אפשר לומר שמאז טיקטוק אין ממש רשת חברתית שהצליחה להכנס לקונצנזוס ולמכשיר של רובנו. ת'רדס של מטא הייתה הבלחה נחמדה לכמה ימים עד שהגולשים גילו שחסרים בה הצדדים החיוביים של טוויטר, כמו המיידיות שלה, הפיד שהיה רלוונטי לנו אבל הביא ציוצים גם מחוץ ל"בועה" והאלגוריתם שידע לזהות נושאים שהם טרנדיים. כמו כן, מסד הנתונים שלה נשאב מאינטסגרם, מה שהשאיר אותנו עם אותם אנשים שכבר עקבנו אחריהם - מה שהוביל לזה שבסופו של דבר נתקלנו בפוסטים של פליטי ריאליטי שכותבים שהם הולכים להתקלח. העניין ירד מהר ות'רדס לא באמת תפסה בישראל, אבל רשתות חברתיות חדשות תמיד יש. הנה 3 שאולי כדאי לכם להכיר - לא בטוח שהן יתפסו, אבל הן בהחלט מעניינות.
טיקטוק עושה אינסטגרם
מטא היא החברה הכי טובה שיש בהעתקת פיצ'רים. הסטורי שנגנב מסנאפצ'אט, הרילס שנגנב מטיקטוק או ויין (vine) וכמעט כל תכונה שמגיעה לוואטסאפ כבר הייתה קודם בטלגרם. לכן, זה די מפתיע לגלות שטיקטוק החליטה להעתיק ממטא. כבר דיווחנו לכם בעבר על הכוונות של החברה הסינית לפצח אפליקציה שתציג תמונות בלבד, והנה בשקט בשקט הוא הושקה ב-10 מדינות עד כה.
ההשקה השקטה היא ניסיון של טיקטוק לבחון את המים' ואפליקציית ויי (Whee) כבר נמצאת בגוגל פליי של כמה מדינות, אבל לא ישראל או ארה"ב. טיקטוק מאפיינת את ויי באופן מפורש כאפליקציה לשיתוף תמונות רק עם החברים הקרובים ביותר. "לצלם ולשתף תמונות מהחיים האמיתיים שרק החברים שלך יכולים לראות, מה שיאפשר לך להיות האני הכי אותנטי שלך", כך נכתב בתיאור האפליקציה בחנות של גוגל. צילומי מסך של האפליקציה בחנות מציגים פיצ'רים כמו חיפוש תמונות, רשימת חברים שאפשר לשלוח להם הודעות ופיד -כאשר וחלק גדול מכיתובי התמונות מדגישים את התכונות של חיבור עם חברים.
זאת לא האפליקציה היחידה של בייטדאנס, חברת האם של טיקטוק, שמתחרה באינסטגרם. לפני כחודשיים החלה החברה להפיץ את אפליקציית נוטס (Notes) - שהיא בעצם רשת חברתית מבוססת פיד שבה אפשר לשתף תמונות עם טקסטים. אם אתם מבולבלים מהדימיון בין השתיים זה בסדר, הן ממש דומות. ההבדל המהותי בין נוטס ל-ווי זה קהל היעד לפרסום התמונות. בווי התמונות יוצגו רק לחברים ומשפחה ובנוטס ניתן לפתוח פרופילים ציבוריים. ייתכן שטיקטוק מבצעת ניסוי מתוחכם לבדוק איזה מהן תצליח יחסית יותר, ו"תהרוג" את השנייה. בכל מקרה האפשרות שהן יתאחדו לאפלקציית תמונות אחת שבה אפשר לשלוט במי צופה בתמונות היא ההגיונית ביותר.
מגיבים לטיקטוקים
אם כבר אנחנו עוסקים ברשת החברתית הסינית, כדאי שתכירו את סיין (Seen) - רשת חברתית שתציג איך אתם מגיבים לסרטוני טיקטוק. נכון שזה נשמע קצת מטופש, אבל מי לא שלח סרטון לחבר וקיבל חזרה "חח" יבש? אז הנה, נגמר עידן התגובות היבשות וכעת נוכל לראות איך החברים שלנו באמת מגיבים. אפליקציית הודעות הווידיאו, הזמינה במכשירי iOS בלבד כרגע, נוסדה על ידי היזם המנוסה Faheem Kajee והשחקנית קארן גילאן, הידועה בעיקר בתפקידה כנבולה ב"שומרי הגלקסיה".
עם סיין, תוכלו לשלוח סרטונים ב-iMessages לחבר אחד או לצ'אט קבוצתי עם עד 11 משתתפים. כאשר הנמענים מקבלים תוכן, הם מקליטים סרטון וידאו של עצמם, אשר נצפה רק על ידי השולח והחברים המשותפים בצ'אט הקבוצתי. לאחר מכן, השולח צריך להגיב עם סרטון וידיאו שלו מגיב לתגובת החברים, וכן, מדובר בלופ אינסופי של תגובות על תגובות על תגובות.
