לא מעט כבר נאמר על מצבן של הנשים בתעשיית ההייטק, ובכל זאת, המצב בשטח רחוק מלהיות משביע רצון, בלשון המעטה. על פי דוח של רשות החדשנות, נשים מהוות רק 34% אחוז מהשכירים בענף - קצת יותר משליש. אם נחפש את ההיבט החיובי במצב, נציין את הנתון לפיו מספר השכירות המועסקות בענף גדל ב-16 אלף נשים ב-2022 - עלייה של 13.2%, בעוד שמספר הגברים השכירים בענף גדל ב-10.1% בלבד. כלומר, לא מעט נעשה בתחום, כולל תוכניות ייעודיות שמטרתן לעודד נשים להקים סטארטאפ משלהן.
אחת מהתוכניות המדוברות היא "באות לסטארטאפ", תוכנית יזמות טכנולוגית שמפגישה 18 נשות מקצוע בתחומי המחקר והפיתוח ומעניקה להן כלים מקצועיים, ליווי והכוונה בתחומי היזמות הטכנולוגית, כשהמטרה היא להקים סטארטאפ בתוך שנה עד שנתיים. התוכנית היא תולדה של שיתוף פעולה בין קרן ההון סיכון Amiti Ventures לקהילת "באות", הקהילה הגדולה בישראל של נשים בתפקידי מחקר ופיתוח תוכנה.
התוכנית, שמנוהלת על ידי קרן Amiti, פועלת במשך 7 שבועות. במחזור הקרוב שלה, ייקחו בה חלק 18 נשים שייפגשו עם דמויות בולטות בתעשייה כמו משקיעות, מנהלות, משפטנים, אנשי שיווק ונשות טכנולוגיה. "כדי לראות את תעשיית הטק הישראלית מתקדמת למקומות טובים ומגוונים יותר, צריך לפעול ולעשות משהו שונה", אומר בן רבינוביץ', מייסד ומנהל קרן ההון סיכון Amiti. "אנחנו מתרגשים משיתוף הפעולה בין תוכנית הדגל שלנו, Nurture, לבין קהילת 'באות', ומקווים שהתוכנית תעודד את היזמות לצאת לדרך שלהן, כשהן מצוידות בסל כלים עשיר ועמוק יותר".
קהל היעד של התוכנית הוא נשים בגילי 30-35 שמתעניינות בהקמה של סטארטאפ ממגוון תחומים, מביוטק ו-Health tech ועד דבאופס. אנשי המקצוע שייקחו חלק בתוכנית מורכבים מ-50% נשים, כולל בכירות בהייטק כמו מאיה מנדל, VP Product בחברת Helios, שירה שמבן, מנכ"לית ומייסדת חברת Solvo ורייצ'ל שחורי, VP Engineering בחברת אופטימוב.
"זיהינו פער בתוכן פרקטי לנשים שמתכננות להקים סטארטאפ בטווח של השנה הקרובה", מסבירה אלמוג זוסמן-להמן, ראש צוות שותפויות וקהילה בקרן Amiti. "קיימים הרבה תכנים לאנשי ונשות הביזנס, אבל מצאנו שיש צמא גדול לתוכן דווקא מצד נשות הטכנולוגיה. הפער הזה, בשילוב עם החוסר בנשים יזמיות טכנולוגיות באקוסיסטם שלנו, הוביל אותנו לשיתוף הפעולה המיוחד הזה עם קהילת 'באות'".
השאלה שעולה היא האם הקמת סטארטאפ באקלים הכלכלי הנוכחי, עם בריחת המשקיעים מהשוק וחוסר הוודאות, היא בכלל כדאית. "אם אתם צוות חזק שאיתר צורך אמיתי וקיבלתם סימנים חיוביים ומרובים מלקוחות פוטנציאליים, שיהיו גם מוכנים לשלם, אז כן, בהחלט", טוענת זוסמן-להמן.
"זה נכון שהרבה כוכבים צריכים להסתדר כדי להרגיש ביטחון ליציאה לדרך, אבל אחד מהמשפטים שחוזרים על עצמם בתוכנית שלנו, זה 'חבל שלא יצאתי לדרך מוקדם יותר', גם מנשים וגם מגברים", היא ממשיכה. "אני חושבת שעצם הבחירה לצאת לדרך יזמית ולהקים סטארטאפ טכנולוגי בישראל היא לא בחירה טריוויאלית - לא כגבר, ובוודאי שלא כאישה, ודווקא בעולמות היזמות יש קווי אופי דומים שאפשר להבחין בהם בין מי שבחרו להקים חברה. אני אישית מתחברת לאנשים עם אופי כזה באופן כללי, ולכן אני לא בהכרח מרגישה הבדלים מהותיים בין גברים לנשים. אכן לרוב ה'קליק' שיהיה לי עם יזמות יהיה מהיר יותר, כי לרוב יש יותר מכנה משותף וזה טבעי".
"יזמות היא אפיק קריירה משמעותי ורק מעט נשים טכנולוגיות יוצאות לדרך יזמית", מוסיפה מורית צונג, מובילת פורום היזמות בקהילת "באות". "אנחנו לא מחפשות הקלות. מה אנחנו כן מחפשות? שייכות והזדמנות לפגוש נשים נוספות כמונו באקוסיסטם שיש בו רוב גברי. זו הזדמנות לנשים רבות שלא הגיעו עם רשת קשרים מהשירות הצבאי, לייצר קשרים איכותיים ומפרים, מה שבהחלט עוזר להתמודד עם כל האתגרים שפוגשים במסע היזמי".