תגידו מה שתגידו, פייסבוק זה כיף. זאת אולי לא הדרך היעילה ביותר להעביר את הזמן, אבל אם כבר לשרוף שעות בלעשות כלום, אז פייסבוק זאת הדרך המועדפת על רובנו. לשלוח סטטוסים מלאי משמעות, לשחק בלדוד משה היתה חווה, למצוא אנשים שהכרת פעם לחמש דקות ולפתח איתם קשר של נדנודים ותחרויות שמישהו מאוד משועמם המציא. תענוג.
למעשה, ציבור המשתמשים בפייסבוק כל-כך נהנה לכלות את זמנו אל מול מיליון האפליקציות שהרשת מציעה, שהנהלת פייסבוק החליטה לאחרונה שאנחנו כנראה נהנים יותר מדי. אנחנו לא רואים סיבה אחרת להחלטה הכה מטופשת של החברה לשנות שוב את הפורמט של האתר. כל המוסיף גורע, חבר'ה. לא לימדו אתכם את זה? למה להרוס משהו טוב?
מעכשיו, פייסבוק בוחר איזה סטאטוסים נראה. הבעיה היא שאנחנו לא סומכים עליו
השיפוץ עליו החליטו שם במטה של פייסבוק מתייחס לעמוד העדכונים, שהוא הדבר הראשון בו נתקלים כשנכנסים לחשבון. מעכשיו העמוד הזה מתחלק לשניים: News Feed ו- Live Feed. ה-Livefeed מציג את כל העדכונים שהחברים שלכם עשו בפייסבוק – מי התחבר עם מי, כמה ואיפה תויגו בתמונה כזאת או אחרת, לאיזה קבוצה הם הצטרפו ועוד דברים שלא ממש מעניינים אתכם. למעשה, אם יש לכם רשימת חברים גדולה, אתם תגלו די מהר שמעכשיו זה לא ממש אפשרי להבין מה הולך בעמוד הזה. המטרה של ראשי פייסבוק הייתה להקל עלינו הגולשים בקריאת כל הסטאטוסים החדשים של כל החברים שלנו, אבל מה שיצא זה שאנחנו רואים יותר מדי אינפורמציה שלא בהכרח מועילה: מי התחבר עם מי, מי הצטרף לאיזו קבוצה ומי תויג בתמונות כלשהן.
עמוד ה-NewsFeed מציג רעיון נחמד: יצאתם מהפייסבוק לכמה שעות? ברגע שתחזרו הוא יראה לכם איזה סטאטוסים החמצתם שקרוב לוודאי יעניינו אתכם. הרעיון נחמד אך הבעיה שפייסבוק בוחר לנו איזה סטאטוסים נראה על פי החלטה פנימית שלו, ללא שום התערבות מצדנו. האם אנחנו אוהבים שבוחרים לנו מה לראות? לא ממש. לעומת ה-News Feed ב-Live Feed ניתן לסנן את מי מהחברים שלכם תרצו לראות ואת מי תעדיפו שהסטאטוס שלו יישאר לעצמו. בנוסף, מי שלא שם לב שהוא נמצא בעמוד העדכונים החיים בפייסבוק, מפספס סטאטוסים חיים על אירועים שקוראים באותו הזמן. מכבי הפסידה? יותר לא תראו את כולם בפייסבוק במקביל מקללים את האימא של השופט.
