בימים האחרונים "טרנד ביטוח לאומי" הציף את טיקטוק, במסגרתו צעירים מעלים סרטונים שבהם הם מגלים שהם מחזיקים בחובות של מאות, אלפי ואפילו עשרות אלפי שקלים לביטוח הלאומי, לטענתם ללא הודעה מוקדמת. 

@nathan___zarka הלכתי לפתוח אונלי #נתןזרקה #הכוכבהבא2024 #ישינקשהזין ♬ סופרסטאר - שחר טבוך

כעת, הביטוח הלאומי נקלע לעוד סערה בטיקטוק. והפעם? סביב סדרת תגובות שנויות במחלוקות שנכתבו ע"י המנגנון הממשלתי עצמו. התגובות הללו, שמובאות בצילומי מסך בכתבה, הוסרו לאחר פניית mako לביטוח לאומי לתגובה.

בסרטון שפורסם לפני שלושה ימים, עמוד הטיקטוק הרשמי של הביטוח הלאומי הציג אינפוגרפיקה שמסבירה על הדרכים שבהם הגוף מעדכן את אזרחי ישראל על כך שיש להם חובות, בעקבות אותו הטרנד שרץ ברשת. רק שהשפה של הפוסט, בשילוב התגובות של הביטוח הלאומי, גרמו למאות מגיבים להרים גבה.

"ראינו שיש טרנד של בני 18 ש'מגלים' שיש להם חוב במוסד לביטוח לאומי. אז מי מספר להם ש...", נכתב בסלייד הראשון של האינפוגרפיקה, לצד הסברים על כך שהביטוח הלאומי שולח מכתבים ומסרונים, והזמנה לצעירים לעקוב אחרי עמודי האינסטגרם והטיקטוק של הביטוח הלאומי.

לצד השפה שבה נכתב הפוסט, שעל אם היא מכבדת או לא ניתן להתווכח, התגובות הן אלו שהיו הקש ששבר את גב הגמל עבור המוני משתמשים, שבעיניהם השפה של התגובות יותר מדמה התכתבויות של בת נוער מאשר גוף ממשלתי.

אחת המגיבות הגיבה "עושים הכל חוץ מלעדכן על חובות", ובתגובה הביטוח הלאומי השיב: "לבוא אלייך הביתה להודיע?", לפני שכתב על דרכי ההודעה על החוב. מגיב אנונימי אחר כתב "שה' ישלם לכם בייסורים", והביטוח הלאומי בחר להשיב, באופן משונה, "אוי, נעלבנו" לצד אמוג'י מתבייש. אחר הגיב, "ההנהלה יודעת שזה מה שמתמחה הסושיאל עושה?", והגוף הממשלתי הגיב "נעלבתי קצת".

 

תגובות משונות אחרות שהתבצעו ע"י הביטוח הלאומי בעמוד הטיקטוק יצרו מצג בעיני רבים כאילו הביטוח הלאומי "בא לריב עם אנשים בתגובות". מגיבה אחרת בשם סינדי הטילה ביקורת על דרך ההתנסחות של העמוד ודימתה אותו להתנסחות של נערה בת 15, והביטוח הלאומי בחר להגיב לה באופן אישי כאילו מדובר באדם שנעלב ולא בגוף ממשלתי. "היי סינדי, לא נעלבנו בכלל מהמחמאות לאחראית הסושיאל (הלוואי לחזור לגיל 15)", לצד הסברים אחרים בנוגע למסים.

תגובה אחרת שביקרה את הביטוח הלאומי וכינתה את התנהגותו "זלזול מחפיר וחוצפה", זכתה לתגובה מצד הגוף: "חלילה לא מזלזלים. אבל אם יש מישהו להאשים בזה שאנשים קלולסים, זה בטח לא הביטוח הלאומי שעובד קשה". לתגובה אחרת שהטילה ספק בטענות של הביטוח הלאומי והסבירה שזה לא ייתכן ש"מאות צעירים שמכורים לטלפון כיאה לדור הזה, לא ישימו לב למייל, הודעות אסמס ודואר", הביטוח הלאומי הגיב "אחריות אישית זאת לא מילה גסה". ואלו רק קומץ מתוך כל התגובות.

