אם בעבר טיקטוק נחשבה לאפליקציה שמעודדת תוכן קצר וקליל, כזה שלא דורש יותר מדי מחשבה או השקעה, נראה שבחודשים האחרונים המדיניות משתנה. האפליקציה היא כבר מזמן לא רק לריקודים, ובטח שלא רק לסרטונים באורך 15 שניות, על אף שעדיין ניתן למצוא לא מעט מהם בפלטפורמה. כיום טיקטוק מעודדת את יוצרי התוכן הפועלים בה ליצור תוכן ארוך יותר, מושקע יותר ומקצועי יותר.
לא מדובר בצעד דרסטי - זה לא שמעתה והלאה ותראו בפור יו שלכם אך ורק סרטונים ארוכים או "רציניים" - טרנדים ויראליים, ריקודים וכמובן הומור הם עדיין חלק בלתי נפרד מה-DNA של הרשת החברתית, אבל סביר להניח שבקרוב תראו יותר ויותר סרטונים ארוכים, ואולי אפילו כאלה שמשלבים גם אלמנטים כמו תסריט ובימוי לצד עריכה מקצועית ומהודקת יותר.
אם ניקח תופעות ויראליות מהעולם, בהחלט ניתן למצוא דוגמאות למהלך שאליו מכוונים בטיקטוק. כך למשל ריסה טיסה (Reesa Teesa), כוכבת רשת אמריקאית שסיפרה בלא פחות מ-55 סרטונים את סיפור הנישואים הכושלים שלה. הסרטונים ארוכים מאוד ואם מחברים אותם יחדיו, הם יוצרים יותר מ-10 שעות של תוכן. אם חשבתם שהאורך ירתיע את העוקבים, טעיתם, כי כל סרטון בסדרה זכה לכמה מיליוני צפיות בטיקטוק, ואם נחבר את הרשתות החברתיות השונות ואת הסרטונים השונים, ניתן לומר שטיסה צברה מעל ל-200 מיליון צפיות. מהר מאוד הרשת גם התמלאה בסרטונים סביב הסאגה ובעצם הדהדה את הסיפור עוד יותר, וכמות העוקבים של טיסה טיפסה בהתאם ועלתה ל-3 מיליון בתוך זמן קצר. זה אמנם לא תוכן מקצועי במלוא מובן המילה, אבל זה תוכן עשיר, עמוק וכזה שמשאיר את הצופה מעורב לאורך כל הדרך.
בעוד שהתוכן של ריסה טיסה הוא דוגמה לסטוריטלינג מוצלח במקרה ויראלי אחר, של נער המלפפונים ("Cucumber Boy") לוגאן מופיט, הדגש הוא על מקצועיות. מופיט בנה לעצמו קהל עצום של יותר מ-5 מיליון עוקבים בזכות סרטוני מתכונים פשוטים אך ממכרים, שכל אחד מהם מוקדש לסלט מלפפונים ייחודי. נכון, אלו אמנם לא מנות מישלן, אבל הרעיון הוא תוכן שמתמקד בנישה מסוימת ומעמיק בה עד אחרון הפרטים. גם בארץ אפשר למצוא לא מעט דוגמאות למעבר הזה, ובפרט לתוכן ארוך יותר. יעידו על כך סרטוני ה"סטורי טיים" הארוכים שאפילו הצמיחו טרנד נגדי של קיצור סרטונים.
Truly the best cucumber recipe
"המעבר של טיקטוק לסרטונים ארוכים ומקצועיים יותר הוא לא סתם שינוי טכני - זה מהלך אסטרטגי מתוחכם שמטרתו להרחיב את מגוון התוכן ולהשאיר את הצופים מעורבים זמן רב יותר", מסביר רן פינקלשטיין, איש קריאייטיב, במאי ומגיש הפודקאסט "מדברים קריאייטיב". "בעולם שבו כל פלטפורמה נלחמת על תשומת הלב של המשתמשים, טיקטוק מצליחה לאתגר את הכללים ומציעה שילוב מנצח בין סרטונים קצרים ומיידיים לבין סרטונים ארוכים ומעמיקים. התוצאה היא שכל אחד ואחת יכולים למצוא את מה שמושך אותם ולהישאב פנימה, בין אם זה תוכן קליל או חוויות עמוקות יותר".