זה כמו לחיות בקומונה ענקית ומבולגנת
הנה הביקורת שלנו על השינוי הזה, בשתי מילים: לא אהבנו. הרעיון אולי מרענן, אבל יוצר הרבה בלגן. למי אכפת מי התחבר עם מי ומי הוסיף את מי. נסו לקרוא סטאטוס מעניין אחד מתוך רשימת 500 חברים ותראו לאיזה בלגן נכנסתם. מלבד האפשרות להיכנס אחרי כמה שעות לעמוד ה-News ולראות מה השתנה מאז שלא היינו, כל השאר די מעצבן וחבל שהשתנה. חבל שאין אופציה לסנן איזה סוג של התראות מהחברים אנחנו רוצים לראות או לקבוע מי הבנאדם שאנחנו מעוניינים לראות בעדיפות יותר גבוהה את הסטאטוסים שלו. רוב משתמשי הפייסבוק למיניהם משתמשים בעמוד ברירת המחדל, ללא כל שינויים ולכן הבחירה של מפתחי הפייסבוק להציג עמוד מסונן עם תוכן שנבחר בהתאמה שלא על ידינו, מתבררת כטעות. בעבר, בתקופה שהיינו נהנים לבקר בפייסבוק, עמוד ה"דברים העיקריים" – ההיילייטס – היה בצד ועמוד העדכונים החיים היה כברירת מחדל.
אור ויילינגר, מכור פייסבוק שמבזבז מדי יום כמה שעות בבילוי בפייסבוק, חושב שהפייסבוק החדש מתאים רק למי שאוהב לחיות בקומונה – אבל קומונה גדולה מאוד. "פייסבוק לקחו צעד די גדול עם הלייב-פיד, משהו בכיוון של יצירת "קומונה" כזאתי שיודעת בדיוק מה קורה אצל כל מי שחבר בה. אני מתכוון שאם אתה נגיד נרשם לקבוצה מישהו אחר בקומונת חברים שלך רואה את זה ויכול לבחור אם גם הוא רוצה להצטרף או לא, וכך זה ממשיך לקומונת חברים שלו וכן הלאה. מצד שני, זה מוריד את הפרטיות בכמה שלבים, כי כולם רואים עם מי אתה מתחבר או לאיזה אירוע אתה הולך. מישהו שהתחברת איתו ולא רוצה להתחבר עם מישהו שברשימת חברים שלך, עכשיו יופיע על הניוז של הבחור הזה".
בן ברקו, מכור לא פחות לפייסבוק, מספר לנו למה הוא חושב שהשינוי הזה דווקא בריא לנו: "נתחיל בזה שהפייסבוק, לא משנה כמה משונה יהיה, ימשיך להיות האתר המבוקש ביותר אצל רוב גולשי האינטרנט ולא משנה כמה יצעקו בחוצות העיר. גם לשינוי הקודם התגובה אצל כולם היתה דומה אך בסופו של דבר אני יכול להעיד על כך שהוא ממש עזר לפייסבוק להתפתח. סך הכול מדובר על אותה הגברת בשינוי האדרת; מה שראוי לציון לטובה זה שבפייסבוק הישן היית מגיע למחשב ורואה עדכונים של דברים חשובים יותר או פחות – והיית מאבד את דף הבית האחרון שראית לפני שהלכת. פה יש לך אופציה לראות את הדף האחרון שראית ולא את הכי חדשים".
שימו לב: יש מקומות אחרים ברשת שאפשר לעדכן בהם סטאטוסים
לסיכום, לנו זה נראה שפייסבוק לא יודעים מתי לעצור. יש לכם מוצר טוב, לכו הביתה ותנו לנו לשחק איתו. למה אתם חייבים לנסות דברים חדשים כל הזמן? חבל; יש עוד רשתות חברתיות שם ברשת, ויום יבוא והעדכונים שלכם יימאסו עלינו קצת יותר מדי. למעשה, כשחושבים על זה, אולי הגיע הזמן לעדכן את הסטאטוסים שלנו במקום פחות מעצבן. טוויטר, למשל.
* עדכון: הגולשת הנאמנה ציפי פ. מוסרת שיש דרך לחזור לפייסבוק הישן והטוב: "לוחצים על כפתור ה"More" שנמצא בצד שמאל או ימין (בהתאם לשפה) ושם יהיה שורה בשם: "Status Update". גוררים את השורה הזאת למעלה, מעל ה-News feed ולוחצים עליו. ככה העמוד הזה הופך להיות הדיפולט וככה הפייסבוק חוזר בערך לקדמותו". בדקנו, זה עובד. תודה, ציפי פ.!