הפוסט המדובר, שתחתיו נכתבו מרבית התגובות השנויות במחלוקת, צבר למעלה מ-1,400 תגובות שמרביתן עוסקות בשפה המזלזלת והלא נעימה לקריאה של עמוד הטיקטוק כלפי הצעירים, שמביעים את מורת רוחם כלפי עניין החובות. "מי שמנהלת את העמוד הזה חייבת להיות פרחה בשנות ה-20 לחייה שחושבת שהיא יודעת מה היא עושה", כתבה אחת המגיבות. "הם מטורפים, אשכרה רבים איתנו ברשת", כתב אחר. "אמאלה למה הסושיאל של ביטוח לאומי עושים לנו גזלייטינג, רעיל ברמות".

משתמשת בשם דאשה העלתה סרטון ביממה האחרונה בה היא מספרת שהיא "בהלם שזה מה שביטוח לאומי עשו בטיקטוק", וזכתה ללמעלה מ-30 אלף לייקים. "יש את הטרנד הזה שאנשים מגלים שיש להם חוב בביטוח לאומי, והם כמובן היו מוכנים להגיב". דאשה, באינפורמטיביות רבה והתייחסות לניסוחים של המוסד לביטוח לאומי, פירטה את כל מה שהפריע לה. "מי מספר לכם ש...", היא ציטטה את המוסד, רגע לפני שהיא ענתה: "'מי מספר לכם?!' אני לא צריכה 'לספר' לכם שביטוח לאומי זה גוף ציבורי ובעיניי הוא צריך להתנסח בצורה מסוימת".

@dashababayof העיקר שבדקתי שאין לי חוב ביטוח לאומי, אני אשמח לשמוע מה הייתה האסטרטגיה השיווקית במהלך הזה... #ביטוחלאומי #חובות #ביטוחלאומיהביטחוןשלי #סושיאל #ניהולסושיאל ♬ צליל מקורי - Dasha ️

"השיא זה שהם התחילו לריב עם אנשים בתגובות", היא אמרה והציגה בעצמה חלק מהתגובות, ביניהן תגובה שבה מגיב כתב שביטוח לאומי רב עם אנשים, והגוף הציבורי הגיב "רב עם אנשים? לא להמציא, עונים ומסייעים למי שצריך", לצד עוד המון תגובות שמרגישות הרבה יותר פרסונליות מאשר ענייניות וממלכתיות. "אתה ביטוח לאומי, לא בן אדם, מה אתה נעלב?", הטיחה בהם דאשה. "זה מרגיש כאילו כולם יצאו לנופש חברה חוץ מהמנהל סושיאל, והוא עושה מה שבא לו".

היא אפילו ציינה שעמוד הטיקטוק העלה צילום מסך מתוך עמוד האינסטגרם של יוצר התוכן גלגול הללי, ששיתף בחוב שלו ובו פתחו את התגובה שלהם ב"גלגול חיים שלנו". הפוסט הזה כרגע לא קיים בטיקטוק, לאחר פניית mako לתגובה.

"מה זה 'גלגול חיים שלנו'?! אתם ביטוח לאומי! אני מתחרפנת", אמרה דאשה. היא אף ציינה שבתום התגובה שלהם, עושה רושם שהם מתייחסים ליוצר התוכן באופן פרטני בענייני הנושאים שלו, מה שעלול ליצור נימה כאילו הם נכנסו לתיקו האישי וחושפים את פרטיו. "זה נראה כאילו הם חושפים פה פרטים של לקוח שלהם, יכול להיות שאני טועה ולא הבנתי".

נכון לרגע כתיבת הכתבה, עושה רושם שכל התגובות ה"משונות" הוסרו, פרט לתגובה אחת שקוראת לפטר את מנהלת הסושיאל, שעליה המוסד לביטוח לאומי הגיב עם אמוג'י מגלגל עיניים.

