מדינת ישראל ידועה כבר יותר מעשרים שנה כסטראטאפ ניישן, ותל אביב היא "הסטארטאפ סיטי" שלה, עם יותר סטארטאפים לנפש מאשר בכל מקום אחר בעולם. פרויקט חדש של עיריית תל אביב-יפו יחד עם חברות הייטק מובילות בהן Fiverr Datarails, ,OpenWeb ,HUB security ,Buildots ,Wix ,Team8 ו-HiBob מבקש לחבר בין החברות לבין בתי הספר בעיר.
במהלך הפרויקט כל אחת מחברות ההייטק השונות תאמץ מסגרת חינוכית בעיר (בית ספר, כיתה או שכבה), החל מינואר הקרוב, ותבנה איתה תוכנית התנדבותית המתאימה לצרכיה.
"הגענו למסקנה בעצם שמערכת החינוך סגורה מדי בתוך עצמה, ורצינו לפתוח את הילדים לעולמות חדשים שירחיבו להם את היכולות שלהם עם העולם הגדול", מספרת ל-mako שירלי רימון, מנהלת מינהל החינוך בעיריית תל אביב-יפו, על הרקע ליוזמה. "אנחנו מנסים לייצר חיבורים עם כל מיני עולמות – תרבות, תעשייה ובתוך זה גם עולמות ההייטק".
רימון פנתה לרוני זהבי, מנכ"ל חברת HiBob, שפיתחה פלטפורמת לניהול משאבי אנוש, ולדבריה הוא "הרים מיד את הכפפה". בחודש האחרון נערך אירוע השקה לפרויקט שבו השתתפו מנכ"לים של 17 חברות הייטק ו-17 מנהלי בתי ספר – יסודי ועל יסודי.
"הצגנו את האתגרים ואת תחומי העניין, במטרה לעשות צימודים ולחשוב על פרויקטים משותפים", אומרת רימון. "חשבנו על חניכה, כמו 'אח גדול' בתוך בית ספר - חברות הייטק יאמצו ילדים שצריכים ליווי רגשי או חברתי. בנוסף, עובדי ההייטק יכולים להעביר שיעורים כמו חינוך פיננסי, או למידת מיומנויות כמו כתיבת קורות חיים, ראיון עבודה ולמידת אנגלית, משהו שמאוד חסר במערכת החינוך ויכול להרים את היכולת השפתית של הילדים. עוד אופציה זה האקתונים לפיתוח טכנולוגי – בית הספר יציב אתגר לפי צרכיו, והמתכנתים יפתחו פתרון בהתאם".
איך נבחרו בתי הספר?
"הוצאנו קול קורא, וקראנו לבתי ספר להצטרף. אחר כך לקחנו מקומות עם פוטנציאל הצלחה - לא בתי ספר הכי קשים, מנהלים לא חדשים מדי - לפחות אחרי שנה שנייה או שלישית, מגוון בתי ספר ולא רק מאזור אחד של העיר".
"כשפנו אליי, אמרתי להם שהם מתפרצים לדלת פתוחה", מציג זהבי את הצד שלו. "בעיניי המונח 'הייטקס' מתייחס לקהילת ההייטק בארץ ובתל אביב בפרט, בצורה קצת מעוותת. בסך הכול יש פה קבוצה איכותית של אנשים, שבין היתר אכפת להם מהחברה והקהילה.
"חברת הייבוב היא פלטפורמה לניהול עובדים גלובלית, יש לנו כ-600 לקוחות. שלחנו קול קורא לחברות שאנחנו עובדים איתן, וההיענות הייתה מפתיעה לטובה ויוצאת דופן. גם עצרנו את כמות החברות שרצו להשתתף בפרויקט. רוב החברות שהצטרפו הן מתל אביב, והיו כאלה לא מתל אביב שבאו ללמוד מה עושים כאן. נעשה פיילוט בתל אביב, והכוונה היא להגדיל אותו בהמשך לעוד ערים. תל אביב היא ספינת הדגל".
"הנושא הפיזי גם משמעותי. שכבת ח', למשל, יוצאת ללמוד בחברת הייטק במקום ללמוד בבית ספר, אז קירבנו גם פסיכולוגית את הילדים, הם מבינים שזה לא בשמיים. המוטיבציה שלהם ללמוד פיזיקה ומתמטיקה תגדל. תראו זה לא בשמיים - תתאמצו, שימו רף גבוה, תכירו אנשים, ותוכלו גם לתרום למשק הישראלי", מסכמת רימון.