“לישראלים יש מוניטין של הנהגים הכי אגרסיביים בעולם. הבחור השזוף עם השיער המגולח ומשקפי השמש העוטפים שנשען על הצופר שלו במרחק של סנטימטרים ספורים מהבאמפר שלכם. אבל אפילו מחליפי הנתיבים הכי תחרותיים בישראל התאהבו באפליקציית הניווט לסמארטפונים, וייז, שעוזרת להם להתמודד עם פקקי תנועה, מצלמות מהירות, סכנות בכביש ואולי אחד עם השני".
כך נפתחת הכתבה בוושינגטון פוסט שכותרתה: “נהגים ישראלים מוותרים על ה-GPS המסורתי כדי להצטרף לטירוף של ווייז”, והיא בין היתר מבשרת על עסקת המיליארד דולר של גוגל ו-ווייז.
עסקת גוגל וייז שאושרה באופן רשמי אמש (ג’), במסגרתה, הראשונה רכשה את האחרונה תמורת סכום מוערך של כ-1.03 מיליארד דולר (אקזיט האפליקציה הגבוה בהיסטוריה), הרעידה את ישראל משמחה וקנאה .
המגה אקזיט כמובן עשה כותרות בכל אתרי טכנולוגיה בעולם, שיש לציין מסקרים את ווייז באופן קבוע, בלי קשר לגוגל, אלא כי פשוט מדובר במוצר בינלאומי מוצלח ופופולרי מאוד.
בעוד שאנחנו בישראל כבר סופרים את הכסף של מנכ”ל ווייז ועובדיו, כולל כמה כסף ילך למדינה, האתרים בעולם עסוקים בבחינת העסקה ובאמת מנסים להבין איך תנווט ווייז את דרכה עד שתשתלב בשירות המפות המרהיב כבר היום, של גוגל.
בצד ה”סקסי” של הסיפור מזכירים האתרים את מלחמת הענקיות - פייסבוק מול גוגל ולהיפך (ואפילו מזכירים את אפל שכבר הכחישה שלא רצתה או ניסתה לרכוש את ווייז), ורואים ברכישה של ווייז על ידי גוגל צעד שכל מטרתו היא לחסום את פייסבוק מלהישתלט על המפות החברתיות.
“הרכישה תוכל לעזור לגוגל לשפר את שירותי המיפוי שלה וליצור תעלת מגן גדולה יותר נגד הלייקים של פייסבוק ואפל. בטח כשביום שני האחרון, אפל הבטיחה להטמיע את המפות שלה לתוך מכוניות”, נכתב באתר Cnet.
“בפוסט על הרכישה, כתבה גוגל שהיא מתכננת לחזק את המפות שלה בעזרת כמה מהפיצ’רים של דיווחי תנועה בווייז ומצד שני לחזק את וייז עם יכולות החיפוש שלה”.
באתר דה וורג’ מתייחסים לווייז כאל מתחרה של גוגל: “גוגל רכשה את שירות המיפוי ווייז, המתחרה של המפות שלה והיא בונה על כך שהמידע של המשתמשים יעזור לה ליצור מפות מדויקות עם דיווחי תנועה בזמן אמת”. בדה וורג’ מזכירים שגם אפל וגם פייסבוק (לכאורה) שקלו לרכוש אותה.
באשר לסיבת הרכישה, הספקולציה של דה וורג’ מדברת על כך שגוגל רוצה לשמר את הדומיננטיות שלה בתחום המפות בסלולר ולכן רוכשת אפליקציה עם יחסית מעט משתמשים (לטענתם רק 28 מיליון, בפועל זה קרוב יותר ל-50 מיליון משתמשים). “אין הרבה חברות עם בסיסי נתונים כל כך טובים כמו של ווייז“, מצטטים בדה וורג’ אנליסטית טכנולוגיה בשם קרולינה מילנסי. “ווייז יכלה להיות גם רכישה אסטרטגית עבור אפל או פייסבוק” היא הוסיפה.
