האולם במלון הילטון בתל אביב מלא ביוצרי תוכן שבאו לשמוע מאלו שכבר הצליחו - איך עושים את זה, איך יוצרים תוכן ברשת שיהפוך לוויראלי. מדובר ב-NASSUMMIT (הוועידה של נאס) שארגן אושיית הרשת נוסייר יאסין, או בשם שכולם מכירים אותו - נאס דיילי, והיא מתרחשת במקביל בישראל ו-10 מדינות נוספות.
ליד שמו של כל מרצה בוועידה, בין היתר כוכבת הרשת ליאל אלי והמנטליסט ליאור סושרד, לצד אורחים בינלאומיים כמו הצלם והיוטיובר ג'ורדן מאטר (Jordan Matter) והקוסם הבריטי-יהודי ג'וליוס דיין (Julius Dein), מצוין גם כמה עוקבים הם מחזיקים (28 מיליון עוקבים ו-72 מיליון, בהתאמה לשני האחרונים).
נאס דיילי, בן 31, נולד בעראבה שליד סכנין, ומשפחתו עדיין מתגוררת בה, ואילו הוא מתגורר בדובאי. הוא החל את דרכו ברשת בשנת 2016, כאשר עזב את עבודתו בהייטק, יצא למסע מסביב לעולם, והעלה סרטון מצולם מדי יום לפייסבוק. כיום הוא מעצמת רשת עם 21 מיליון עוקבים בפייסבוק, 4.3 מיליון עוקבים באינסטגרם, 6.3 מיליון עוקבים בטיקטוק וכמעט 12 מיליון מנויים ביוטיוב. כל הסרטונים שלו באנגלית, אך הוא מציין שהוא מתרגם אותם ל-13 שפות.
כיום נאס מעסיק כ-100 עובדים בסינגפור ובדובאי, והפעילות של החברה שלו כוללת את NASSTUDIOS, שיוצרת סרטוני וידיאו ללקוחות למדיה החברתית, NAS.IO, פיתוח טכנולוגי שמטרתו לאפשר לאנשים להרוויח מניהול קהילות אונליין (וואטסאפ, טלגרם וכו'), והאקדמיה של נאס, NASACADEMY, שמציעה שיעורי לייב מקוונים בהם לומדים כיצד לייצר תוכן מנצח ולהרוויח ממנו.
בראיון ל-mako מספר נאס כיצד נולדה הוועידה היום: "רציתי ללמד אנשים איך ליצור תוכן ולעורר בהם השראה איך לעשות מזה קריירה. בחרנו את הדוברים שיש להם משהו להגיד, שיש להם ידע, שהם הגיעו לאנשהו".
סרטון שהעלה לאחרונה תיעד את ביקורו בגרינלנד, הארץ השוממה בעולם, לאחר שנפרד מבת זוגו בשנים האחרונות. "גרינלנד נהדרת", הוא אומר. "אנחנו לא אנשי תיירות, אבל אנחנו הולכים לעשות סרטוני וידיאו במקומות שמעניינים. כל מקום הוא מעניין, גרילנד מעניינת, ישראל מעניינת, אנחנו הולכים לכל מקום".
לפני מספר חודשים העלה נאס סרטון פוליטי שבו עסק בסכסוך הישראלי-פלסטיני, תוך שהוא מסביר לקהל הבינלאומי את מוצאו – הוא אזרח ישראל, שנולד וגדל בה, אבל גם משתייך ללאום הפלסטיני. הוא ביקר במחנות הפליטים, עבר בדיקות קפדניות בשדה התעופה, אבל גם הסתתר במקלט כשירו טילים על ישראל, במילים אחרות מכיר ומבין את שני הצדדים. "כל שישה חודשים אני עושה סרטון פוליטי, כי זה חשוב", מסביר נאס. "אין לי עניין בפוליטיקה היום, אבל אולי בעוד עשר שנים זה יכול להיות מעניין. יוצרי תוכן מדברים על נושאים שהם חשובים".
על רקע המחאות בישראל נגד התוכנית המשפטית, מבהיר נאס כי הוא לא מתעסק במצב הפנימי בארץ. "אני לא גר פה היום. כשאני אגור פה, אני אדבר על זה, ואני אהיה מאוד כועס. אבל כרגע, אני גר בדובאי ואני שותק", הוא אומר.
בזמן הראיון, אמו מגיעה ומתיישבת לצדו. הוא מציג אותה בפניי ומדבר איתה בערבית. כשאחד הדודים שלו מגיע, הוא אומר: "הנה הדוד היחיד שיודע אנגלית במשפחה". את עראבה בה גדל הוא מתאר כ-"כפר ערבי, קטן. נחמד". נאס מספר כי הקהל שלו הוא מכל העולם, אבל יש לו הכי הרבה עוקבים מאמריקה והודו.
מזהים אותך כשאתה בישראל?
"מזהים כל שתי דקות. כולם נחמדים. אני אוהב את זה כל פעם, אבל זאת לא הסיבה שאני עושה את זה. אני עושה את זה כי חשוב לעשות וידיאו, לא בשביל להיות מפורסם. פרסום זה סייד אפקט נחמד".
מה הסרטון הכי ויראלי שלך?
"אני לא יודע. זה לא משנה. מה שחשוב שכל סרטון יקבל צפיות, לא שאחד יקבל יותר מאחר".