דוברת המוסד לביטוח לאומי, מיכאלה כהן, מתייחסת לטענות בשיחה עם mako. "אנחנו מדברים על פלטפורמות שבהם אפשר ליצור קשר עם הקהל, והדרך בפלטפורמה תקשורתית אמורה להיות הרבה יותר נגישה ומותאמת לפלטפורמה. האם כל התגובות היו מותאמות? לא בהכרח, ולכן הן גם הוסרו, אנחנו קשובים לביקורת".

לדברי כהן, מטרתן של התגובות היה לנהל שיח ישיר עם המשתמשים הצעירים. "כן. אני מעודדת ורוצה שיהיה שיח ישיר ומותאם לפלטפורמה של חבר'ה צעירים. אם הכל היה סופר ממלכתי ו'מיושן', אז אף אחד לא היה נכנס או מדבר או יודע שיש חוב", היא אומרת. "האם כל התגובות היו 100%? לא. מה שהיה צריך לרדת ירד".

"כשבן אדם אומר 'תמותו בייסורים', אז אתה יכול גם לבחור או לא לענות", היא מתייחסת לאחת התגובות הקשות. "אני חושבת שלהתעלם מתגובות, זה גם דבר שהוא לא ממלכתי. אנשים מדברים איתנו גם בפוסט, גם בווידאו או מה שזה לא יהיה, בסרטונים. אבל הם גם מדברים איתנו בתגובות. תגובות מבחינתי זה סמי-פוסט, ולכן נכון לענות. אם תסתכל בשאר הרשתות שלנו, אנחנו עונים. וכשבן אדם אומר 'כואב לי, קשה לי, אני רוצה לדעת ככה ואחרת', אנחנו עונים גם לזה. אני לא מאמינה בלא לענות לאנשים, כי זאת הדרך שלהם לדבר איתי".

את מדברת בלשון "אנחנו". האם מי שמנהל את הסושיאל זאת מחלקת הדוברות?

"כן".

אני מבין. כשאת מתייחסת לתשובה של ה"מוות בייסורים", את חושבת באמת שבתור הביטוח הלאומי, יש לך מחויבות לחנך אנשים לא להגיב דברים כאלה?

"לא. זה לא עניין של חינוך. זה קצת צביעות לעשות כתבות וכותרות על שיח בוטה ואלים ברשת, במיוחד בתקופה של מלחמה אם יורשה לי, ומצד שני לומר לי 'תשתקי ותקבלי את הכל בהכנעה'. אני רוצה להזכיר שמאחורי הגוף הזה שנקרא 'ביטוח לאומי' יש אנשים, יש בני אדם, יש אנשי משפחה, יש אנשים שאיבדו פה את הילדים שלהם במלחמה, יש נפגעי איבה, יש בני אדם שעובדים מסביב לשעון באמת בתחושת שליחות. ולבוא ולאחל למישהו 'מוות בייסורים'?

"יהיו דוברים שיקבלו את השיח הזה ויהיו גופים שיחליטו למחוק גופים כאלה, ויהיו אנשים שיחליטו באומץ לנהל איזשהו שיח. שוב, תמיד לומדים את עניין השיח ומה נכון לענות, אבל אם אתה אומר לי שלהגיב מוות בייסורים לעובדי הביטוח הלאומי כאילו הם רובוטים ולא בני אדם זה לגיטימי, אז אני חושבת שאיבדנו פה את המצפן".

בנוסף, מציינת כהן שלביטוח לאומי יש אינסטגרם, טלגרם, פייסבוק, ערוץ וואטסאפ וגם ערוץ יוטיוב וטיקטוק. "יש לנו הרבה ערוצי שירות, לדעתי יותר מכל גוף ציבורי אחר, ואנחנו גם מקפידים שהקשר האישי, הפנים-אל-פנים יישאר, וגם אם אפשר באופן מקוון. 

"אנחנו פה לכל שאלה. אני חושבת שהרשתות של הביטוח הלאומי הן מאוד ממלכתיות באופן כללי. אני חושבת שעובדי הסושיאל שלנו עושים בסה"כ עבודה נהדרת, ולקחת משהו אחד ולעשות אותו תכלית הכול, זה לא הוגן ולא הגון", היא מציינת. כמו כן, היא הוסיפה שנעשה בירור עם עובדי הסושיאל בנדון והתגובות השנויות במחלוקת הוסרו כאמור.