81% מהיזמים אינם מצליחים להתנתק מהעבודה כשהם בבילוי עם הילדים, כך עולה מסקר עומק שערכה קרן Symbol בקרב יזמיות ויזמים שהם הורים, במטרה לבחון את השפעת מסלול הקריירה על הזמן שהם מבלים עם ילדיהם ואם לתחושתם הם מצליחים לייצר את האיזון בין העבודה למשפחתם. 68% מהיזמים העידו שהזמן שהם מבלים עם הילדים ירד מאז שהפכו ליזמים, ואילו רק 13% הצליחו להגדיל את זמן הבילוי עם הילדים ביחס לתפקיד הקודם שעשו.
בסקר השתתפו 98 יזמים, נשים וגברים, שמשמשים כמנכ"לים, CTO (מנהל טכנולוגיות ראשי) או בתפקידים אחרים בחברות בשלבי צמיחה שונים. אחת התובנות המרכזיות מהסקר שה-CTOs מצליחים לשמור על חיים מאוזנים יותר מאשר שמי שמשמשים בתפקיד מנכ"לים של סטארטאפים. כל הנשאלים העידו על כך שיכולתם לאזן בין קידום הסטארטאפ לבין המשפחה הולכת ומשתפרת עם הזמן והניסיון הנרכש.
הסקר העלה פער משמעותי בין המגדרים בכל הקשור לאיסוף הילדים מבית הספר או מהגן. 39% מהיזמיות העידו שהם אוספות את הילדים מהמסגרות שלוש פעמים בשבוע, וזאת לעומת 9% מהגברים. בקצה השני, 23% מהיזמים לא אוספים לעולם את הילדים, לעומת 14% מהנשים. גם כאן התגלה הבדל בין התפקידים, כאשר 57% מה-CTOs אוספים את הילדים לפחות פעמיים בשבוע, לעומת 45% מהמנכ"לים.
בנוגע לנסיעות עבודה או לילות ארוכים במשרד התגלה פער הפוך כאשר 25% מהנשים ענו שהן מעדיפות מחויבויות עבודה לעומת 4% בלבד מהגברים. עורכי הסקר בסימבול מסבירים את ההבדל בצורך של היזמיות להוכיח את מחויבותן לעבודה יותר מאשר עמיתיהן הגברים. עוד התגלה שמנהלים של סטארטאפים בוגרים יותר משלב A ומעלה מרשים לעצמם יותר להימנע מנסיעות עבודה ופגישות ליליות מסיבות משפחתיות. רוב מוחלט של המשיבים, גברים ונשים כאחד, כמעט אף פעם לא מפספסים את האירועים של הילדים שלהם (64%), ועוד 30% מגיעים לכחצי מהם.
נשים יזמיות מציינות רגשות אשם (61%) כאתגר העיקרי שלהן מאז שהפכו ליזמיות-הורים, ואחריו ניהול זמן ( (43%. אצל הגברים, האתגר הגדול ביותר הוא ניהול זמן (63%), ואחריו מתחים עם בנות/בני הזוג (41%), וזאת לעומת 29% בלבד מהנשים.
כאשר מנתחים לפי תפקיד, מנכ"לים נוטים יותר לציין רגשות אשם כאתגר משמעותי (43%) לעומת ה-CTOs (29% בלבד). בקצה הסקאלה, 4% מכל מגדר דיווחו על השפעה שלילית קיצונית על הקשר עם הילדים בשל מסלול היזמות, וכ-30% מכל מגדר דיווחו על השפעה יחסית נמוכה. בסיכום הדברים, רק 29% מהמשיבים דיווחו שהם לא מרוצים כיום מהאיזון בין עבודה לחייהם האישיים.
עיצוב: סטודיו קשת דיגיטל
"באופן מפתיע, לא גילינו הבדלים מובהקים בין גברים לנשים"
את המחקר ערכה רחלי קוגן, שותפה בקרן סימבול, "קרן שרושמת ליזמי הייטק את הצ'ק הראשון המושקע בסטארטאפים שפועלים בתחומים שאנחנו תופסים כפרה-קונצנזוס, כלומר יזמים שפועלים בתחומים שהם פחות במיינסטרים הישראלי", כך לדבריה. היא עצמה נשואה ליזם אוהד בוברוב, הוא מייסד-משותף ו-CTO (סמנכ"ל הפיתוח) של חברות הסייבר טאלון, שנמכרה לפאלו אלטו ב-625 מיליון דולר, ולפני כן היה ממייסדי חברת הסייבר לאקון, שנמכרה לצ'ק פוינט ב-100 מיליון דולר, ויש להם שתי בנות - רוני בת ה-10 וגאיה בת ה-8.
"אחת המסקנות שעולות מהסקר היא שלשותף הטכנולוגי (ה-CTO) יש חיים יותר מאוזנים מאשר לשותף המנכ"ל. אז הסקר אושש שבחיים האישיים עשיתי בחירה נכונה. למרות שגם לנו לא חסרים אתגרים סביב הנושא הזה, של שילוב הורות ויזמות. אלו אתגרים שאני מכירה הכי מקרוב ועדיין מתמודדת איתם ברמה יומית", היא מספרת ל-mako.