רגב גור הוא מנכ"ל ומייסד חברת נראטיב, שמחברת בין חברות ליוצרי תוכן בארה"ב, והיא שותפה ב- NASSUMIT ב-2 מדינות, ישראל וארה"ב. "המטרה להביא כמה שיותר אנשים מהתחום של יצירת תוכן לאותו חדר, החל ממנהלי שיווק של חברות גדולות עד יוצרי תוכן קטנים שצריכים את מנהלי השיווק האלה", אומר גור ל-mako. "כל הכרטיסים נמכרו כבר לפני שבוע, יש פה אלף איש היום".
המשרד שלהם יושב בניו יורק, וגור מספר שהם מנהלים בסביבות 2.5-3 מיליון דולר בחודש: "זה התקציב של חברות שמחליטות איפה לפזר אותו אצל יוצרי התוכן, החל ממגה סלבס כמו היידי קלום ומיסטר ביסט, שאנחנו עובדים איתו הרבה, וזה גם יכול להיות יוצרי תוכן קטנים, טיקטוקרים, יוטיוברים", אומר גור.
יש הבדל בין עבודה עם משפיענים בארה"ב לעומת ישראל?
"כן יש הבדל ענק בגודל ובסכומים. ההבדל העיקרי שבארה"ב אתם יכולים לעשות כסף בלי לפרסם אף מוצר, מספיק לפרסם סרטונים טובים וכבר יוטיוב ישלמו לכם את המשכורת. פה כדי להתפרנס אתם חייבים לעשות איזושהי פרסומת. מבחינת הסכומים, זה יכול להיות החל מ-5,000 דולר לווידיאו ועד 650 אלף דולר לווידיאו. היה לנו גם מיליון או מיליון וחצי דולר לווידיאו אחד, כשבמקרים כאלה מדובר במאות מיליוני צפיות".
לדברי גור, הפלטפורמה החזקה ביותר שבה אנשים לוקחים פעולה, נוקטים צעד, היא יוטיוב. "טיקטוק ואינסטגרם מאוד חזקות בישראל ובעולם, אבל ממה שאנחנו רואים, אנשים הרבה יותר מעורבים ביוטיוב".
איזה יוצרי תוכן אתה מעריך בארץ?
"יש הרבה יוצרי תוכן ממש טובים, מאיה ורטהיימר עושה את זה נכון, יש כל מיני יוטיוברים שפונים בעיקר לנוער וילדים, עידן תלם הוא אחד מהם. ליאל אלי היא אחלה, אבל באופן אישי אני כמעט ולא צופה".
גור מספר כי עבד עם מיסטר ביסט על קמפיין לחברה הישראלית לייטריקס, לאפליקציה שלה פוטוליפ, וכי הוא היוטיובר המרוויח בעולם. "בעייתי להגיד מספר, כי אנחנו עובדים אותו", הוא אומר. "הוא בן אדם מעניין מאוד, מבין ביזנס ממש טוב. מה שיפה אצלו שלא אכפת לו מכסף, אלא אכפת לו מצפיות. ככל שאנשים יראו אותו יותר זמן, יותר יתעניינו, הוא כבר יעשה את הכסף שלו. זה אחלה מסר – אל תתעסקו בכסף, תתמקדו במטרה, והכסף יגיע יחד איתה".
אחת מהמשתתפות כאמור בוועידה הייתה כוכבת הרשת ליאל אלי, בת ה-26, עם 1.2 מיליון עוקבים במצטבר, שדיברה באנגלית וחלקה עם הקהל את הטיפים שלה להצלחה ברשתות. היא סיפרה שהחלה לצלם סרטונים בצבא, כששירתה בחיל המודיעין והייתה משועממת. 8 שנים אחר כך היא הפכה את התחביב שלה למקצוע.
"אני היום עובדת עם לקוחות, זה גם ייעוץ קריאיטיב, כל מה שקשור לתחום של פרסום ושיווק", היא מספרת ל-mako. "התוכן הממומן הוא לא חלק מהתוכן היומיומי שלי, הוא מהווה אחוז יחסית נמוך. התוכן העיקרי הוא אורגני, מצחיק, סרטונים קומיים מהיום יום". היא מספרת כי היא הכי פעילה באינסטגרם, אך לאחרונה "החלה להישאב לטיקטוק".
אלי מספרת כי בהתחלה הייתה עורכת ומצלמת לבד, אבל החלה להיעזר באנשי מקצוע בתחום הזה. "שחררתי ממני את הלחץ של צילום ועריכה. היום למשל, כן הבאתי מישהו שיעזור לי לצלם, זה משהו שמאוד מוריד משקל ממני. זה חשוב".
איך נראה סדר היום שלך?
"אני קמה, לרוב מצלמת תוכן, מייצרת תוכן עבור לקוחות. אני גם כותבת ספר, מדריך לתיכוניסט, שמכיל כל מה שתיכוניסט צריך לדעת. הוא נעשה בליווי של פסיכולוגית, אבל הוא מאוד בשפה שלי".
מה הסרטונים שלך שהכי הצליחו?
"סרטונים שקשורים למצב הביטחוני, נגיד כל מה שקשור לבלה חדיד ולמצב. סרטונים שהם נורא מעוררי הזדהות, שקשורים לדעת ישראל בעולם. בנוסף, התחלתי סדרת סרטונים של פארודיה למשפחת קרדשיאן, שגם זה תופס תאוצה עם יוצרי רשת אחרים, כמו אופק מזרחי ועדן דניאל גבאי. הקהל שלי כולו ישראלי, בגלל זה היה לי שונה לעשות את זה עכשיו באנגלית".