בפורבס הצליחו לחשוב על לא פחות מארבע סיבות שלדעתם יוכלו להסביר את הרכישה של ווייז. כשהם מציינים את תג המחיר 1.3 מיליארד דולר (בפועל זה 1.03 מיליארד דולר) ותוהים: “לא בדיוק ברור למה גוגל רכשה את ווייז, בטח לאור העובדה שהמפות של גוגל הן מצוינות ומציגות מידע אמין ומדויק".
“בניגוד למפות של גוגל, ווייז יצרו תרבות של מחויבות”, נכתב בפורבס. האווירה של שיתוף ומחויבות נוצרה אחרי שהמשתמשים החלו לעדכן בעצמם על עומסי תנועה ומפגעים בכבישים, ובתמורה קיבלו נקודות ותגים. מחויבות כזו מ-50 מיליון משתמשים והנה מתקבלת לה רשת חברתית שמצליחה ליצור תמונה מדויקת של המפה.
הסיבה השנייה של גוגל לרכישת ווייז על פי פורבס היא חסימתן של אפל ופייסבוק מלקנות אותה. הסיבה השלישית היא הוספת מספר פיצ’רים שחסרים היום בגוגל מאפס, למשל (וכאן הם מצטטים מהאתר של גלובס) “אפשרות לדווח על תאונות דרכים, ניידות משטרה מצלמות תנועה וכבישים חסומים, כל מה שגוגל לא יכולה לעשות היום”. הסיבה הרביעית לרכישת ווייז על פי פורבס יכולה להיות שגוגל תרצה להשאיר את ווייז כאלטרנטיבה למפות שלה.
“למרות שלפי הדיווחים מרכז הפיתוח של ווייז יישאר בישראל והחברה תפעל באופן עצמאי במשך שלוש שנים, ייתכן שגוגל תחל לנהל אותה לאחר מכן”. לטענת פורבס ייתכן וגוגל תשתמש באסטרטגיה של מיקרוסופט, כאשר זו רכשה את סקייפ ב-2011 תמורת 8.5 מיליארד דולר, ולאחר מספר שנים חיסלה את המסנג’ר שלה והציבה במקומו את סקייפ.
באתר גיזמודו הידועים בכתיבה המיוחדת שלהם, הכותרת הלא מתפשרת מכריזה: ”זאת הסיבה שרכישת ווייז על ידי גוגל תציל אתכם מגיהינום של פקקי תנועה”.
בתוך הכתבה עצמה הם מסבירים “גוגל הרחיבה את האימפריה הגלובלית שלה ורכשה את אפליקציית הניווט הישראלית ווייז או 'GPS עם נשמה’”. בהמשך מסבירים גיזמודו על הקהילה של נהגי ווייז שמאפשרת להציג דיווחי תנועה בזמן אמת”. “גוגל”, הם מסבירים,”שנהנית ממונופול יחסי בכל מה שקשור למפות למובייל, עדיין נמצאת במחסור של כמה פיצ’רים חברתיים ובעזרת ווייז המפות של גוגל יהפכו לחברתיות”.
"מה זה ווייז לעזאזל? ולמה גוגל שילמה עליה מיליארד דולר?"
המוטיב החוזר באתרים בחו"ל, בבוקר שאחרי ההודעה על הרכישה הוא הסבר מה זה בעצם ווייז, מה עושים איתה ואיך מתפעלים. אנחנו הישראלים מכירים את ווייז היטב ואפילו משתמשים בה די הרבה, כך שבמכלול הכתבות בישראל לא רואים כתבות כמו: "מה זה ווייז לעזאזל ולמה גוגל שילמה עליה מיליארד+ דולר" שעלתה בטקראנץ', ו"כל מה שאתם צריכים לדעת על ווייז" שהתפרסמה במאשבל ו"איך להשתמש בווייז, אפליקציה שגוגל רכשה ב1.1 מיליארד דולר" כמו בביזנס אינסיידר.
לסיכום, לא ברור האם גוגל עצמה כבר יודעת מה לעשות עם ווייז. אם היא לא יודעת, היא יכולה לקבל לא מעט רעיונות משלל כתבים ופרשנים בישראל ובעולם.