דקל ורד כץ הייתה בכלל אמורה להיות במסלול מקצועי אחר לגמרי. בתור בוגרת תואר שני בהנדסה ביו-רפואית, היא הייתה אמורה למצוא את עצמה בין מעבדות וניסויים, לא מעלה סרטונים לטיקטוק. "לא תכננתי שזה יהיה המסלול של החיים שלי בשום דרך, לא הייתה לי תוכנית עסקית. פשוט העליתי עוד סרטון ועוד סרטון", מספרת כוכבת הרשת (שהגיעה למקום ה-6 במצעד הטיקטוקרים הכי אהובים בישראל) בשיחה עם mako. היום ורד כץ בת ה-30 היא גורו ביוטי שמשלבת בין הידע המדעי שלה לבין טיפים לטיפוח, וזאת מתוך ניסיון ארוך שנים של התמודדות עם אקנה.
"עד גיל 15 כל הפנים שלי היו מכוסות בפצעים וזה מאוד השפיע על מי שהייתי. הייתי נערה מופנמת, המציאו עליי שירים וירדו עליי, האקנה שלי היה ממש מי שאני. לקחתי כדורים כדי לרפא את האקנה ופתאום פרחתי וצמחתי. תוך כדי התחלתי להתעניין בכל מה שקשור לטיפוח, אבל עשיתי המון טעויות בדרך. גרמתי לעצמי לפציעות ונזקים, רק במזל לא נותרו מזה צלקות", מספרת דקל כץ על תחילת הדרך.
"האקנה שלי חזר 3 פעמים, ובפעם השלישית אמרתי די, אני לא יכולה בכל פעם לקחת את הכדורים האלה כי התחילו לי תופעות לוואי קשות. בפעם השלישית שהאקנה חזר כבר הייתי בתואר ראשון, אז התחלתי לנבור בספרות המחקרית. התחלתי ללמוד על חומצות ורכיבים פעילים, מילים שנשמעו לי מלחיצות בהתחלה, אבל החלטתי להפוך את עצמי למעבדה. בסוף זה השתלם וריפאתי את עצמי".
הקורונה תפסה את ורד כץ בתואר השני, כשהיא נאלצה להפסיק את הניסויים שלה במעבדה וישבה כמו כולנו בבית לאורך ימים ארוכים. "נוצר לי המון זמן פנוי פתאום וחשבתי על כל מיני כיוונים, בין היתר פתחתי טיקטוק, זו הייתה בזמנו אפליקציה לריקודים וסרטונים חמודים של חתולים, לפחות עבורי, אבל מהר מאוד זה התחבר לי עם האהבה שהייתה לי במשך שנים לטיפוח", היא נזכרת. "התחלתי להעלות סרטונים עם הטיפים שלמדתי, ופתאום התחלתי לקבל תגובות ותמונות מבנות שהקשיבו לי. גרמתי להן להבין שטיפוח זה לא רק לנשים עשירות ומבוגרות".
בשלב הזה, כשהתחילה לקבל פידבק מהצופות שלה לכך שהטיפים שלה עובדים, היא הבינה את גודל האחריות. "הבנתי שאנשים הולכים ומנסים על הגוף שלהם את הדברים שאני אומרת. זו הייתה נקודת תפנית מטורפת עבורי, פתאום הבנתי שאני לא יכולה להגיד כל מה שבא לי, אני צריכה לבדוק ולחקור כל דבר ולהתייחס לנקודה שבני אדם זה דבר סטטיסטי. יש כאלה שהמלצות מסוימות יעבדו להם, ויש כאלה שלא. בגלל שההמלצות שלי מגיעות לקהל רחב, אני חייבת להסתייג ולציין גם תופעות לוואי".
הקהילה הקטנה שנוצרה לדקל כץ בקורונה הגיעה היום, 4 שנים אחרי, ל-400,000 נשים, נערות וילדות שעוקבות אחריה בכל הפלטפורמות. "הפרופיל של הצופות שלי מאוד מגוון, מילדות קטנות שמתחילות להתעניין בטיפוח בעקבות האמהות והאחיות הגדולות שלהן, ועד סבתות שפוגשות אותי בקניון ומספרות לי שהן עוקבות אחריי בזכות הנכדות שלהן. זה מרגש אותי שהתוכן שלי מגיע לכולן".
הרבה אנשים יכולים לצקצק על העיסוק שלך ברשת. אין לך חרטות?
"לא, כי אני חיה בתחושת שליחות. מעבר לניהול קהילה ברשת, המהות שלי היא ללמד כמה שיותר, אז אני גם מעבירה הרצאות וסדנאות. אני חושבת שאני מגשימה את עצמי בצורה שלא חלמתי עליה. אני מגדירה את עצמי כמדענית טיפוח, מצאתי את הדרך לחבר בין הדברים שלמדתי ויצרתי שילוב חדש שלא היה עדיין. לקחתי את העולם שלמדתי ויצקתי אותו לתוך עבודה חדשה שאני המצאתי בעצמי, ככה שאני קמה כל בוקר עם סיפוק מטורף".
