בשבוע שעבר התקיים כנס Google Cloud Next, שמתמקד כפי שהשם מרמז - בגוגל קלאוד, הענן של גוגל. באותו כנס גוגל הכריזה על מספר חידושים שיותר מעניינים בעלי עסקים. אחד מהם הוא גרסה בתשלום של גוגל כרום, הדפדפן שבכל העולם, כולל אתם כנראה, משתמשים בו.
לפני שאתם רצים לחפש אותו ברשת כדאי שתדעו כמה דברים על הגרסה החדשה של כרום, שהיא הראשונה מזה 16 שנה. קודם כל היא לא באמת בשבילכם (משתמשים פרטיים), ואפילו השם שלה אמור לרמוז זאת - Chrome Enterprise Premium. היא נועדה בעיקר לחברות עסקיות, ובהתאם היא תעלה כסף.
הכרום לעסקים יעלה 6 דולר לחודש לכל משתמש, מחיר מאוד נגיש לחברות, ויכלול כמה פיצ'רים חשובים בנושא אבטחה כמו שליטה ארגונית של מחלקת ה-IT, דו"חות על אירועים חריגים, כלי שליטה על תוכן שיעזרו בעיקר בצמצום הסיכון מגניבת מידע וגם הגנה מפני מתקפות פישינג. במילים אחרות, הגוגל כרום לחברות הוא כלי מיוחד שאמור לעזור לשמור עליהן מפני פריצות דרך הדפדפן, להוציא להם נתוני שימוש ובאופן כללי לעזור לאנשי ה-IT לארגן טוב יותר את השימוש בדפדפן בתוך החברה.
"אימות, גישה, תקשורת ושיתוף פעולה, ניהול ואפילו קידוד הם כולם פעילויות מבוססות דפדפן בארגונים מודרניים", כתבה פאריסה טבריז, סמנכ"לית כרום של גוגל, בהכרזה. "אבטחת נקודות הקצה הופכת למאתגרת יותר בעקבות עבודה מרחוק, הסתמכות על כוח עבודה מורחב וריבוי מכשירים חדשים שאינם חלק מהצי המנוהל של הארגון. ככל שהמגמות הללו ממשיכות קדימה, ברור שהדפדפן הוא נקודת אכיפה טבעית".
הכניסה של גוגל לתחום הדפדפנים המאובטחים לארגונים עשויה להטריד כמה שחקנים בהייטק הישראלי, שהיו הראשונים לפעול בנישה הזו. הסטארט-אפים טאלון ואיילנד הוקמו ב-2021-2022 והפכו לצמד חברות שמושוות זו נגד זו, עד שבנובמבר האחרון טאלון נרכשה ב-600 מיליון דולר בידי פאלו אלטו של הישראלי ניר צוק.
טאלון, איילנד וחברות נוספות בעקבותיהן זיהו שהדפדפן הוא שער הכניסה לביצוע מרבית המטלות השוטפות, שפעם דרשו תוכנה נפרדת ורבות מהן עברו כבר לענן. כמו בתחומים אחרים, הכניסה של ענקית טכנולוגיה כגוגל לתחום צפויה להפוך על ראשו את תת התחום שעדיין בחיתוליו.