אמזון השתמשה באלגוריתם סודי כדי לאמוד עד כמה היא יכולה להעלות מחירים לפני שהמתחרות שלה יפסיקו להעלות את המחירים שלהן גם כן, כך על פי דיווח חדש מהוול סטריט ג'ורנל אתמול (שלישי).
קיומו של האלגוריתם, בשם הקוד Project Nessie, נחשף לראשונה בסוף החודש שעבר בתביעה שהגישה נציבות הסחר הפדרלית האמריקאית (FTC) אשר האשימה את ענקית המסחר האלקטרוני בהפרת חוק ההגבלים העסקיים האמריקאי. התלונה הפומבית של ה-FTC רמזה על פרויקט נסי, אך הסעיף היה מצונזר. לפי העיתון, נסי תנפח מחירים ותפקח אם קמעונאים אחרים, כמו טרגט, ילכו בעקבותיהם. אם הקמעונאים המתחרים ישמרו על המחיר הנמוך יותר, האלגוריתם יחזיר אוטומטית את המחיר של אמזון למחיר הרגיל והנמוך יותר שלה.
נסי סייעה לכאורה לאמזון להגדיל את רווחיה על ידי העלאה מלאכותית של המחירים שלה בקטגוריות קניות שונות עד שהחברה הפסיקה להשתמש באלגוריתם ב-2019.
"אנחנו שוב קוראים לאמזון להסיר את הצינזור ולאפשר לציבור האמריקני לראות את מלוא ההיקף של מה שאנו טוענים שהם שיטות מונופוליסטיות בלתי חוקיות", אמר דובר ה-FTC, דאגלס פארר, לוול סטריט ג'ורנל ביום שלישי.
פרויקט נסי הוא רק סעיף אחד מרבים שבהם ה-FTC האשימה את אמזון בשמירה על דומיננטיות השוק שלה באופן לא חוקי. בתלונה של הסוכנות מספטמבר, החברה מואשמת בשימוש במגוון שיטות, כמו "החבאת רישומים", כדי להרתיע את המוכרים מלהציע מוצרים במחיר נמוך יותר בפלטפורמות מתחרות.
"התלונה מציגה טענות מפורטות המציינת כיצד אמזון מנצלת את כוחה המונופולי כדי להעשיר את עצמה, תוך העלאת מחירים ושירות משפיל לעשרות מיליוני משפחות אמריקאיות שקונות בפלטפורמה שלה ומאות אלפי עסקים המסתמכים על אמזון.", אמרה יו"ר ה-FTC, לינה חאן, בהצהרה בחודש שעבר.
בתגובה לתביעה אמרה אמזון כי ה-FTC "טעה בעובדות ובחוק ואנו מצפים לקחת את התיק הזה לבית המשפט".