בחודש דצמבר האחרון פרסם אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר נתון עגום במיוחד: נשים שהופכות לאימהות חוות ירידה משמעותית בהכנסה שלהן, וכעבור עשור הכנסתן עשויה להיות נמוכה ב-28% מזו של גברים. אין ספק ששוק העבודה הישראלי בשנת 2022 הוא לא מקום פשוט להתנהל בו בתור אישה, מלבד בתחום אחד: ברשת.
יצירת תוכן ברשתות החברתיות הפכה כבר מזמן למשרה מלאה עבור מי שמצליחה ליצור שיתופי פעולה חזקים ורווחיים עם מותגים, לנהל קהילה פעילה של עוקבים ולהישאר רלוונטית לאורך זמן. על פי נתוני Humanz, חברת סטארט-אפ ישראלית שפיתחה מערכת שמחברת בין משפיענים, יוצרי תוכן וחברות באמצעות דאטה, לא פחות מ-91.5% מיוצרי התוכן בישראל הן נשים, והן מרוויחות בממוצע כ-57% יותר מגברים. יוצרות תוכן עם 50-250 אלף עוקבים עשויות להרוויח יותר מ-18 אלף שקלים בחודש, ואילו יוצרות תוכן עם 250 אלף עוקבים ומעלה עשויות להגיע כבר לסכום של שלושים אלף שקלים.
בזמן שענפים אחרים נפגעו באופן משמעותי מהקורונה, המשפיעניות מדווחות שעבורן המגפה דווקא תרמה לביסוס המותג האישי. ״אנשים ישבו בבית מול הטלפון ואנחנו הבלוגריות המראנו״, מספרת קורל מיכאלי בת ה-28, אחת מיוצרות התוכן הפעילות והמצליחות באינסטגרם הישראלי. "היו הרבה שניסו להיכנס לתחום בדיוק בנקודה הזו, אבל זה לא כזה פשוט. רואים את זה עכשיו – מי נשארה בטופ, מי עובדת, למי יש קהל נאמן ומי עשתה את זה סתם בשביל הכיף וחזרה לענייניה״.
קורל מספרת שכיום התחביב שלה הפך לעסק מניב שמפרנס אותה ואת משפחתה. ״אני שמחה כל בוקר לקום ולראות את העוקבות שלי, שהן לא סתם נשים זרות. הן מודות שהן לא קונות מוצר בלי המלצות שלי ושל הקולגות שלי. קל מאוד להסתנוור מזה ולהמציא סיפור שלם על מוצר שלא נגעת בו וזה אסור, זה מבחינתי הכלל הראשון כדי להישאר אמינה ואותנטית״.
אם נחזור לרגע לנתון על ההכנסה הממוצעת של האמא הישראלית, קורל מספרת שאצלה חוויית ההריון והלידה דווקא פתחה דלת לתחום חדש. ״פחדתי להיכנס להריון כי חשבתי שאני כבר לא אהיה צעירה מגניבה ורלוונטית. הייתי בטוחה שזה יגמור לי את הקריירה, ובדיוק ההפך קרה. היום הבת שלי היא כוכבת בפני עצמה, והיא בסך הכל בת שנה וחודשיים״.
ומה אומר נוי, בן זוגה של קורל? ״הפרגון שלו מאוד חשוב לי, יום אחד הוא הצלם שלי ויום אחר הוא משתתף פעיל בסטורי, אפילו קיבלנו לא פעם קמפיין זוגי. לא כל הגברים יודעים לראות אישה מצליחה ולפרגן לה, ומדובר בסכומים שלא הרווחתי אף פעם. אני גאה בעצמי, והוא עוד יותר גאה בי״.
כאמור, על אף שבני הזוג של המשפיעניות לעיתים לוקחים חלק פעיל בעשייה, נדיר יותר למצוא כוכבי רשת גברים שהתפרסמו לגמרי בזכות עצמם. ״גברים מפחדים מהתחום הזה״, טוענת מיכאלי, ״גם עליי הסתכלו לא פעם עקום ואמרו ׳מה היא עושה, היא כל היום באינסטגרם׳. זה מרגיש לאנשים שטחי ואני חושבת שגברים עוד לא נפתחו לעולם הזה מספיק. מי שחכם מבין את הפוטנציאל שטמון בו, יש אלף נושאים שגברים יכולים לדבר עליהם, כמו שוק ההון או ספורט״.
