המודל שמציעה פלטפורמת אונליפאנס מתרחב, ובקרוב גם אינסטגרם תחל להציע ליוצרי תוכן את האפשרות לגבות דמי מנוי חודשיים מקהל העוקבים שלהם. כבר בתחילת שנת 2022 הכריזה אינסטגרם על הניסוי, וכעת לאחר שהפיילוט רשם הצלחה, מחליטה החברה להרחיב את הפיצ'ר החדש. במסגרת תוכנית התגמולים החדשה והמסקרנת, תהיה ליוצרים אפשרות לגבות סכום שנע בין 99 סנט ל-99.99 דולר עבור מנוי חודשי שיעניק גישה לתכנים בלעדיים כמו סטוריז, פוסטים וריליסים.
כבר היום פייסבוק, האחות הגדולה של אינסטגרם, מאפשרת לאנשים שצופים בתוכן שלכם לרכוש מטבעות המכונים Stars ולשלוח אותם למשפיענים במהלך סרטונים ושידורים חיים. עבור כל כוכב שהמשפיען מקבל, פייסבוק משלמת לו בחזרה כ-0.01 דולר. האופציה הזו קיימת היום רק עבור חשבונות בעלי 1,000 עוקבים ומעלה, 60 ימים רצופים לפחות, וכן, רק בחלק ממדינות העולם. נכון לעכשיו, ישראל לא נמצאת ביניהן.
כדי ליהנות מתוכנית התגמול החדשה של אינסטגרם, שכרגע כאמור פתוחה רק למשתמשים בארצות הברית ואינה זמינה בישראל, על היוצרים להגדיר את האפשרות לגביית תשלום או דרך הלחצן Set up Subscriptions או דרך תפריט ההגדרות באפליקציה. בשלב הראשון נראה שמטא מנסה להיות הוגנת במיוחד עם המשתמשים ומודיעה שלפחות עד שנת 2024, היא לא תגבה עמלה על רווחי היוצרים. זאת בניגוד לגוגל ואפל לשם השוואה, שגובות עמלה של 30% על כל רכישה באפליקציות שלהן.
לדבריה של דנה גלבוע, מרצה ומלווה ארגונים ובעלי עסקים בעולמות הסושיאל בדגש על אינסטגרם, נכון להיום כבר עשרות אלפי יוצרים הפעילו את האפשרות ליצירת מנוי בתשלום על תכנים שהם מפרסמים. "המהלך הזה הוא עוד צעד במעבר הכוח והשליטה בעולם הרשתות החברתיות, מענקיות הטכנולוגיה אל היוצרים", אומרת גלבוע, "2023 תהיה שנה בה נראה את המלחמה בין מטא לטיקטוק עולה שלב, ומי שירוויחו מכך יהיו היוצרים. השקת הפיצ'ר היא השלב הבא באבולוציה של הרשתות, שהוא אחד המהפכנים ביותר שנעשו בו. כעת היוצרים יוכלו להתפרנס טוב יותר טוב ולמקד את המאמצים שלהם ביצירת תוכן מעניין, איכותי ויצירתי יותר".
נסביר שכיום יוצרי התוכן ברשת (ובפרט באינסטגרם) נהנים מתגמול שמגיע בעיקר מצדם של המפרסמים, שמשלמים ליוצרי התוכן לפי קמפיינים הכוללים פוסטים, סטוריז ועוד. אינסטגרם מצדה אינה מתערבת בתהליך, ויוצרי התוכן מקבלים את התשלום ישירות מהגוף המפרסם. במצב זה, הצופים למעשה נהנים בתוכן בחינם שממומן על ידי גופים מסחריים כדוגמת חברות אופנה, קוסמטיקה, מזון ועוד. השאלה שנותרת פתוחה היא האם קהל העוקבים יסכים לפתוח את הארנקים בתמורה לתוכן. בארצות הברית לפחות, כך לפי תוצאות הניסוי הראשוני של מטא, התשובה היא חיובית.