"מבחינה עסקית, זה מהלך שממצב את טיקטוק כמתחרה חזקה מול פלטפורמות כמו יוטיוב, שבחרה דווקא באסטרטגיה ההפוכה עם אופציית השורטס (Shorts)", מוסיף פינקלשטיין, "אך מעבר לכך, ההזדמנות הגדולה היא גם של היוצרים. עם המהלך הזה, הם מקבלים כלים חדשים לבניית עולמות תוכן עשירים ומלאי עומק, תוך שמירה על הקצב והאותנטיות שמאפיינים את טיקטוק".
"טיקטוק הייתה במלחמה מפלט להרבה אנשים"
בחודש שעבר קיימה טיקטוק ישראל כנס בנושא לעשרות יוצרי תוכן מצליחים בהובלת אביעד רוזנבוים, מנהל פעילות התוכן של החברה בארץ, ויערה אוחיון, מנהלת קהילת היוצרים בישראל. בכנס שמעו יוצרי התוכן הרצאות מפיהם של אנשי מקצוע מובילים בתעשיית הטלוויזיה והקולנוע בישראל - התסריטאית נטלי מרכוס, יוצרת היהודים באים, שהשתתפה בכתיבת הסדרות טהרן, פאודה ועוד; מישה קמינסקי, שצילם היתר קליפים לנועה קירל, נגה ארז, עברי לידר ואחרים, והבמאי רומן "רומס" בוצ'אצקי, שביים בין היתר קליפים לסטטיק ובן אל, מרגי ושרית חדד. חוץ מהאפשרות ללמוד מהמנטורים, הטיקטוקרים קיבלו הזדמנות גם לפגוש אחד את השני ולייצר חיבורים ושיתופי פעולה שיובילו בעתיד לתוכן משותף שתראו על המסך שלכם.
"טיקטוק במגמה ללכת לתוכן מקצועני יותר, איכותי יותר, תוכן מעמיק שיש מאחוריו יכולות ייחודיות ותחקיר יוצא דופן", הסביר רוזנבוים בשיחה עם mako במהלך הכנס. "זה גם מתבטא באורך של הסרטונים. אם פעם בטיקטוק היו חושבים על 15 שניות, היום יש הרבה יותר תכנים ארוכים מדקה, וגם אפילו כאלה באורך עשר דקות שמאוד מצליחים פה בישראל. חלק ממה שעשינו היום זה בעצם לעבוד עם היוצרים הישראלים ולתת להם כלים לעבוד בתנאים האלה. המחשבה היא לעזור להם לייצר תוכן שמבחינה מקצועית, הוא ב-Next Level".
"חלק מהאג'נדה ומהמדיניות שלנו זה לעבוד קרוב עם היוצרים, לעזור להם להתפתח ולגדול", ממשיך רוזנבוים, "אנחנו נותנים להם פידבק, מכוונים אותם וככה הם הופכים ליוצרים יותר טובים שמצמיחים את הפלטפורמה. הצלחה שלהם היא הצלחה שלנו, ואנחנו משקיעים בזה המון כדי לקדם עוד יצירתיות, עוד סוגים של תוכן ותוכן מגוון יותר. זה חלק מהאני מאמין שלנו, וזה קורה בעוד שווקים בעולם שטיקטוק פועלת בהם, כאשר כל שוק הוא עם ייחודי ועם אופי אחר".
בדבריו מכוון רוזנבוים כנראה לתנאים הייחודים שנוצרו בעולם התוכן הישראלי ברשת תחת המלחמה בשנה האחרונה. בעוד שיוצרי התוכן נדרשים לגלות יצירתיות וגיוון כדי להשאיר את הקהל מעורב, לא פעם התוכן מרגיש לא מתאים או לא רגיש מספיק במציאות שמספקת מדי יום חדשות קשות. "אני חושב שכאן בישראל זה חשוב יותר מתמיד, בעיקר במצב שאנחנו נמצאים בו, ליצור תחושה של קהילה, של ביחד ושל חיבור. זה קורה בכל אירוע שלנו, ומה שמדהים לראות זה שאנשים יוצאים מפה עם חברויות חדשות ואחרי זה הולכים ליצור תוכן ביחד. זה מפרה אותם, הרבה יצירתיות נוצרת כאן במפגשים האלה וזה מאוד חשוב לנו".
