אחרי שנתיים של מגיפה במהלכן התרגלנו לעשות את כל הקניות שלנו באונליין, תחום המסחר ברשת (האי-קומרס) רותח מתמיד - ותעשיית ההייטק מגיבה בהתאם. סטארטאפים בתחום מגייסים עוד ועוד השקעות, כשאחד מהם הוא buywith של היזמת עדי רונן אלמגור (34). בימים אלו השלימה buywith סבב גיוס סיד בגובה 9.5 מיליון דולר, סכום שישמש אותם להרחבת הפעילות מעבר לים, ובעיקר בארצות הברית.
המוצר שפיתחה החברה מאפשר למשפיעניות רשת לעלות לשידור לייב, בדומה לזה שמתבצע באינסטגרם או בפייסבוק, רק באתר שופינג אונליין. כך המשפיעניות למעשה עורכת את הקניות בליווי העוקבות שלהן ותוך כדי מתייעצות איתן, מעניקות להן טיפים ומעשירות את חוויית הקנייה.
בין המשקיעים בחברה נמצאים מומחים בעלי שם עולמי בתחום האי-קומרס, בהם ג'ון קפלן, נשיא עליבאבא לשעבר בארצות הברית, אודיל רוזול, מנכ״לית לנקום לשעבר ו-Irani CVC, קרן הסיכון של רשת האופנה הישראלית פקטורי 54.
את החברה הקימה רונן יחד עם אייל סיני בשנת 2018. בתחילה, המוצר שלהם היה מבוסס על צ׳אט שבו משתמשים יכלו להתייעץ עם חברים ובני משפחה לגבי סל הקניות שלהם. לאחר שקיימו פיילוט שזכה לתגובות חיוביות, רונן וסיני התקבלו לאקסלרטור (מאיץ סטארטאפים) בתחום האופנה. בשלב זה עזבה רונן את בן זוגה, ארזה מזוודה ועברה לארצות הברית כדי להמשיך לקדם את פעילות החברה. "פגשנו שם הרבה סמנכ״לים מהתעשייה שביקשו מאיתנו להפוך את החוויה לסשן המוני שבמרכזו עומד אינפלואנסר (משפיען). ברגע הזה הבנו שחייבים להכניס וידיאו לחוויה, כי זה פשוט לא יעבוד בצ׳אט", מספרת רונן.
לאחר שהחלו לעבוד עם חברות גדולות בתחום, כמו ענקית האיפור והקוסמטיקה אסתי לאודר וחברת התיקים קיפלינג, מגפת הקורונה הכתיבה את העניינים מחדש - אבל במקרה של buywith, זה דווקא היה לטובה. "הבנו שיש טרנד מטורף מסין שנקרא לייבסטרים שופינג, ומסתבר שאנחנו אחת מהחברות המרכזיות שמביאות את הדבר הזה לעולם המערבי, מבלי שבכלל שהתכוונו", נזכרת רונן. "הצלחנו לייצר חוויה של קנייה משותפת. מי שמנחה את הסשן גולש באתר בזמן אמת והצופים הולכים איתו למסע קניות, הם בעצם עושים שופינג ביחד. הקורונה יצרה מומנטום לכל השוק של האי-קומרס ובהתאם גם לעולם הלייבסטרים שופינג, והסיבה לכך היא שזה עזר למותגים לשמור על מערכת יחסים עם הקהל".
בעזרת טכנולוגיה של בינה מלאכותית, הצופים מנועים מלכתוב מסרים שליליים בצ'אט שמלווה את הסשן וכן גם להזכיר שמות של מותגים מתחרים. "אנחנו מייצרים חוויה כיפית למשתמשים, אבל זה בידור שמשולב עם ערך. ברגע שמאפרת מסבירה איך להשתמש במוצר מסוים, זה נותן ערך מוסף, הקונים יכולים לבחור טוב יותר את המוצר. המטרה שלנו היא לא רק שהמותג ירוויח, אלא גם שהצרכן יקבל את המוצר שהוא צריך ושהוא יוכל לשאול שאלות ולקבל טיפים".
