בקשה לתביעה ייצוגית יוצאת דופן הוגשה לאחרונה לבית המשפט המחוזי בתל אביב על ידי קטין שפרטיו חסויים. הקטין מבקש לטעון שפלטפורמת יוטיוב בנויה ומעוצבת במיוחד כדי לגרום לשימוש כפייתי ומוגזם ולהתמכרות של קטינים, ושהוא עצמו אף התמכר ליוטיוב. את הקטין מייצגים עו"ד לידיה מנדלבאום ועו"ד עמית מנור ממשרד מנור-שמש עורכי דין המתמחה בתביעות ייצוגיות.
התובעים מבקשים לטעון כי פיצ'רים רבים בפלטפורמה מתוכננים ומפותחים במטרה לגרום לבני נוער וילדים להתמכר אליה. התביעה מכוונת כלפי גוגל ישראל, אך ברור אפוא כי הטענות רחבות יותר ומכוונת כנגד ענקית הטכנולוגיה העולמית. בבקשה לתביעה נטען כי הפלטפורמה מנצלת תהליכים מנטליים של משתמשיה הצעירים במטרה לגרום להם לבלות בה כמה שיותר זמן ולהיכנס אליה בתדירות גבוהה ככל הניתן.
"המשיבה פועלת באופן יזום ומכוון כדי למשוך ילדים ובני נוער להשתמש בפלטפורמה, תוך ניצול היבטים פסיכולוגיים ונוירולוגיים שגורמים להתמכרות", כך נכתב בבקשה לתביעה הייצוגית. "לאחר מכן, היא מנצלת את הנתונים המפורטים שהיא אוספת עליהם ואת השימוש הנרחב בפלטפורמה כדי להגדיל את הכנסותיה ממקורות פרסום… מדובר בהפרה חמורה ביותר של זכויות המשתמשים הקטינים".
כך מתארת הבקשה את השימוש הכפייתי של הקטין בפלטפורמה: "המבקש מבלה מזה תקופה ארוכה פרקי זמן ארוכים ביותר בפלטפורמה, על בסיס שוטף ויומיומי... שוהה בפלטפורמה שעות רבות בכל יום, עד כדי כך שניתן להגיד שהוא מכור לה. המבקש נכנס ליוטיוב על מנת לצפות בסרטונים שונים בתחומי העניין שלו, ואלה מוצעים לו במסגרת הצעות כבר בעמוד הבית. אלא שאז הוא ממשיך לצפות בעוד ועוד סרטונים, כאשר אלו מוצעים לו כל הזמן במסגרת ההצעות השונות ואף מופעלות אוטומטית".
עוד טוען הקטין כי הוא החל לצפות ביוטיוב כבר כאשר היה פעוט בגיל 3-4. "המבקש נחשף לתכנים שגורמים לו לדימוי גוף שלילי, לתכנים שמעודדים אותו לבצע אתגרים מסוכנים ביותר בריאותית ונפשית, לתכנים שגורמים לו להרגיש רע עם עצמו. המבקש גם חשוף לתכנים אלימים ביותר, לרבות בענייני מלחמה והמצב במדינה, שגורמים לו לחרדה ולדיכאון ועוד", כך נכתב. בכדי לחזק את טענותיו, מובאים בבקשה נתונים של איגוד האינטרנט הישראלי לפיהם כמעט מאה אחוזים מהילדים ובני הנוער בישראל עושים שימוש ביוטיוב.
סכום הבקשה לתביעה הייצוגית עומד על יותר משני מיליון שקלים, אולם, קשה להעריך עד כמה היא מבוססת ועד כמה היא עתידה להבשיל לכדי משפט של ממש. בחודש פברואר האחרון, הגישה עיריית ניו יורק תביעה כנגד מספר רשתות חברתיות, כולל טיקטוק, אינסטגרם ופייסבוק של מטא וכן סנאפצ'אט בטענה שאלה מנצלות את בריאות הנפש של משתמשים צעירים ועולות לעיר 100 מיליון דולר בתוכניות הקשורות לטיפול בדיכאון ואובדנות בכל שנה. סוגיות אלה, נכתב בתביעה, מטילות "עומס רב על ערים, מחוזות בתי ספר ומערכות בתי חולים ציבוריות המספקות שירותי בריאות נפש לנוער".