משפיעניות אופנה ויוצרות תוכן אמריקאיות חוטפות תגובות קשות ברשת, לאחר שביקרו במפעלי האופנה של שיין (Shein) בסין בטיול שמומן על ידי הענקית הסינית, ופרסמו ביקורות נלהבות.
שיין, ענקית האופנה המקוונת הסינית, מעוררת תהיות כיצד היא מסוגלת למכור סחורות במחירים נמוכים כל כך, עד כמה היא שקופה עם הציבור לגבי שיטות העבודה שלה וכמה פסולת סביבתית היא מייצרת.
באמצע יוני המשפיעניות נסעו לגואנגג'ואו בדרום סין כדי לראות את "מרכז החדשנות של החברה", שבו אפשר לראות רובוטים חותכים בדים ומעבירים חומרים. עובדים חייכנים יצרו בגדים בזמן שהקבוצה סיירה במפעל, כשחלק מהמבקרים אפילו התנסו בכמה משימות בעצמם.
קניה פרימן, מעצבת שמכרה בגדים בשיין, נסעה לסין וסינגפור, היכן שהחברה נמצאת, ופרסמה משם סרטונים באינסטגרם שלה. לדבריה, כמות השנאה שקיבלה ברשת הייתה "חסרת תקדים", כך היא אמרה ל-CNN, והשפיעה על בריאותה הנפשית.
"לא יכולתי אפילו להיכנס לאינסטגרם אתמול", אמרה המעצבת מאטלנטה, והוסיפה שהיא לא מגנה על החברה וגם לא אחראית למעשיה. פרימן, שעבדה לראשונה עם שיין ב-2019, אמרה שענקית האופנה המהירה הייתה גלגל הצלה לעסקים קטנים, במיוחד כאלה שהם יותר מהשוליים החברתיים.
בהצהרה שמסרה, שיין אמרה כי סרטוני המדיה החברתית שפורסמו על ידי המשפיעניות היו אותנטיים. "שיין מחויבת לשקיפות והטיול הזה הוא אחת הדרכים שבה אנחנו מקשיבים למשוב. הוא מספק לנו הזדמנות להראות לקבוצה של משפיעניות איך שיין עובדת דרך ביקור במרכז החדשנות שלנו, ומאפשר להן לחלוק את התובנות שלהן עם העוקבים שלהן".
שיין נהנית מפופולריות מיוחדות בקרב בני דור ה-Z, מכיוון שהיא מפרסמת הרבה באפליקציות כמו טיקטוק, מטפחת קשרים קרובים עם משפיענים ושומרת על מחירים נמוכים בתקופה של אינפלציה גבוהה והיסטורית. אבל לצד העלייה המטאורית של האתר, הוא סופג גם הרבה ביקורות, בעיקר לנוכח הידרדרות היחסים בין סין וארה"ב.
באפריל ועדת קונגרס אמריקנית עסקה בכך שלשיין, אתר Temu ועסקים אחרים בסין יש קשר פוטנציאלי לעבודה בכפייה, ניצול פרצות סחר, סכנות בטיחותיות של מוצרים או גניבת קניין רוחני. מחוקקים בארה"ב משתי המפלגות קראו לרשות ניירות הערך לדרוש משיין לאשר שלצורך המוצרים שלה לא הועבדו בכפייה עובדים המשתייכים לקבוצה האתנית האויגורית, מיעוט מוסלמי ברובו בסין, שסובל מיחס מפלה.
הם ציטטו דוח של בלומברג משנת 2022, שטען שבגדים שנמכרו על ידי שיין בארצות הברית מכילים כותנה משינג'יאנג, אזור במערב סין שבו חיים אויגורים ומיעוטים אתניים אחרים. ארצות הברית אסרה על כל יבוא מאזור שינג'יאנג בגלל חששות לשימוש בעבודות כפייה.
דני קרבונרי, משפיענית ודוגמנית במידות גדולות שנסעה עם פרימן, ביקשה להסביר בפוסט באינסטגרם ביום שני מדוע הצטרפה לטיול. לדבריה, היא הצטרפה לטיול כדי להתייחס ל"שמועות" שפוקדות את החברה.
היא אף מחקה סרטון קודם באינסטגרם בו אמרה ששיין "נלחמת בכל כוחה כדי לא רק להראות לנו את האמת אלא להמשיך ולהשתפר ולהיות הכי טובים שהם יכולים להיות". בסרטון שנמחק היא אמרה, "יש לנו נרטיב בארה"ב על שיין, אבל למדתי לחשוב עצמאית, לקבל את העובדות ולראות את הדברים במו עיניי".