הסקר הוא חלק מפרויקט מתמשך של קבוצת מחקר שכוללת מאות יזמים ברשת הקשרים של הקרן. "כל כמה זמן אנחנו עושים סקר לגבי היבטים שונה של המסע היזמי כדי להעמיק את ההבנה שלנו", אומרת קוגן. "הפעם שלחנו את הסקר לכל היזמים והיזמות שגם גייסו כסף לסטארטאפ שלהם, ושהם גם הורים. רצינו להבין איך אנשים שממש חיים את הדואליות הזאת של הורות לצד ניהול חברה, מתמודדים עם האתגר. ענו על הסקר 28 יזמות ו-70 יזמים".
הסקר התגלגל מתוך מחקר שעשתה קוגן על יזמות של נשים. "אני עסוקה כבר זמן מה בניסיון להבין למה יש כל כך מעט נשים יזמות ואיך אפשר להגדיל את המספר הזה. בשביל לנסות להבין ראיינתי בשנה האחרונה ראיונות עומק כ-30 יזמות, שהתגברו על המכשולים החיצוניים והפנימיים וכן הקימו סטארטאפ.
"ראינו שהרבה מהסיפורים שלהן שזורים בשיקולים של משפחה, ראינו שאצל נשים זה כרוך אחד בשני יותר לעומת גברים. אז רצינו להבין יותר לעומק גם את החוויה של היזמים הגברים שהם אבות, לראות מה בפועל יזמים ויזמות עונים על שאלות כמו: 'האם עבודה כיזם זאת באמת העבודה הכי תובענית שדורשת יותר שעות מכל משרה בכירה אחרת?' 'האם משתפרים לאורך הזמן ביכולת לג׳נגל בין הילדים לסטארטאפ?' 'עד כמה באמת ההורות נפגעת, גם בתחושות הסובייקטיביות וגם בחישוב השעות היבש של כמה מבלים עם הילדים?' 'באמת אתה מוותר על הורות או שזה רק אופנתי כאמירה?' וגם מאוד עניין אותנו איזה הבדלים יש בין יזמות נשים שהן אמהות וליזמים גברים שהם אבות, בהקשר הזה".

לדברי קוגן, "לא מצאתי שום נתונים על הנושא הזה, ממש אפס, לא נגעו בו. במיוחד בישראל, מדינה שהורות זה דבר כל כך מרכזי בה, זה היה נראה לי הזוי שלא בדקו את זה. הרגשנו שלתת נתונים ומידע מפורט על מה קורה בפועל אולי יעזור למי ששוקל או שוקלת לצאת לדרך היזמית אבל חוששים שקשה לשלב את זה עם משפחה. וגם שזה יעשה איזה נורמליזציה ליזמים שמילאו את הסקר".
מה האתגר הכי גדול בשילוב בין הורות ויזמות?
"נשים אמהות יזמות אמרו שהאתגר הכי גדול שלהן הוא תחושת האשמה. גברים אבות יזמים אמרו שהאתגר הכי גדול שלהן הוא ניהול זמן. ברמה האישית, אני חושבת שצריך להיות מאוד חזק בגבולות כדי שההורות היא לא זאת שתפגע, והצורך הזה להציב גבולות פנימיים אבל הזמן הוא חתיכת אתגר.
"אגב בהקשר הזה, הנתון שהכי הפתיע אותי הוא שאמהות יזמות אמרו שהן כמעט תמיד יוותרו על דברים שקשורים לילדים ולא ידחו נסיעות עבודה או פגישות בשביל דברים שקשורים לילדים. לעומת זאת, גברים אמרו שידחו נסיעות עבודה ופגישות בשביל דברים שקשורים לילדים. אבל זה גם יכול לתעתע - כי אולי מבחינת הנשים יש שלושה אירועים כל שבוע שקשורים לילדים והן רוצות להיות בהן, ומבחינת הגברים זה שלושה אירועים בשנה. לרזולוציה הזאת כבר לא ירדנו, אולי במחקר הבא".
האם ליזמיות יותר קשה מלגברים?
"באופן מעט מפתיע ברוב התחומים לא גילינו הבדלים מובהקים בין גברים לנשים בכל הנוגע לחשיבות של נוכחות באירועים של הילדים, לשינוי בזמן שהם מבלים עם ילדיהם מאז שהפכו ליזמים ולהשפעה של היותם יזמים-הורים על הקשר שלהם עם הילדים. עם זאת, בהחלט ישנם הבדלים מגדריים. נשים נוטות יותר לדווח על רגשות אשם בנוגע לאיזון בין עבודה להורות, והן גם אוספות את הילדים מבית הספר או הגן בתדירות גבוהה משמעותית. גברים נוטים יותר לנסות להימנע מלילות ארוכים ומנסיעות עסקים ולהיות מודאגים מניהול הזמן שלהם עם הילדים.
"מעבר לכל הסיפורים שיש על זה שיזמות נשים צריכות להתאים את עצמן לקודים התרבותיים של עולם העסקים הגברי, שזה משהו שלא נגענו בו הפעם, יש דבר אחד בהקשר הזה שממש בלט בסקר - לנשים יזמות קשה כי הן מחויבות במקסימום להכל. בתחושה שלהן הן מחויבות במקסימום לילדים, וגם מחויבות במקסימום לסטארטאפ. נשים גם חוות הרבה יותר ציפיות מהסביבה לגבי ההורות - זה לא חדש. כל זה מייצר ציפיות בלתי אפשריות, קודם כל בפני עצמן, שאולי גם מונעות מנשים שחושבות ללכת ליזמות לעשות את הקפיצה הזאת".
תגובות