גיימינג הוא אחד התחומים הכי חמים ברשת כיום, כאשר ב-2022 נרשמו למעלה משני טריליון צפיות בתכני גיימינג ביוטיוב ברחבי העולם. כך לדוגמה, בדצמבר 2022, היו למעלה מחצי מיליארד משתמשים פעילים יומיים שצפו ב-120 מיליארד שעות צפייה ביוטיוב.
אבל מה מצבן של הגיימריות לעומת הגיימרים? מדוע הן עדיין מקבלות יחס שונה? קמפיין חדש שעלה אתמול (ראשון) לרשת ביוזמת יוטיוב ישראל וישראל בידור גיימינג ובהובלת שלוש גיימריות מובילות, מיטל עטייה (RainbowQueen), דניאל ממן (דניאל דסטיני) ואמה (Snowflake), מבקש לשים זרקור על התופעה.
בסרטון הן משחקות ראש בראש מול שלושה גיימרים חזקים בישראל, ZigZagZong, מר שיבולת ו-Boutinio, כשזהותן מוסתרת. בסדרת התחרויות, מתחדדת המסקנה המתבקשת שגיימינג לא שייך למגדר מסוים ושהטובים ביותר ינצחו.
דסטיני, בת 23, מספרת ל-mako שהיא משחקת מאז "שהיא זוכרת את עצמה". "אני משחקת משחקי מחשב מאז גיל 5 בערך. אין דניאל בלי גיימינג, ועד היום זה הדבר שהכי מכניס בי אדרנלין ומוטיבציה", היא אומרת.
"המשחק האהוב עליי זה Overwatch, שבימי השיא הגעתי למקום בין 300 השחקנים המובילים בכל אירופה. עבדתי בהתנדבות מגיל 14 במשך 7 שנים בשרת הכי מפורסם של מיינקראפט בעולם, הייפיקסל, והייתי הישראלית הראשונה שהגיעה לדרגה הכי גבוה בשרת. עזרתי בלשבור שיאי גינס בשרת ועשיתי את זה מתוך אהבה אמיתית למשחק, רצון לצבור ידע ולחלוק אותו עם אחרים".
עם הידע שצברה, החלה דסטיני להעביר שיעורי מיינקראפט לתלמידים, תפקיד שהיא ממלאת עד היום. "חלק גדול מהרעיונות בפיתוח של מערכי השיעור לתלמידים שלי מגיע מהמקום שאני יודעת מה מקסים אותם במשחק, כי בתור ילדה זה מה שעניין אותי וצברתי את הניסיון בהתלמדות", היא מספרת. "אין שאלה טכנית שיכולה להתקיל אותי, ואני יודעת איזה דברים ללמד שהכי מלהיבים ומעשירים בשבילם".
לפני כשנה החלה לעלות במקביל לעבודתה גם סרטונים ביוטיוב. "כשפרשתי מההתנדבות, החלטתי לרדוף אחרי הגשמת החלום שלי. ידעתי שאם אני לא אקום ואגשים אותו, מישהו אחר יעסיק אותי להגשים את שלו. זה לקח הרבה שכנועים מהתלמידים, הייתי מורה לגיימינג בכל הארץ, וכבר אמרו לי שעשיתי תואר במיינקראפט לפני שהתחלתי", מספרת דסטיני. "פחדתי מה יגידו עליי, רציתי להיות הכי טובה לפני שאני יוצאת למסע, לא ידעתי לאן לשאוף כי לא באמת הייתה דוגמה. לא ידעתי איך להפוך למי שאני רוצה להיות. הייתי צריכה לסלול את הדרך לגמרי לבד ולהבין תוך כדי מה המטרה".
לפני השקת הקמפיין, ערכה יוטיוב סקר בקרב בני דור ה-Z (גילי 14-24) בישראל, ומצאה שיש הרבה פחות פתיחות ליוטיובריות בתחום הגיימינג ביחס לתחומי תוכן אחרים בפלטפורמה.
לפי הסקר, כשניים מכל שלושה צופי תוכן גיימינג ב-YouTube מעדיפים לצפות ביוצרים גברים, חושבים שגברים מייצרים תוכן גיימינג טוב יותר והשיבו כי הגיימרים האהובים עליהם כולם גברים. העדפה זו ליוצרי תוכן גברים מתכווצת לשליש מקרב בני דור ה-Z בישראל כשמדובר ביתר תחומי התוכן.
