תביעות הענק נגד פייסבוק מגיעות לישראל: בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת מטא, מפעילת הרשתות החברתיות פייסבוק ואינסטגרם ות׳רדס הוגשה בשבוע שעבר לבית המשפט מחוזי מרכז. במרכז התביעה הטענה כי מטא משתמשת בטקטיקות ומניפולציות כדי לגרום לקטינים להתמכר למוצרים שלה. ההליך הוגש בשם כל המשתמשים הבגירים והקטינים של פייסבוק ואינסטגרם בשבע השנים האחרונות. הבקשה הוגשה ע״י עורכי הדין חגי קלעי, אוהד רוזן ועוז פנחס ממשרד קלעי רוזן ושות׳ שתובעים פיצויים של למעלה מ-2.5 מיליון שקל.

לפי כתב התביעה וחוות דעת המומחים שהוגשו, פייסבוק ואינסטגרם מעוצבות ומתוכננות לנצל רגישותם הפסיכולוגית של קטינים. בנוסף, נטען כי הרשתות מבצעות מניפולציות על הקטינים שנועדו להביאם לשימוש בהיקף הולך וגובר בפלטפורמות, וזאת במטרה לגרום "התמכרות" של ילדים ובני נוער המזיקה לבריאותם הנפשית והפיזית.

אפליקציית אינסטגרם (צילום: רויטרס)
אינסטגרם (אילוסטרציה) | צילום: רויטרס

עוד לפי התביעה, הפלטפורמות פוגעות בקטינים וגורמות לנזקים ״כתוצאה משימוש ממושך… וכוללים בעיות דימוי גוף, הפרעות אכילה, הפרעות שינה, חרדה, דיכאון, בדידות ועוד״. כן נטען כי מטא מודעת "לנזקים ששימוש יתר בפלטפורמות שלה מחולל, ומחקרים פנימיים שהן ערכו מצביעים על נזקים רבים וחמורים שנגמרות לקטינים".

התביעה טוענת כי מטא מודעת לכלל הנזקים ובכל זאת מחליטה להמשיך לשווק את הפלטפורמה שברשותה לקטינים, ואף מתאימה את המוצרים שלה כך שבני נוער וילדים יוכלו לבלות זמן בלתי מוגבל בפלטפורמות שלה.

"תחושה כאילו הזמן נעלם לך"

לתביעה מצורף תצהיר של שתי קטינות, שמעידות כי התחברו לפלטפורמות של מטא לפני שהגיעו לגיל 13 - הגיל שבו החוק מתיר לקטינים לתת את פרטיהם לחברות מסחריות ולהירשם לשירותים כמו אלה של מטא. לפי התצהיר, אחת הנערות מעידה כי "אני מוצאת את עצמי מבלה הרבה זמן באפליקציה, לפעמים מעבר לזמן שתכננתי, ממשיכה לגלול וקשה לי להתנתק. תחושה כאילו הזמן נעלם לך".

פייסבוק,עמוד הבית של פייסבוק, אפליקציה, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)
פייסבוק, עמוד הבית של פייסבוק, אפליקציה, אילוסטרציה | צילום: רויטרס

לתביעה מצורפים שני תצהירים של חוקרים המסבירים כיצד רשתות חברתיות כמו פייסבוק משתמשות במניפולציות על מנת למשוך אליהן קטינים ולמכר אותן לפלטפורמות שלהן. לפי כתב התביעה, האינטרס של הרשתות הוא לא לשמור על קטינים - אלא לשמור על קטינים כמה שיותר זמן בתוך הפלטפורמות. זאת על מנת לאסוף עליהם מידע שבו ניתן יהיה להשתמש על מנת למכור עבורם פרסומות.

פיצ'רים שנועדו לגרום להתמכרות

חוות הדעת מציגות מספר פרקטיקות שבהם מטא משתמשת על מנת למכר קטינים, כמו פיצ׳ר התיוגים הקשורים למעגלים החברתיים של הקטינים המשתמשים בפלטפורמות, או פיצ׳ר הגלילה התמידית כך שקטינים יכולים לאבד את הזמן בזמן שהם גוללים את הפיד שלהם מבלי להגיע אף פעם לסיום.

_OBJ

התביעה בישראל מצטרפת לתביעה שהוגשה על ידי 41 מדינות בארה"ב, ובה נטען כי מחקרים הראו ששימוש ברשתות החברתיות של מטא קשור לבעיות פסיכולוגיות בקרב צעירים כמו דכאון וחרדה. בתביעה ההיא נטען כי על אף שמטא היתה מודעת לכך, היא המשיכה לשווק את הפלטפורמות כבטוחות לצעירים. בנוסף, לפי התביעה הייצוגית בארה"ב מטא הפרה את גם את דיני הפרטיות כאשר אספה מידע פרטי של ילדים מתחת לגיל 13 ללא הסכמת הוריהם.