החברה מקווה שהאפליקציה שלה תיצור דרך "אותנטית ומרתקת לאינטראקציה עם חברים". אחת מתכונות המפתח של האפליקציה היא הטמעה בתוך טיקטוק, המאפשרת לשתף סרטונים עם חברים בסיין ישירות מהאפליקציה. סיין מציעה גם אפשרות לגלול בסרטוני טיקטוק פופולריים אחרים, כמו גם את היכולת להעלות סרטונים מגלריית המצלמה של האייפון שלכם. חיבור עם יוטיוב שורטס ורילס של אינסטגרם יוצג בעתיד. מאז שהושקה באפסטור בתחילת החודש כבר יש לה אלפי משתמשים, והחברה טוענת כי יש לה תוכניות להשיק גרסת אנדרואיד בקרוב, אך היא לא נקבה בתאריך.
תגובה להודעות וידאו פרטיות היא רק הצעד הראשון של סיין. בהמשך החברה מתכננת להציג פיד ציבורי כדי לחשוף את הקהל למשתמשים אחרים, והיא גם שוקלת את האפשרות ליצור אינטראקציה אישית בין יוצרי תוכן פופולריים למעריצים שלהם כדי לקבל את התגובות שלהם לפני פרסום סרטונים. מקרי שימוש אפשריים נוספים עבור האפליקציה יכולים להיות סטנדאפיסטים שבודקים בדיחות חדשות, או יזם שרוצה לראות תגובה של משקיע כשהוא מציג מוצר חדש, כך סיפר קאג'י המייסד לאתר techcrunch.
אין בני אדם, תרקדו
את הדובדבן השארנו לסוף, הרשת החברתית הכי מוזרה שלא ברור למה צריך אותה, אבל תמיד כיף להכיר. תכירו את באטרפלייז (Butterflies), שלאחר תקופת בטא לכמה עשרות אלפי משתמשים שנבחרו מראש, זמינה כעת להורדה בחינם בחנויות של אפל וגוגל. חברה שאין לה לחץ לטווח קצר להרוויח כסף, כי הסטארטאפ בן החצי שנה גייס 4.8 מיליון דולר ממשקיעי הטכנולוגיה Coatue, SV Angel ואחרים.
בעוד שהממשק נראה כמו אינסטגרם, הטוויסט העיקרי של האפליקציה הוא שלאחר הרישום, יוצרים דמות אווטאר בבינה מלאכותית, או באטרפליי כפי שהם רוצים לקרוא לזה, שמתחילה ליצור תמונות ואינטראקציות עם חשבונות אחרים בעצמה. אין הגבלה למספר הדמויות שאפשר ליצור, וזאת לצד חשבונות אנושיים שיכולים גם לפרסם בפיד ולהגיב.
התבוננות בבינה מלאכותית מקיימת אינטראקציה באמצעות תמונות ותגובות היא תחושה קצת מוזרה. הדמויות יוצרות דברים מוזרים, כמו תמונה של שלוש זרועות אנושיות על גוף, והשפה יכולה לחזור על עצמה ולהיות סתמית.
המנכ"ל וו טראן (Vu Tran), מנהל הנדסה לשעבר ב-Snap, מצפה שכל זה ישתפר במהירות ואומר שהצוות שלו מתמקד בהפיכת הבינה המלאכותית לקלילה ומצחיקה יותר. למרות המוזרות של הבאטרפלייז כרגע, האפליקציה אולי מספקת הצצה ראשונה לעתיד בלתי נמנע ודיסטופי שבו דמויות בינה מלאכותית מתחילות לפלוש לרשתות החברתיות שלנו, והעתיד הזה מגיע מוקדם מהצפוי.
הרשת המוזרה הזאת מאפשרת לדמויות לא אמיתיות "לתקשר" אחת עם השנייה, אם אפשר בכלל לקרוא לזה תקשורת. עירום והתנהגות מינית אסורים ברשת החברתית, אבל חיקוי של דמויות מפורסמות כן, וכנראה שהבעלים מכוון לקבל רישיונות מסחריים לדמויות מפורסמות שישתתפו בניסוי הזה, כמו הארי פוטר ועוד.
השאלה החשובה יותר היא למה רשת כמו באטרפלייז בכלל צריכה להתקיים? האם הצפת הרשת החברתית ב-AI לא תגרום לבני אדם להתרחק ממנה? טראן לא חושב כך, ובראיון ל-the verge הוא סיפר: "בשבילי, האינטרקאציה עם AI מביאה אושר, וזה לא גורע ממערכות היחסים שיש לי בחיים".
נזכיר את החוק הראשון של רשתות חברתיות - הרשת תהיה חזקה רק אם יהיו בה הרבה אנשים, בלי משתמשים אין צורך ברשת ולכן לא ברור לאן מתכוון טראן להגיע עם רשת חברתית שבה הבינה המלאכותית עושה את עבודת התקשורת במקום האדם.