ומה חושבים על זה יוצרי התוכן הישראליים? "כל שינוי והתפתחות ברשתות החברתיות הם חלק בלתי נפרד מהמציאות שלנו, מעבר בין אפליקציות ותחרות שלא נגמרת", אומר אור מיניאלי, כוכב נינג'ה ישראל, שמחזיק ב-35 אלף עוקבים באינסטגרם.
"זה לא מפתיע מבחינתי שאינסטגרם פותחים את האפשרות לצרוך תוכן אקסקלוסיבי מאנשים שאנחנו עוקבים אחריהם, אבל קשה עוד לגבש דעה על האם המהלך הזה טוב או לא, במיוחד לפני שהוא הגיע לארץ. עם זאת, ברור לי שהאפשרות הזאת פותחת המון דלתות ליוצרי תוכן, מדוגמניות ועד למאמני כושר. אפשר לקחת את זה למקום יצירתי וממש ליצור קהילה עם העוקבים, למשל, אני יכול לפתוח קבוצה של מתאמנים שבה אני משתף תוכניות אימונים וטיפים בנושאים מסוימים".
האם אתה חושב שתעשה שימוש באפשרות הזאת, ברגע שהיא תהיה פתוחה גם בישראל?
"אני חושב שברגע שהפיצ'ר הזה יגיע לארץ, אני לגמרי ארצה לראות איך אוכל לחבר את התוכן שאני מייצר עם קהל מסוים שרוצה לראות ולדעת יותר לעומק בקשר לנושאים ספציפיים, לדוגמה, כושר גופני. אני לא רואה בזה דבר רע, התוכן הרגיל נשאר פתוח לקהל הרחב ויש תוכן אקסקלוסיבי כזה או אחר למי שממש רוצה. הייתי מציע ליוצרי תוכן בארץ להסתכל כבר מעכשיו על איך הפיצ'ר הזה עובד בחו"ל וכיצד אפשר למקסם אותו בצורה הנכונה ביותר ברגע שיגיע לארץ".
"אני חושבת שיש במהלך הזה יתרונות וחסרונות", מוסיפה דניאל לוי, מגישת טלוויזיה ויוצרת תוכן המחזיקה בכמעט 140 אלף עוקבים בחשבון האינסטגרם שלה. "אינסטגרם בעצם מעניקה ליוצרי התוכן חשיפה בחינם, ולכן הדבר הכי הגיוני שיקרה הוא שגם התוכן יהיה בחינם. זה גם האינטרס שלנו, יוצרי התוכן שצמחו ברשת ולא צברו את הקהל שלהם כמו הסלבס המסורתיים בטלוויזיה לדוגמה, שהתוכן שלנו יגיע לכמה שיותר אנשים. זה דבר שיתאפשר רק אם התוכן יהיה בחינם".
"מנגד, אינסטגרם היום היא פלטפורמה שמייצרת פרנסה ליוצרי התוכן, זה לא סתם בלוג, אלא עבודה לכל דבר. מאמנת כושר לדוגמה, יכולה לפרסם רילס של אימונים שלה, מה שמקביל לשירות של מאמן אישי", היא מסייגת את דבריה. "כמישהי שחיה ונושמת את העולם הזה, אני יכולה להבין את השינוי הזה שמאפשר לנו, המשפיענים, לקצור את הפירות ולקבל תמלוגים על התוכן שאנחנו מייצרים".
"לדעתי, תוכן כללי צריך עדיין להיות מוגש בחינם ותוכן מורחב ומפורט יותר, שנותן לאנשים איזשהו ערך מוסף, כמו למשל ייעוץ אופנתי שצולל לפרטים עמוקים, יכול להיות מוגש בתשלום. עם כמה שזה נראה טריוויאלי וטבעי מהצד, זו בכל זאת עבודה קשה וצריך לקבל עליה תגמול. אני בעד שאנשים קודם כל ייחשפו לאג'נדה הכללית של אותו יוצר תוכן, ורק אם הם אוהבים אותו, שיקבלו את האפשרות גם לשלם תמורת התוכן שלו", מסכמת לוי.