עם תחילת המלחמה ב-7 באוקטובר, כמעט כל המשפיענים שפועלים ברשת הישראלית נאלצו לחשב מסלול מחדש, להפסיק את פרסום התכנים השגרתיים ולהתגייס למען ההסברה הישראלית. מי שבדרך כלל מעלים פוסטים בנושא אופנה, לייף סטייל, אוכל, טיולים ועוד, מצאו עצמם פתאום מתפעלים חמ"ל למציאת נעדרים, מנציחים לוחמים שנפלו ומתגייסים לטובת שחרור החטופים. עם זאת, רובם כאמור רתמו את יכולת ההשפעה שלהם ברשת בעיקר לטובת ההסברה הישראלית, בזמן שהגורמים הממשלתיים שאמורים היו לעסוק בנושא פעלו באיטיות ובעצימות נמוכה.

רבים מהמשפיענים הללו שילמו מחיר בדמות ירידה בחשיפה, ירידה בעוקבים ובהכנסות מקמפיינים, שנעצרו ברגע. עם זאת, כל זה לא מנע מהמשפיענים להגביר את הקצב ככל שהזמן חלף, להישאר עקביים עם מסרי ההסברה ואף לצאת כנגד אושיות רשת שתקפו את ישראל.

"ב-7.10 קמנו כולנו לשבת השחורה והבנו שהמציאות השתנתה", אומרת בשיחה עם mako רוני אזולאי, מנהלת הקהילה והסושיאל של פלטפורמת שיווק המשפיענים Humanz. "בימים הראשונים היה ברשת overdose של תכני הסברה, אנשים היו צמאים לשתף תוכן ובאמת להראות מה קורה כאן, וכל אחד עשה מה שהרגיש לו נכון. בתחילה לא היה קו אחיד למלחמת ההסברה, אבל די מהר הוקמו חמ"לים אזרחיים, וגם אנחנו ב-Humanz לקחנו חלק בחמ"ל אזרחי (בין היתר, בשיתוף עם mako) ודאגנו לנצל את הפלטפורמה שלנו לצורכי הפצה נרחבת של תכנים בקרב משפיענים. היה ברור שכדי לייצר השפעה אמיתית, חייבים לרתום את המשפיענים וליישר ביניהם קו".

חברת Humanz, שפיתחה פלטפורמת בינה מלאכותית שבשגרה מחברת בין משפיענים לחברות מסחריות וקמפיינים, הותאמה ביום אחד למצב החדש. "הצלחנו להנגיש את תכני ההסברה הרבים שהופקו מסביב לשעון על ידי החמ"לים השונים למשפיענים בארץ ובעולם, כאשר מדובר על משפיענים שיש להם טווח של בין 5,000 לחצי מיליון עוקבים בחשבונות הסושיאל שלהם", ממשיכה אזולאי. "ההיענות הנרחבת הזו הגיעה במטרה לחזק את הלגיטימציה של ישראל להגן על עצמה ולהפריך את הנרטיב השקרי של האויב. כמו כן, רוח ההתנדבות ששטפה את הארץ הגיעה גם לרשתות החברתיות, והמשפיענים הגדולים גם הפיקו תוכן הסברתי, העלו סרטונים ואפילו נלחמו במתקפות בוטים שכוונו נגדם".

ומה מספרים המשפיענים עצמם? זה פגע להם בעבודה?

"זו תשובה מורכבת. בחודשים הראשונים מן הסתם קמפיינים שתוכננו לעלות נדחו וכולם התעסקו רק במלחמה. היום, יותר מ-100 ימים אחרי, יש חזרה לסוג של שגרה. זו לא שגרה לא רגילה ולא כמו זו שהייתה לפני, אבל קמפיינים חוזרים לאט לאט ובהתאם למצב. זה גם מגיע מהצד של העוקבים, שרוצים לראות יותר תוכן אסקפיסטי ואנחנו עושים את ההתאמות הנדרשות עבורו. עם זאת, אנחנו רואים שמשפיענים ממשיכים לצד העבודה שלהם לעלות תכני הסברה ולא עוצרים לרגע. נוצרה איזושהי הבנה שלסרטוני ההסברה יש זמן קצוב עד שיהפכו לשגרה ולכן צריך לייצר איזון. הרוב כעת מתמקד בדברים החשובים והקריטיים כרגע, כמו השבת החטופים הביתה". 

בעוד שחלק מהמשפיענים כאמור נאלץ לשלם מחיר בדמות ירידת כמות העוקבים מחו״ל וירידת החשיפה בהתאם, ישנם לא מעט כוכבי רשת חדשים שצצו בעקבות המלחמה, כמו אילון לוי, דובר במערך ההסברה הלאומי של משרד רה"מ או הפעיל החברתי הערבי-ישראלי יוסף חדאד, שהיה מוכר גם לפני, אך התחזק מאוד בעקבות המלחמה. "יש משפיענים שהמאבק שלהם למען ההסברה הישראלית הגדיל את כמות העוקבים שלהם, אבל אין ספק שמי שהיו לו עוקבים רבים מחו"ל חווה ירידה בכמות העוקבים, לצד עלייה של עוקבים ישראלים שהזדהו עם התכנים שעלו", מוסיפה אזולאי.

