באחד המשפטים הגדולים והחשובים בתולדות עולם הטכנולוגיה, שופט פדרלי בארה"ב פסק כי גוגל הפרה את חוקי התחרות והפכה למונפול בתחום החיפוש והפרסום ברשת. מדובר במכה גדולה מאוד עבור גוגל, שנלחמה להציג את דרכי הפעולה שלה ככאלה שאינם פוגעים בתחרות. מדובר בפסיקה היסטורית שיכולה להכות גלים לא רק בגוגל, אלא בכל עמק הסיליקון.

בית המשפט הודיעו בהכרעתו כי "גוגל היא מונופול, והיא פעלה כמונופול כדי לשמור על מעמדה המונופוליסטי". המשפט עסק בדרכים שבהם גוגל שילמה סכומי עתק על מנת להיות ברירת המחדל בחיפוש ברשת בדפדפנים אחרים, כמו זה של האייפון. עדיין לא ברור מה המשמעות של פסק הדין הזה לעתיד העסקי של גוגל, שכן ממצא ראשוני זה עוסק רק באחריות של החברה, ולא בסעדים. גורלה של גוגל ייקבע בשלב הבא של ההליכים, שעשוי להוביל לתוצאות שונות, החל מהוראה להפסיק פרקטיקות עסקיות מסוימות ועד לפירוק עסק החיפוש של גוגל והפיכתה למספר חברות שונות עצמאיות. 

השופט דחה את טענות גוגל כי החוזים שלה עם יצרני טלפונים ודפדפנים כמו אפל אינם חוסמים ולכן לא צריכים להעמיד אותה באחריות לפי חוקי האנטי תחרות בארה"ב. "האפשרות לאבד הכנסות מובטחות של עשרות מיליארדים מגוגל — אשר כיום מגיעות כמעט ללא עלות לאפל — מרתיעה את אפל מלשגר מנוע חיפוש משלה כאשר יש לה את היכולת לעשות זאת", כתב השופט. הוא תיאר את "המונופול של גוגל בחיפוש כללי" כ"עמיד בצורה יוצאת דופן", וכתב שהוא עלה מכ-80 אחוזים ב-2009 ל-90 אחוזים עד 2020. בינג, לשם השוואה, מחזיקה בפחות מ-6 אחוזי נתח שוק.

סונדאר פיצ'אי (צילום: Ron Jenkins, getty images)
מנכ"ל גוגל,סונדאר פיצ'אי | צילום: Ron Jenkins, getty images

השופט אף מתח ביקורת לגבי הפרקטיקות של גוגל בכל הנוגע להצגת פרסומות לפי טקסט חיפוש. השופט ציין שההסכמים הבלעדיים של גוגל אפשרו לה להעלות מחירים על מוצרי הפרסום שלה "ללא כל הגבלה תחרותית משמעותית". בעוד שגוגל טענה שמחיר פרסומות הטקסט בחיפוש שלה ירד, השופט כתב שהראיות לכך חלשות. "הראיות הללו אינן משקפות פרקטיקה עקרונית של תמחור מותאם איכות, אלא מראות שגוגל יוצרת מכרזים במחירים גבוהים יותר במטרה עיקרית של הגדלת ההכנסות לטווח ארוך".

"גוגל מתכננת לערער על פסק הדין", אמר הנשיא הגלובלי של גוגל, קנט ווקר. "ההחלטה הזו מכירה בכך שגוגל מציעה את מנוע החיפוש הטוב ביותר, אך מסיקה שלא צריך לאפשר לנו להנגיש אותו בקלות", הוא אמר. "נמשיך להתמקד ביצירת מוצרים שאנשים מוצאים מועילים וקלים לשימוש".

ההחלטה הזו היא הראשונה בגל של תביעות מונופול טכנולוגיות שהובאו על ידי ממשלת ארה"ב בשנים האחרונות.  אמזון, אפל ומטא כולן עומדות בפני תביעות מונופול משלהן מצד ממשלת ארה"ב, וגוגל תלך למשפט פעם נוספת בסתיו הקרוב בנוגע לטכנולוגיית הפרסום שלה. הדבר הופך את החלטתו של בית המשפט במקרה הזה למשמעותית מאוד עבור גוגל, שיתכן שתצטרך לשנות באופן דרסטי את הצורה שבה היא משלבת בין השירותים השונים שלה.