אוקסנה בר וגסטון קירסמן הם שני יוצרי תוכן שמעלים תכנים בנושא ישראל ויהדות שבהם מראים את החיים בישראל בשפה הספרדית ביוטיוב, אינסטגרם ובטיקטוק. הם התרגלו לקבל תגובות אנטי ציוניות לסרטוני הטיקטוק שלהם, אבל דווקא הסרטון האחרון קיבל תגובות חריגות בכמות ובאופי שלהן.
הסרטון, שזכה גם לחשיפה חריגה של כמעט חצי מיליון צפיות, הציג לעוקבים את חווית הקנייה בסופרמרקט בשכונה חרדית. גסטון מציג בו 5 דברים שלא רואים בדרך כלל בסופרים "רגילים" כמו עמדה למכירת כיפות, ספרי קודש וכמובן כשרות על כל מוצר, כולל החד"פ.
@gastonyoxana Supermercados judíos ortodoxos en Israel #israel #jerusalem #jerusalen #judaismo #judios #hebreos #israelitas ♬ original sound - Gastón y Oxana
אוקסנה מספרת בשיחה עם mako כי הם קיבלו תגובות לסרטון שהפתיעו גם אותם: "אנחנו מקבלים תגובות עוינות דרך קבע. הסרטון האחרון שלנו בטיקטוק חצה את כל הגבולות. צילמנו סרטון תמים על סופר בישראל והתגובות שקיבלנו היו קשות ואנטישמיות מעבר למקובל. דברים כמו 'יש לי נוסטלגיה לאדולף' ו-'ציקלון בי זה כשר?'".
הפעם אוקסנה ואסטון לא נשארו אדישים לתגובות הקשות והחליטו לפנות לטיקטוק בעצמה. הם שלחו מכתב לאסף שגיא, מנכ"ל טיקטוק ישראל, ובו ביקשו מהרשת החברתית הסינית להתערב בנושא וכתבו במכתב: "אנחנו מצפים לגינוי, התנצלות ומחיקת החשבונות לאלתר".
הזוג החליט שלא לדווח על התגובות הפוגעניות כדי שיהיו הוכחות לתופעה: "קיבלנו הודעות באינסטגרם מגולשים שטוענים שהתגובות האלה הן פייק. יש שם מבול של תגובות כאלה, זאת כבר בעיה רחבה יותר מתגובות בפוסט ספציפי. טיקטוק ידועה בחוסר הבקרה שלה".
מטיקטוק נמסר בתגובה: "המקרה הובא בפנינו בשעה האחרונה וכבר נמצא בבדיקה של החשבונות המדוברים. נציין כי הדרך המהירה והיעילה ביותר להביא לבדיקת סרטון או תגובה מסוימים היא לדווח בתוך האפליקציה. אנו מזמינים אתכם לדווח על תוכן שנמצא על ידכם כפוגעני באמצעות לחיצה ארוכה על הסרטון ובחירה באפשרות הדיווח".