מאז שפרצה המלחמה, נראה שכולם רק מחפשים איך להתנדב – אם זה למפונים מבתיהם או לחיילים ולמילואימניקים בצפון ובדרום, כאשר קבוצות הוואטסאפ, הפייסבוק והסטוריז באינסטגרם מלאות בבקשות לעזרה.
על רקע זה, יזם רז נוימן, ביחד עם שורה של מפתחים ומתכנתים את "עזרא הבוט", המבוסס על בינה מלאכותית, ומחבר בין אנשים שרוצים להתנדב לבין אנשים שצריכים עזרה. ניתן להתכתב איתו בוואטסאפ, לכתוב בשפה חופשית בעברית ולתאר את הצורך שלכם. לאחר מכן, הבוט יעשה את החיבורים הנדרשים על בסיס המידע שיש לו. כמובן שכל אחד יכול גם להציע עזרה בתחומים שונים וגם לבקש עזרה. ההתאמה נעשית בשניות מתוך המאגר, אפשר גם לעשות browsing ולצפות בקריאות של משתמשים במערכת ולענות אליהן קונקרטית.
חשוב לציין, שלפני שתוכלו להתחיל את התהליך עם הבוט, יבקשו מכם לאמת את זהותכם, כלומר לצלם תעודה מזהה (רישיון, דרכון או תעודת זהות ביומטרית) ולצלם סלפי שלכם. המטרה היא למנוע מגורמים עוינים להגיע למידע.
"עזרא בוט היא יוזמה התנדבותית שקמה בעקבות האירועים הנוראיים שהחלו ב-7.10", מספר נוימן ל-mako. "ביום שבת בבוקר, כשהחלו להגיע פרטים לגבי האסון הנורא, קמו המון קבוצות וואטסאפ עם אנשים שמחפשים איך הם יכולים לסייע. הייתי בכל מיני קבוצות כאלה של יזמים וטכנולוגיים למען המדינה. הבנתי מיד שהולכים להיווצר שני אתגרים גדולים: הראשון הוא הצורך באימות המשתמשים ברשת. הנחתי שתהיה הצפה של בוטים וגורמים עוינים את הרשת ויהיה קשה מאוד להאמין למידע. כלומר עולה צורך קריטי בהזדהות של אנשים, לייצר עוד מעטפת הגנה מבוטים וגורמים כאלה.
"האתגר השני הוא צוואר בקבוק ענק בהתאמה בין ביקוש להיצע. כאשר התאמות של אנשים שצריכים עזרה וכאלה שיכולים לסייע נעשות באופן ידני, נוצרים פקקים ארוכים והמענה הופך לא רלוונטי בהרבה מהמקרים. דרוש פתרון טכנולוגי אוטומטי. אי אפשר לכסות כל כך הרבה מקרי קצה של עזרה וטופס לא יכול לכסות את הכל. צריך שימוש בטכנולוגיה חזקה כמו מודלי השפה".
נוימן הוא יזם שמתעסק בבינה מלאכותית ואיש פרודקט. לאחר שגיבש את הרעיון, הוא כתב באחת הקבוצות את ההצעה שלו לפתרון והציג את המתווה – עזרא בוט. "מהר מאוד ענה בחור שלא הכרתי ואמר שהוא מתכנת והוא בעניין", הוא אומר. "פתחנו עוד קבוצה ואנשים שאהבו את הרעיון התחילו להצטרף. אנשים מדהימים ומקצוענים ברמות. מנכ"לים, מובילים טכנולוגיים, סטארטאפים. במשך שבוע וחצי יצאנו למרתון של הפיתוח של עזרא. עבודה שבקלות צריכה לקחת מספר חודשים הצטמצמה לימים ספורים".
"בלילה הראשון או השני ישבתי עם רוי ברקוביץ CTO בחברת mavens by Zynga הישראלית ועם אופק כתריאל מחברת Noogata, שהובילו את הפיתוח בזום והבנו שחייבים לבנות את עזרא עם כמה שפחות חיכוך. שגם סבתא בת 70 תוכל לתקשר איתו בקלות. למרות הלחץ והמהירות, החשיבה הייתה מאוד רחבה והוליסטית", מוסיף נוימן.
לדברי נוימן, עד כה הצטרפו כבר כ-1,500 איש מאז שהוא נפתח לשימוש בימים האחרונים. "אנשים השתמשו בו כבר כדי למצוא מקום מגורים אלטרנטיבי לאחר שפונו מבתיהם, למצוא בייביסיטר, להשיג תרומה של טאבלט לקבוצת סבתות שמדברות בזום ביחד, שינוע של ציוד או זירוז הסמכה לאקדח. זה רק חלק מהמקרים ששמעתי עליהם ממקור ראשון. יש חיבורים והתאמות כל הזמן. אנחנו צופים שככל והלחימה תארך, וניכנס ל'שיגרת מלחמה', היכולת בשיח מאובטח והיכולת להגיע לאנשים שיכולים לסייע או צריכים עזרה מיידית תהיה משמעותית".
טל וינר, משתמש בעזרא, מוסיף: "אני משתמש בבוט הזה כל יום, ומקבל לפחות כמה פניות. הייתה אישה שחיה לבד בעוטף עזה, דרך הבוט היא שלחה הודעה שהיא צריכה עזרה במציאת מגורים חלופיים. הבנתי שכבר מצאו לה מקום במלון בירושלים, אבל המלון אמר שהוא מלא. דרך חברה של חברה מצאנו לה מגורים בנתניה. בלי עזרא, לא הייתי יודע שהיא קיימת, ולא הייתי יכול לנסות לעזור לה".
"ככל שיותר אנשים ישתמשו בעזרא, כמות הדאטה שתרוץ שם תהיה יותר גדולה ונוכל להגיע ליותר אנשים", מסכם וינר.
לכניסה לעזרא הבוט - לחצו כאן.