בישראל החברה עבדה עם כוכבות כמו נטע אלחמיסטר, שהובילה סשן לייב באתר של רשת האופנה טוונטיפורסבן, נועה קירל ששיתפה פעולה עם סופר פארם וירדן הראל עם חברת רנואר. עם זאת, רונן מדגישה שפניה של החברה לשוק האמריקאי, שם היא עובדת עם מותגים כמו וולמארט, סטיב מאדן, H&M ואחרות. החברה עוסקת גם בהכשרת משפיענים בתחום של הנחייה ושיווק, מתוך הבנה שלא מספיק רק לטפח יוצרי תוכן קיימים, אלא צריך גם להצמיח כאלה גם מאפס. "אנחנו רוצים לבנות קהילה שמבוססת על מרקטפלייס, בו המותגים יכולים לבחור את האינפלואנסרים שהם רוצים לעבוד איתם. אנחנו מאמנים אותם לדבר מול קהל ולמכור".
"שופינג הוא דבר אינדיבידואלי ובודד"
הדרך לעולם היזמות לא הייתה טבעית עבור רונן. היא החלה את דרכה באתר האינטרנט הנוסטלגי "תפוז" בתור מנהלת מדור הבלוגים ("הבלוגייה"), בימים שבהם האתר היה הרביעי בגודלו בישראל. לאחר מכן, הייתה רונן האחראית על התוכן בחברת התיירות "אשת טורס", תפקיד שבמסגרתו היא הייתה אחראית על פעילות האונליין. "הבנתי שיש לנו המון תנועה באתר, אבל בסוף רק אחוז קטן ממנה מומר למכירה. בעקבות זה הגעתי למסקנה שיש צורך בחוויה חברתית באתרי קניות, זה מאוד חסר כי שופינג הוא דבר אינדיבידואלי ובודד".
"אני חושבת שכל המסע שלי בפרט ושלנו היה סוג של נגד כל הסיכויים", מתארת רונן. "הגעתי עם אפס קשרים בתחום הזה כבחורה צעירה, עוד בתקופה שבה אישה יזמת לא היה דבר כל כך נפוץ. הייתי צריכה לבנות את הקשרים האלה מאפס, אבל ידעתי שזה הייעוד שלי. נדרשה לי סוג של נחישות שאני לא יודעת מאיפה הבאתי. היום אני משתדלת לעזור ליזמים אחרים כי אני יודעת כמה זה קשה. אם יש לי מסר ליזמים, זה לא להתייאש למרות שזה יכול להיות קשה".
כיזמת, לרונן חשוב לגייס משקיעות וכיום היא מתגאה בעובדה שלא פחות מ-18 ממשקיעי החברה הן נשים. "חשוב לי שנשים ידעו שאפשר להוביל סטארטאפ ולגייס כסף תוך כדי בניית משפחה, לא צריך לבחור. אני ילדתי תוך כדי הסבב הנוכחי", היא מספרת. "היום אני מנסה לעזור ליזמיות בתחילת הדרך, כי אני חושבת שהפער עדיין גדול בין איך שמשקיעים רואים נשים לבין איך הן באמת. מצד שני, דווקא יש משקיעים שמנסים לצמצם את הפער".
את לא חוששת לחסל את העסקים לקניונים ושאר בעלי החנויות הפיזיות, ככל שאתרי האי-קומרס יתרבו?
"תמיד יהיו אנשים שיעדיפו ללכת למדוד באופן פיזי, אני לא חושבת שהאי-קומרס יצליח להחליף את החנויות במאה אחוז, מה גם שלחנויות הפיזיות יש בעצמן חנויות אינטרנטיות לרוב, הם עושים שילוב של הדברים".