תקלה במערכות המחשוב Notice to Air Missions (NOTAM) הביאה לכך שרשות התעופה הפדרלית בארה"ב הורתה לחברות התעופה להשהות את כל טיסות הפנים בארה"ב. ברויטרס דווח כי למעלה אלפי טיסות בארה"ב או מחוצה לה, עוכבו הלילה. בשעה זו תנועת המטוסים מתחדשת בהדרגה בארה"ב, והוראת קרקוע המטוסים הוסרה.
מזכירת העיתונות של הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, צייצה בטוויטר כי הנשיא ביידן עודכן לגבי התקלה וכי הוא הנחה לערוך חקירה מלאה מה גרם לתקלה. בשלב זה, לדבריה, אין ראיות למתקפת סייבר. יש לציין, שזו הפעם הראשונה מאז 11.9.2001 שבארה"ב הוכרז עוצר אווירי.
המערכת שהושבתה מעדכנת על מה שקורה לטייסים לפני המראה, כולל מסלול טיסה, בעיות ניווט, הגעה למסלולים ותנועה על מסלולים, לכן טיסות שכבר קיבלו את העדכון ממריאות, וטיסות שלא קיבלו עדיין את העדכון - מושבתות על הקרקע.
אז מה יכול היה לגרום לתקלה?
אבישי כהן, מנכ"ל חברת אמדאוס, המעניקה שירותי ניהול שדות תעופה ליותר מ-40 שדות תעופה בעולם, כולל בארה"ב, מצביע על 3 גורמים אפשריים לתקלה הנרחבת. "אלו השערות בלבד, על בסיס אירועים קודמים שהיו בעבר, וסביר שאחת מהן היא נכונה", הוא אומר ל-mako.
"הסיבה הראשונה שקורית לצערנו, היא טעות אנוש. אדם מסוים נגע במערכת, אולי אפילו פיזית, כמו להוציא כבל, והמערכת פשוט קרסה. לפעמים לוקח זמן לאתר את התקלה, והוא לא שם לב שהוא עשה את זה. לפעמים צריך לשחזר ולגבות את המערכת כי היא נפלה. זה יכול לקחת מספר שעות או אפילו יום לתהליך כזה. זה יכול להיות אדם בחוות השרתים פיזית של רשות שדות התעופה או באחת מנקודות הרשת של רשות שדות התעופה, מה שגרם לניתוק ופגעה בהעברת הנתונים".
"סיבה שנייה, שכאן הכחישו אותה, היא כמובן התקפה מבחוץ של גוף חיצוני", אומר כהן. "אפשר למצוא פרצה במערכת ולתקוף. כדי למנוע פגיעה במערכת, פשוט מורידים אותה מהרשת כדי לפתור את בעיית הפרצה הזאת ולתקן את הנזק אם נעשה, ואז מעלים את המערכת מחדש".
"הסיבה השלישית היא בעיית מערכת, שיכולה לנבוע מעדכון גרסה או העלאת פרמטר חדש למערכת, שפשוט תקע אותה, הרס את מבנה הנתונים והדרך לפתור את זה היא לתקן את התקלה מידית או לשחזר את הגרסה הישנה על מנת לעלות לאוויר.
"יחד עם זאת, בגופים בינלאומיים הבדיקות הן מאוד קפדניות, מאוד משתדלים לא לפגוע במערכות אמת, ויש המון בדיקות עד שעושים שינוי כזה. בדרך כלל עושים עדכוני גרסה לא בשעות העומס, אלא במהלך הלילה, כדי שאם תהיה תקלה, היא תשפיע על כמה שפחות אנשים", אומר כהן.
"החברה שלנו משתמשת במערכות ענן מבוזרות בעולם, כך שאם יש פגיעה בישות אחת, שאר הישויות יכולות לתת מענה גלובלי", מסכם כהן. "להערכתי, בארה"ב נקודת הכשל בנקודת רשת ספציפית שהכילה את כלל המידע שאיתו סנכרנו את גופי התעופה בארה"ב. זאת רק הערכה. ייתכן שגם לא נדע - יסתירו את מקור התקלה כי לא ירצו לחשוף איך זה קרה".