איך טיקטוק התמודדה עם האתגרים שיצרה המלחמה בשנה האחרונה?
"זו הייתה שנה קשה, ועדיין זו שנה קשה לכולנו, מאוד מורכבת עם התמודדויות לא פשוטות, גם ליוצרים וגם לנו כחברה. אני חושב שטיקטוק הייתה במלחמה מפלט להרבה אנשים, מקום שאפשר לקבל בו קצת אוויר לנשימה, גם לצרוך תוכן שנותן לך העשרה ולמידה, וגם אסקיפיזם. התוכן של היוצרים כאן עשה טוב לאנשים, הוא היה נקודת אור בחיים של כולנו. אני חושב שהכוח היצירתי הזה הוא מאוד משפיע ויש לו משמעות בעולם. לעשות טוב לאנשים ולהצחיק אותם זה דבר הכרחי בימים האלה, זה חשוב לנפש".
איזה טיפ יש לך ליוצרי תוכן שרוצים להצליח בטיקטוק לפי המדיניות ה"חדשה" הזו?
"אותנטיות זה נורא חשוב. אל תנסו לרדוף אחרי הטרנד הבא, אלא תעשו את הדבר שלכם ותמצאו מה מעניין בכם. ברמה הפרקטית יותר, יש לי שני טיפים: אחד הוא אורך הסרטון, שצריך לכלול גם 'הוק' ראשוני טוב, כי אנשים מעבירים מאוד מהר, אחרי 2 או 3 שניות הם כבר יכולים לעבור לסרטון הבא וצריך לתפוס אותם כדי שיישארו להמשך. הטיפ השני הוא לא להיות לא להסתפק בסרטון אחד, גם הוא מצליח, אלא ליצור המשכיות. כל היוצרים שהיו כאן היום בכנס הגיעו למעמד הזה כי הם עובדים בזה כבר הרבה זמן, הם משקיעים בטיקטוק את כל האנרגיה היצירתית שלהם, וזה חלק מההצלחה".
ומה יש ליוצרי התוכן להגיד? "האומנות של להיות יוצר תוכן היום זה בעצם לגרום למי שצופה בסרטונים שלך להישאר כמה שיותר עד סופו. בסרטונים הקצרים זה יותר קל, כי יש פחות לתכנן ויש פחות שלבים בסרטון שבהם אתה צריך להשאיר את היוזר עד הסוף", מסביר יוצר התוכן שחר כהן, קומיקאי, מרצה ויוצר תוכן. "טיקטוק למעשה תיתן 'נסיבות מקלות' (הכוונה היא ככל הנראה להפצה רחבה יותר באלגוריתם - ל"מ) ליוצרי תוכן שיעלו סרטונים יותר ארוכים, אבל אם לא תתכננו את הסרטונים האלה באופן נכון, לא תהו ויראליים, לא תקבלו צפיות ותגיעו לחשיפה שאתה רוצים להגיע אליה".
כהן מסביר שככלל מפתח, כדאי לחשוב על נושא לסרטון שאנשים אוהבים לשמוע עליו לאורך זמן ולעומק, כדי שלא ינטשו את הסרטון באמצע ויעברו לדבר הבא. "אמנם יש תעדוף לסרטונים הארוכים, אבל זה לא אומר שכל סרטון יעבוד. צריך לתכנן אותו באופן כזה שהצופים ירצו להישאר בו עד הסוף, כי זו תמיד המטרה. עם זאת, אני חושב שכל יוצר תוכן צריך לשאול את עצמו מה הערך שהוא מביא בסרטונים שלו והאם הערך הזה יכול לבוא לידי ביטוי בסרטון ארוך יותר. אם התשובה היא לא - אין סיבה לשנות בכוח לתכנים יותר ארוכים", הוא מסכם.