אלו הפוסטים הכי מצליחים של משפיענים לדוגמה שהתגייסו לטובת ההסברה הישראלית, על פי נתוני Humanz:

קורין גדעון 

מנחת הטלוויזיה וכוכבת הרשת התמקדה בסרטונים היותר קשים לצפייה, ודאגה להפיץ אותם ללא צנזורה ואף עם כיתוב המתאר את המקרים הקשים ביותר שאירעו בטבח 7 באוקטובר. אחד הסרטונים שהופצו בשבועות הראשונים הוא זה ממצלמת הרכב של צעירים שברחו ממסיבת נובה. הפוסט זכה לכמעט 5 מיליון צפיות.

View this post on Instagram

A post shared by קורין גדעון (@corringideon)

דנית גרינברג 

מאז תחילת המלחמה, גרינברג העלתה כ-70 סרטונים ופוסטים הקשורים להסברה למען ישראל. סרטון משותף שלה עם נדב ואן דסברג, שעלה בתגובה לתמונתה של פעילת האקלים גרטה טונברג עם שלט "Stand with Gaza״, זכה לחשיפה נרחבת של 2 מיליון צפיות, 15 אלף תגובות ו-36 אלף לייקים.

View this post on Instagram

A post shared by Danit Greenberg (@danitgreenberg)

נועה תשבי

תשבי, הידועה בפעולות ההסברה שלה למען ישראל ברשתות החברתיות עוד לפני המלחמה ואף שימשה כשליחה המיוחדת למאבק בדה-לגיטימציה ובאנטישמיות מטעם משרד החוץ, פרסמה יומיים אחרי טבח 7 באוקטובר סרטון טריגרי עם עדות מזעזעת מפסטיבל נובה, על הנשים שנאנסו, נרצחו ונחטפו לעזה, שהגיע ל-21 מיליון צפיות.

View this post on Instagram

A post shared by Noa Tishby (@noatishby)

אן זיוי

הכוכבת שהתארסה לאחרונה, העלתה סרטון ובו עשתה שימוש בטרנדים מצליחים ברשתות החברתיות כהיפוך והדגשה של הסיטואציה הסוריאליסטית אליה נקלעו אזרחי מדינת ישראל. זהו סרטון ארוך יחסית של יותר מדקה, מה שאומר שהאלגוריתם עשוי שלא להפיץ אותו לקהל נרחב - אבל המסר החד של זיוי הצליח להגיע לרבים, עם יותר מ-340 אלף צפיות.

 

View this post on Instagram

A post shared by Anne Zivi (@annezivi)

אשלי וקסמן בקשי

משפיענית הביוטי אשלי וקסמן בקשי הסבה את כל פעילותה ב-100 ימים האחרונים להסברה למען ישראל. מצוידת במבטא אמריקאי וידע נרחב בתור עובדת מערכת הביטחון לשעבר, היא מייצרת תוכן הסברה שמגיע למאות אלפי שיתופים. אחד מהסרטונים הוויראלים ביותר שלה, בו היא מסבירה לפרטי פרטים חלקים מהסכסוך הישראלי-פלסטיני ומנפצת טענות פרו-פלסטיניות, הגיע ל-7.4 מיליון צפיות.

הצגת פוסט זה באינסטגרם

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Ashley Waxman Bakshi‎‏ (@‏‎ashleywaxmanbakshi‎‏)‎‏


המשפיענים העולים של מלחמת חרבות ברזל

משה קורסיה 

אחד מהעמודים שקיבלו הד נרחב וצברו עשרות אלפי עוקבים חדשים מתחילת המלחמה, וזאת בעקבות שילוב של סרטונים מצחיקים שמתעדים את החיים בשטח. קורסיה הצליח לכבוש את לבבות הישראלים כשהעלה לחשבון הטיקטוק שלו לא פחות מ-134 סרטונים מתוך שירות המילואים שלו, וממוצע הצפיות שלו עלה מ-50 אלף לכ-780 אלף לסרטון.

@moshekorsia

כל עם ישראללל מגיע למילואים!! איזה עם יפה יש לנו

♬ צליל מקורי - Moshe Korsia

אילון לוי 

הסרטון עם המראיינת שגרמה לגבות של אילון לוי להתרומם ולהפוך לוויראליות, הביא איתו עשרות אלפי עוקבים חדשים. כיום, נציג ההסברה של ישראל בעולם עומד על ממוצע של 100 אלף צפיות לסרטון, עם 167 אלף עוקבים חדשים.



יוסף חדאד

מי שככל הנראה מייצר את סרטוני ההסברה הוויראליים והמגוונים ביותר שיש ברשת בעברית, אנגלית וערבית, זוכה למיליוני צפיות ומצליח לייצר שיח בכל רשת חברתית שהוא פועל בה. כיום, יש לו 715 אלף עוקבים.

View this post on Instagram

A post shared by יוסף חדאד - Yoseph Haddad (@yosephhaddad)