״לנשים יש יותר סבלנות ליצור ולצרוך את התוכן הזה, אם אנחנו מדברות על יצירת תוכן בנושאים כמו אופנה, ביוטי, לייף סטייל וכדומה״, מוסיפה בלוגרית האופנה יובל מיארה (26). בדומה לקורל, גם יובל החלה את דרכה ברשת מאחורי הקלעים בתור מנהלת הרשתות החברתיות של מגזין ״גו סטייל״ וכיום היא מתנהלת כמשפיענית במשרה מלאה. ״היום הרבה יותר קשה ותחרותי ברשת מאשר בתקופה שבה התחלתי, ולכן הדבר הכי חשוב שאפשר לעשות הוא להתמיד ולהיות יצירתית, לפתוח את הראש, לנסות להעביר דברים בצורה שונה ממה שהרוב עושות בשביל לבלוט בעולם מוצף״.
״אנחנו מביאות משהו הרבה יותר אישי, אותנטי, כל מה שקורה באינסטגרם זה אנחנו במאה אחוז״, מוסיפה מיכאלי. ״דוגמניות או שחקניות לצורך העניין, שגם להן יש הרבה מאוד עוקבים, נוטות פחות לתעד את ה׳צד המכוער׳ של החיים, אבל אני חושבת שהחשיפה הזו שהתחילה אצלנו המשפיעניות מחלחלת גם אליהן. כמובן שלכל אחד יש גבולות קצת אחרים, אבל זה גורם לאנשים להתחבר ללב ולנשמה שלך. עוקבות סיפרו לי לי שהן בהריון עוד לפני שהן סיפרו לחברה הכי טובה שלהן, כי רק איתי הן מרגישות בנוח. זה נובע מהפתיחות ומהעובדה שאנחנו נגישות״.
״סלבס ׳מסורתיים׳ קיבלו את הפרסום שלהם בצורה שונה והם לא צריכים להילחם על ההכרה והתרומה שלהם לעוקבים״, מסבירה מיארה. ״אנחנו פרצנו בזכות העובדה שיש לנו ערך מוסף, כל דבר שעולה אצלנו מלווה במחשבה על מה לתת מעבר ואיך לעורר השראה״.
״מודל האפיליאציה ילך ויתעצם״
״בזמן שגברים רק הסתגלו לפלטפורמה, משפיעניות כבר הספיקו לבנות קהילות של נשים שקמות איתן לקפה של הבוקר והולכות לישון איתן. אני יכולה לספור אולי אולי 3 משפיענים גברים שמתחזקים מערכת יחסים כזאת עם העוקבים שלהם״, מוסיפה אליה שטרית, מנהלת קשרי לקוחות ב-Humanz. "יצירת תוכן מחייבת תקשורת שוטפת עם העוקבים וחשיפה כנה ואמיתית, מה שכנראה לגברים פחות אינטואיטיבי לעשות. סביר להניח שהפערים כן יצטמצמו מעט, אבל עדיין זה תחום שנשים יובילו בו תמיד״.
אחד מהכלים המשמעותיים ביותר שעומדים לרשות המשפיעניות, כך מסבירה שטרית, הוא מודל האפיליאציה במסגרתו משפיעניות מקבלות עמלה על כל מכירה. ״מאחורי הקלעים אנחנו יודעים להגיד שמדובר בסכומים מאוד מאוד גבוהים. המגמה הזו תתעצם ותהיה חלק בלתי מבוטל מתקציבי הפרסום של החברות הכי גדולות במשק, כי המפרסמים מבינים שזה כלי שיווק מאוד אפקטיבי. אם בעבר פרסמת בעיתון או ברדיו וכיוונת להכל מהכל, בפרסום באמצעות משפיעניות אפשר לדייק את הקהל ואת המסר. זה לא מפתיע לאור העובדה שהמשפיעניות גדלו לתוך זה ובעצם המציאו את המקצוע. הן מקבלות פידבקים מהעוקבות שלהן, משתפרות ועובדות בזה מסביב לשעון״.