לאחר שנקבע שענקית החיפוש היא מונופול, הרשויות בארצות הברית בוחנות מספר אפשרויות להגבלת כוחה של גוגל. עורכי דין מטעם משרד המשפטים האמריקאי החלו להציע פתרונות לתיקון ההתנהגות הבלתי חוקית של החברה לדבריהם, והחזרת התחרות לשוק מנועי החיפוש. במסמך חדש בן 32 עמודים שפורסם השבוע, נכתב כי נשקלים מספר צעדים דרסטיים בנושא.

כך לדוגמה, נשקל צעד שבמסגרתו גוגל תיאלץ למכור חטיבות מסוימות שלה - כמו מערכת ההפעלה אנדרואיד, חנות האפליקציות Google Play או דפדפן כרום. כמו כן, נשקלים צעדים שיחייבו את גוגל להפסיק להשתמש במוצריה לטובת עידוד החיפוש בגוגל.

בעיה נוספת היא העובדה שגוגל מהווה ברירת המחדל לחיפוש בפלטפורמות שונות, לרבות האייפון. עורכי הדין של משרד המשפטים האמריקאי כתבו במסמך כי "יריבים אינם יכולים להתחרות בערוצי ההפצה הללו". כמו כן, נשקלים צעדים התנהגותיים "רכים" יותר, כמו לדוגמה קמפיינים שיסבירו למשתמשים כי יש ביכולתם לבחור מנוע חיפוש שמתאים להם יותר - שאינו בהכרח גוגל. במקרה כזה, גוגל תידרש לסייע בתמיכה ובהפצה של קמפיין כזה.

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל  (צילום: Justin Sullivan, getty images)
סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל | צילום: Justin Sullivan, getty images

בתגובה למסמך שפרסמה גוגל בבלוג שלה, נטען כי הפתרונות המוצעים "חורגים בהרבה מעבר להיקף של החלטת בית המשפט". גוגל טוענת שמיליארדי אנשים נכנסים לאינטרנט הודות לדפדפן כרום ולמערכת ההפעלה אנדרואיד, שהם כידוע מוצרים חינמיים, וכי "למעט מאוד חברות אחרות יש את היכולת או התמריץ להשאיר אותן בקוד פתוח, או להשקיע בהן באותה רמה שאנחנו עושים”.

בתחילת חודש אוגוסט האחרון, קבע בית המשפט בארצות הברית בהחלטה תקדימית שענקית הטכנולוגיה הפרה את חוקי התחרות והפכה למעשה למונופול בתחום החיפוש. מדובר בפסיקה היסטורית שיכולה להכות גלים לא רק בגוגל עצמה, אלא בכל עמק הסיליקון. המשפט עסק בעיקר בדרכים שבהן גוגל שילמה סכומי עתק על מנת להיות ברירת המחדל בחיפוש ברשת בדפדפנים אחרים, כמו ספארי של אפל. נציין כי גוגל מנהלת מספר משפטים נוספים בימים אלה - כמו לדוגמה תביעה נוספת לפיה גוגל ניצלה את שליטתה בתחום הפרסום המקוון כדי לפגוע בתחרות.