זדה, סמנכ"לית שיווק גיימינג בטיקטוק אירופה (צילום: אלכס קולומויסקי)
נועם זדה, סמנכ"לית שיווק גיימינג בטיקטוק אירופה, המזרח התיכון ואפריקה | צילום: אלכס קולומויסקי

טיקטוק מחלקת בדוח שלה את הסרטונים שעוסקים בגיימינג לשלוש קטגוריות - בידור שמניע לפעולה, מקום לשמחה ואידיאלים קהילתיים.

בידור שמניע לפעולה: גיימרים בטיקטוק משתמשים בכישורים היצירתיים שלהם כדי לשתף קטעי וידאו ערוכים, שמעלים את המודעות לדמויות ולמשחקים שהם אוהבים. אלו נעשים באמצעות טכנולוגיות שמציעה טיקטוק, כמו פילטרים קוליים ואפקטים של מציאות רבודה, המטשטשות את הגבולות בין יקומים בתוך המשחק לבין תרחישים מהחיים האמיתיים.

@zzz he’s so dreamy #wise #zzzero #zenlesszonezero #zzzeroedit ♬ Hot - Stepz & Ivorian Doll

כאן אפשר לראות את טכנולוגיית ה-AR, מציאות רבודה.

@djhuntsofficial THE AR KLEE TREND‼️#arklee #trending #djhuntsofficial #astronomia ♬ original sound - Djhunts Uploads

מקום לשמחה: בטיקטוק נמצאים גם גיימרים וגם מפתחים, שמשתפים רעיונות וחוויות בקהילה אחת, במסגרת נורמה שמגדירה כי אין דרך "נכונה" או "לא נכונה" להיות גיימר או לנסות לנצח במשחק. על ידי כך, טיקטוק מקבלת את פני הגיימרים מכל הסוגים. במסגרת "תרבות השמחה" שקיימת בפלטפורמה, מותגים יכולים ליהנות מכך שמשתמשי טיקטוק נוטים להעריך פי 1.4 הומור בסרטון ממומן של יוצר כמניע לרכישה, ולמעשה להצליח להגיע לחשיפה עם תוכן משעשע והומוריסטי, שמראה שהם לא לוקחים את עצמם יותר מדי ברצינות.

@stephen_ddungu Added musical combos to the game ⚔️⚔️ #gamedev #b3d #indiegame #animation #vfx #swordofsymphony ♬ original sound - stephen_ddungu

@rowdyroganfam Like seriously? #fyp #gaming #rowdyrogan ♬ you got me there -    

אידיאלים קהילתיים: בתרבות הגיימינג, כשהעלילה במשחק מסתיימת, גיימרים פונים לטיקטוק כדי לקבל השראה אחד מהשני שתעזור להם להמשיך ליהנות ממנו בצורות חדשות ויצירתיות או דרך אתגרים קהילתיים. הגיימינג הפך לסגנון חיים רחב יותר, שפותח הזדמנויות חדשות להשיק את התוכן לשלל נושאים מגוונים שהקהילה אוהבת כמו אופנה, עיצוב הבית, אוכל ועוד. באשר לאופן שבו המותגים משתלבים במגמה זו בפלטפורמה, ניתן לראות כי 77% ממשתמשי טיקטוק בעולם אומרים שהם אוהבים כשמותגים ממציאים אתגרים, טרנדים או ממים חדשים שאחרים יכולים להצטרף אליהם.

 

@grant_wisler gonna speedrun their divorce papers #fyp #grantwisler #gaming #minecraft ♬ original sound - Grant Wisler

@matteo52boni #gaming ♬ suono originale - real_steel.edit

איך טיקטוק מרוויחה מעולם הגיימינג כסף?

שגיא: "אני אחראי על ההכנסות שלנו בתחום הגייימינג. כדי שמשחק של חברה יצליח, לא מספיק רק לפרסם. אנחנו תומכים בחברות בצורה הוליסטית, עוזרים להן לבנות אסטרטגיה שיווקית בתוך טיקטוק, שכוללת גם פרסום. אנחנו מעדיפים שהפרסום יהיה אחרי שהקהילה שלנו כבר מכירה את המשחק ויש תרבות סביבו, שהוא רלוונטי לקהילה, ואז גם לאלגוריתמים הפרסומיים יהיה יותר קל לטרגט את האנשים, והפרסומת תהיה מעניינת ורלוונטית.

"פבלישרים שלא מצליחים להיכנס לטרנדים, משיקים משחקים בהשקות לא מוצלחות. אני לא יכול לנקוב בשמות, אבל ראינו בחודשים האחרונים השקות שעלו מאות מיליונים של החברות הגדולות בעולם, שלא הצליחו. החברות פונות אלינו בשלבים מוקדמים של התהליך, מתייעצות איזה פיצ'רים צריכים להיות בתוך המשחק כדי שיהיו רלוונטיים, מה צריך לייצר בתוך המשחק כדי שידברו עליו, גם כשלא משחקים בו".

זדה מציינת כי הם עובדים עם חברות גיימינג בכל העולם, בהן חברות ישראליות בולטות כמו פלייטיקה, מון אקטיב, פלאריום, סופר פליי ועוד.

אתם בעצמכם משחקים?

זדה: "כן, אני גיימרית. אני אוהבת פיפ"א, כבר מגיל מאוד צעיר, טקן (Tekken) וסופר מריו. מלבד זה, כחלק מהעבודה שלי, אני מורידה אפליקציות של לקוחות שעובדים איתי כדי ללמוד על המשחקים. אחד הדברים שתמיד מרתקים זה החיבור בין גיימינג לבין טיקטוק וכמה שהוא מדויק".

שגיא: "אני אוהב את כל המשחקים, כמובן של חברות מישראל. המשחק החביב עליי הוא הסדרה של זלדה. יצא עכשיו משחק מדהים וחדש שלהם. אפשר לשחק אותם שעות בלתי נגמרות ולגלות עולמות, אני מאוד אוהב את החוויה הזאת. אני יכול לשחק עם שאר בני המשפחה שלי, ומאוד אוהב את נינטנדו סוויץ'".