אחת מהאג'נדות המזוהות ביותר עם דקל כץ היא הגנה מפני השמש ונזקי הקרינה. העיסוק שלה בתחום הביא אותה גם לדיון בכנסת, בו היא יצאה נגד מכוני שיזוף ותכשירים מסוכנים. "עשיתי מחקר על קרמי הגנה, פרסמתי אותו והוא זמין לקריאה לכולם. הוא עוסק בסוגי הרכיבים שבריא למרוח לעומת אלה שלא. אני חושבת שהיום המודעות למריחת קרם הגנה היא משמעותית גדולה יותר בהשוואה למה שהיה פעם ואני מרגישה שיש לי חלק בזה", היא אומרת.
"הטיפים הופכים להיות מדויקים יותר"
דקל כץ היא דוגמה לאופן שבו הרשת הופכת בשנים האחרונות למקום שאפשר לקבל בו עצות מדויקות ומקצועיות יותר בהשוואה לעבר. אמנם אף סרטון לא יחליף התייעצות עם גורם רפואי, אבל בדיוק כמו ורד כץ, יש לא מעט חוקרות וחוקרים שמפיצים את הידע שלהם ברשת לכל. "ככל שעולם יוצרות התוכן והמשפיענים גדל, אנחנו רואים כניסה של עוד תתי מומחים לתוך הסושיאל, ומומחים מכל התחומים הופכים ליוצרי תוכן בעצמם. אם בהתחלה ראינו את זה בעיקר בעולמות של ביוטי, בהם מאפרים ומעצבי שיער שהפכו ליוצרי תוכן ומשפיענים, היום אנחנו רואים יותר ויותר מומחים בתחום הרפואה, המדע והכימיה שנכנסים לסושיאל", אומר צחי כהן, מנהל שותפויות ב-Humanz, פלטפורמת בינה מלאכותית שמחברת בין משפיענים לחברות מסחריות.
"כאשר מומחים נכנסים לסקירה של מוצרים הם מביאים איתם את המומחיות שלהם והטיפים הופכים להיות מדויקים יותר עם עצות ספציפיות. אנשים רוצים לקבל המלצות מאנשים שלמדו ויודעים יותר על התחום שלהם", מוסיף כהן. "כך לצד יוצרות תוכן גדולות שפונות לקהל רחב, אנחנו מקבלים עולמות תוכן יותר מדויקים - יוצרי ויוצרות תוכן לוקחים נישות קטנות יותר בהם הם מתמקצעים. העוקבים יודעים איזה תוכן הם יקבלו, והם יודעים שהוא יהיה ברמה הגבוהה ביותר. הידע של המומחים והמומחיות מנפץ את מה שחשבנו על התחום ומביא ידע חדש של אנשי רפואה, לצד מומחים בנדלן, כספים, שיווק ועוד. בעידן של אמת אלטרנטיבית, כשנהיה קשה יותר ויותר לדעת מה נכון, אנשים מחפשים ידע ואמינות בסושיאל, והמומחים נותנים פתרון מעולה לכך".
לצד ההצלחה ברשת, דקל כץ הוסיפה לעצמה תואר נוסף לפני כשנה וחצי, אמא לתינוקת בשם לורי. "לא הייתי יכולה לעשות שום דבר בלי בן הזוג שלי שתומך בי בכל דבר שאני עושה, הוא עושה כל מה שהוא יכול כדי שאני אצליח להגשים את עצמי, כמו לנסוע לסמינרים או לבקר במפעלים בחו"ל. גם אמא שלי עוזרת לי המון, ולא יכולתי להתקדם בעולם הזה בלעדיה". כמו כן, בימים אלו ורד כץ מפתחת עוד תת נישה בקהילה שלה העוסקת בבריאות העור של תינוקות. "הרבה אימהות הגיעו אליי בזכות זה שהפכתי לאמא. העולם שלי מתממשק גם עם התחום הזה", היא אומרת.
מה התוכניות שלך לעתיד?
"החזון שלי הוא להמשיך ולהפיץ את הידע שצברתי. תעשיית הביוטי והקוסמטיקה מחביאה לא מעט שקרים שאני חושפת מדי יום, והמטרה שלי היא לעזור לכמה שיותר אנשים להרגיש יותר טוב עם עצמם. קל ליפול למחשבה שטיפוח הוא דבר שטחי, אבל הוא יכול ממש לשנות את כל התפיסה העצמית שלנו. הרבה פעמים אני מקבלת תגובות מבנות שמספרות לי שהן הצליחו לטפל בדיכאון בזכות טיפוח. הקדשת זמן לעצמנו בעזרת טיפוח היא הרבה יותר ממשהו שטחי, וזו השליחות שלי להוכיח את זה ולהפוך את זה למשהו יותר גדול ומלמד".