@haileybrookeweiss I think this influencer is going to find herself on the wrong side of history with this one. This is an incredibly nuanced topic, but a great example of something that I believe is absolute propaganda #shein #marketing #socialmediatips #shein #danidmc #danishein #sheindani #influencershein #sheininfluencer #sheinhaul #greenscreenvideo #greenscreen ♬ original sound
כדוגמנית במידות גדולות, דני אמרה שהיא נרגשת לעבוד עם שיין, מכיוון שהם אחד המותגים היחידים שמוכרים בגדי מידות גדולות במחירים נוחים וטרנדיים, אבל הודתה שהיא לא עשתה מספיק מחקר רקע לפני שנסעה לסין עם שיין.
"כל החוויה הזו גרמה לי להעריך מחדש את עצמי, את המותג שלי, להילחם אפילו יותר על אפשרויות בר קיימא עבור אנשים במידות גדולות, ולהיות הרבה יותר ספציפית עם מי שאני עובדת איתו", אמרה.
סרטון נוסף של משפיענית שגרר ביקורת היה של דסטיני סודוט' (Destene Sudduth), שיש לה 384,000 עוקבים באינסטגרם ו-4 מיליון עוקבים בטיקטוק. "ציפיתי שהמתקן הזה יתמלא באנשים שפשוט משתעבדים, אבל למעשה הופתעתי לטובה שהרבה מהדברים כאן היו רובוטיים", אמרה. "בכנות, כולם פשוט עבדו ממש רגיל, נרגעו, ישבו, הם אפילו לא הזיעו".
@itsdestene_ Replying to @Melanin Codi im thoroughly enjoying this experience and seeing things with my own eyes @SHEINUS #SHEIN101 #SHEINOnTheRoad #desteneandbrandon ♬ original sound - Destene and Brandon
כפי שמגיבים מיהרו לציין בפוסטים של המשפיעניות הללו, קשה להאמין שמה שאנו רואים בסרטונים הללו משקף את המציאות של תנאי העבודה במפעל שיין. במקום זאת, מדובר היה בטיול ממותג ומפנק במיוחד, שבו מוצעות למשפיענים נסיעה ומתנות בחינם, מה שמעודד אותם לקדם תדמית חיובית של החברה.
"זה מרגיש כאילו השתמשו בך לבקרת נזקים וזה מטריד", כתב אחד המגיבים בסרטון של דסטיני. "אם הם היו רוצים להראות באמת שהם לא עושים כלום, הם היו מזמינים עיתונאים חוקרים, לא משפיענים", אמר מגיב אחר. תגובות אחרות היו: "הדבר היחיד שחשבתי עליו הוא כמה שיין שילמו כדי לכסות את עצמם", "אני בספק גדול שהם יראו לך סדנאות יזע. אני בטוח שהביקור שלך אושר עם הממשלה".
פוסטים של משפיעניות אחרות בטיול הכילו שפה דומה. חלקן אמרו ששוחחו עם עובדי המפעל וכי התרשמו מהתנאים לטובה.
ענקית האופנה המהירה הסינית הפכה לאחת מחברות המסחר האלקטרוני הצומחות ביותר בעולם; לפי TIME, החברה רשמה מכירות של 100 מיליארד דולר ב-2022, לעומת 10 מיליארד דולר ב-2020. עם מחירים נמוכים, פריטים אופנתיים ומגוון רחב של מידות, שיין עברה את אמזון באפסטור, ממוקמת במקום השני באפליקציות שופינג ובמקום ה-14 של האפליקציות החינמיות.
שיין ספגה ביקורות גם מההיבט הסביבתי. כ-85% מהבגדים מגיעים למזבלות או נשרפים, כך על פי האו"ם. מומחים אומרים כי אופנה זולה ובאיכות נמוכה רק מחמירה את הבעיה. שיין, מנגד, טוענת כי המודל העסקי שלה מאפשר לה להפחית פסולת וייצור יתר על ידי ייצור ב"מנות קטנות", שמותאם לביקוש. החברה שמה לה למטרה להפחית את טביעת האצבע הפחמנית שלה ב-25% עד 2023. בנוסף, מחקר של CBC מצא שחלק מהפריטים בשיין הכילו כמויות משמעותיות של עופרת - במעיל אחד לילדים היה כמעט פי 20 מכמות העופרת שגורמי הבריאות הקנדיים רואים בבטוחה לילדים.