"תחום הגיימינג עדיין מזוהה כעולם של גברים. להרבה בנות ונשים שיש רצון עז להיות חלק, לשחק ולייצר תוכן ביוטיוב על גיימינג - או שהן נמנעות לגמרי או שהן מצניעות את זה. כשאני באה כיוטיוברית, שלא מתנצלת על הנוכחות שלי בעולם הגברי הזה ומפגינה לא מעט ידע וכישרון בגיימינג, יש לא מעט אנשים שזה מבלבל אותם. זה מוציא מהם תגובות רגשיות שליליות", אומרת בתגובה דסטיני.
"לפעמים מפקפקים בנשיות שלנו, לפעמים בכישרון שלנו. בתחילת הדרך שלי היו תגובות שהכי שרטו אותי. בלי להכיר אותי ובלי לדעת בכלל מה התוכן שלי, שפטו אותי הרבה על המראה החיצוני. אמרו לי משפטים כמו: 'גיימרים אמיתים לא נראים כמוך', "היא משחקת כמו שהיא נראית?, ממתי המראה החיצוני משפיע על תחביבים? ועוד ב-2023? והתגובות הרעות הגיעו גם מנשים וגם מגברים. היום אני גאה להגיד שאחרי דרך של שנה וקצת ואחרי שביססתי את התוכן שלי, כמות התגובות הרעות בפלטפורמה של היוטיוב כלפיי היא מאוד מינורית וכמעט לא קיימת.
"היו לי חברים שטענו שאני אצליח יותר בקלות בגלל שאני אישה. שאיך שאני נראית יביא לי הצלחה וצפיות. אבל העובדות הן שלא רואים אותי בכלל ביותר מ-80% מהסרטונים הכי נצפים שלי. רק שומעים. על גברים מסתכלים מנקודת מבט מקצועית, ככה ההרגשה שלי לפחות. יגידו: 'הוא מצליח כי הוא משקיע', 'מעלה הרבה סרטונים', 'עריכה טובה'.
"אני מסוגלת לעבוד עד השעות הקטנות של הלילה ולקום לפנות בוקר כל יום, כדי שסרטון יצא כמו שאני רוצה. אני מוותרת על הרבה מותרות וזמן פנוי כדי לעבוד ומפסידה הרבה מהחיים האישיים שלי, ולא מסתכלים על זה. ואני גם לא מחפשת שיסתכלו על התהליך, נטו על התוצר הסופי. יש אצלי 9 דקות ממוצע צפייה בסרטון, זה חלום של כל יוטיובר וממש לא בא ברגל. זו המדליה שלי, הסאבים והצפיות - אם לא הייתי משקיעה ומעניינת גם בזכות מי שאני, סביר להניח שלא הייתי כאן היום".
איך היה בצילומי הקמפיין?
"זו את אחת היוזמות הכי מבורכות של גוגל ויוטיוב, וזה מעצים לדעת שיש לי בית בפלטפורמה הזו. אני מקווה שימשיכו לקדם יותר תוכן של גיימריות כדי שהפערים ידעכו. היה כיף לראות את התגובה של הגיימרים, כשהם גילו שאנחנו בנות. בסופו של דבר, בכל בעיה חברתית הפתרון תמיד יבוא משיתוף פעולה של כולם, ולכן חשוב שגם היוצרי תוכן הגברים יתמכו בגיימריות.
"עוד בשלב הראשוני, לפני שבכלל ידעתי שאני בפנים, הרגשתי שאני חייבת להשמיע את הקול שלי. מלא בנות כתבו לי כמה שאני השראה בשבילן, שהן רוצות להיות אני כשיגדלו. כשמישהי התחפשה אליי בפורים כמעט בכיתי מהתרגשות. והן עדיין מפחדות שידעו שהן גיימריות! לאף אחת לא מגיע להיות מוטרדת או שיתייחסו אליה שונה, כי היא בת. יש לנו מקום בקהילה של הגיימינג ואנחנו כאן כדי להישאר".
כאמור, היום דסטיני מספרת על יחס חם ואוהב שהיא מקבלת מהצופים שלה. "לפעמים אני לא מאמינה שבאמת כותבים לי את התגובות האלה ושזה ילדים אמיתיים, מרוב שכמות האהבה מרגישה לא מציאותית. עשיתי סרטון בקונספט של 'בדקתי מה הצופים שלי באמת חושבים עליי', וזה היה אחד הסרטונים הכי מרגשים שיש.
"מזמינים אותי לחגוג עם מעריצים את הרגעים הכי שמחים שלהם, ימי הולדת ואפילו בר מצווה. אני מופיעה כבת בית קבועה בטלוויזיה בסלון, רק בזכות התוכן שלי. הניצוץ בעיניים כשהם רואים אותי במציאות זה סוג הדברים שנותנים תוקף לכל העבודה הקשה שלי", היא מסכמת.