מנית טסלה ממשיכה להידרדר וירדה אתמול (שני) ב-5% נוספים, למרות שהשוק באופן רחב עלה ב-0.6%. הירידה במניה היא בניגוד חד לעלייה של 27% במניית Technologies Luminar, יצרנית ה-LiDAR, טכנולוגיה לזיהוי מרחקים ומיפוי באמצעות קרני לייזר.
ברקע לכך, סרטון חדש של היוטיובר מארק רובר, מייסד CrunchLabs ומהנדס לשעבר בנאס"א עם 65 מיליון עוקבים ביוטיוב, שעלה בסוף השבוע והשווה בין רכב טסלה מדגם Y עם מערכת "טייס אוטומטי" (Autopilot) לרכבים המצוידים בטכנולוגיית LiDAR, שצבר נכון לעכשיו יותר מ-12 מיליון צפיות. שם הסרטון הוא "האם אתה יכול לעבוד על מכונית אוטונומית?"
במבחן שערך רובר, מכונית של לקסוס עם מערכת LiDAR של לומינר ניצחה בקלות. בסרטון טסלה הצליחה לזהות דגם של ילד עומד לפני המכונית, אחד שהופיע פחות משנייה לפני הצורך בבלימה, ועוד אחד שעמד מול הרכב בתנאי תאורה המדמים שקיעה.
עם זאת, המכונית לא הצליחה להימנע מפגיעה בבובת הילד כאשר היא הייתה מוסתרת בערפל כבד וגשם חזק. בסוף המבחן הציב היוטיובר קיר לבנים באמצע הכביש שצבוע כמו הנוף, כאשר הרכב עם ה-LiDAR עצר לפניו, ואילו הטסלה נסעה ישר דרכו במהירות של 40 מייל לשעה (כ-64 קמ"ש). מערכת ה-LiDAR עברה את כל המבחנים האלו בהצלחה. הבדיקות הללו מגיעות בעיתוי לא נוח עבור טסלה, לפני השקת שירות הרובוטקסי, שמתוכננת ליוני 2025.
רוב המכוניות עם טכנולוגיית נהיגה עצמאית משתמשות ב-LiDAR כדי למפות כבישים, כלי רכב ומכשולים פוטנציאליים. LiDAR (ראשי תיבות של Light Detection and Ranging) דומה לראדאר, אך משתמשת בקרני לייזר שאינן נראות לעין במקום בגלי רדיו.
אילון מאסק מתנגד לשיטה הזו, וטסלה מסתמכת אך ורק על מצלמות ובינה מלאכותית, בטענה שהן מחקות טוב יותר את דרך הראייה של בני אדם. מאסק אמר בשיחת הרווחים האחרונה של טסלה בינואר: "בני אדם נוהגים מבלי לירות קרני לייזר מהעיניים שלהם". לטענתו, מערכת הראייה האנושית ורשתות עצביות ביולוגיות מספיקות כדי לנווט, והמקבילה הדיגיטלית לכך היא מצלמות ובינה מלאכותית.
חלק ממעריצי טסלה ביקרו את רובר על כך שבדק את Autopilot הרגיל והמיושן יותר ולא את גרסת ה-Full Self-Driving המתקדמת יותר, ואף טענו כי הוא השבית את מערכת האוטו פיילוט רגע לפני הפגיעה בקיר הלבנים. היו גם ספקולציות לגבי קידום טכנולוגיית הלידאר של לומינר בסרטון, אך רובר הכחיש שזו הייתה פרסומת בתשלום.
This is Mark Rober
— Alex Finn (@AlexFinnX) March 17, 2025
He spent years building one of the strongest reputations in social media. Loved by tens of millions of followers
Yesterday he obliterated it all with one 18 minute video
It's a story of greed, deception, and cowardice
Here's the story of what happened: pic.twitter.com/FQTl0FAtrb
רובר השיב לביקורת ושיתף לכאורה את הסרטונים הגולמיים של הבדיקה, שאכן מראים שהאוטופיילוט הופעל כמה שניות לפני ההתנגשות.
Here is the raw footage of my Tesla going through the wall. Not sure why it disengages 17 frames before hitting the wall but my feet weren’t touching the brake or gas. pic.twitter.com/ddmeyqO3ww
— Mark Rober (@MarkRober) March 17, 2025
בדה ורג' ביקרו את כותרת הסרטון בטענה שהיא מטעה, והסבירו כי האוטופיילוט היא רק מערכת שמסייעת לנהג ועליו להישאר בתפקוד מלא לאורך הנסיעה, ולא נוהגת במקומו.
במהלך השנים האחרונות טסלה התמודדה עם מספר גדל והולך של תביעות משפטיות הקשורות לתאונות דרכים בהן היו מעורבים כלי רכב עם מערכת האוטופיילוט שלה. תביעות אלו לרוב טוענות כי מערכת הסיוע לנהג הייתה פגומה או שהנהגים הוטעו לגבי יכולותיה, מה שהוביל לתאונות קשות ואף מקרי מוות. הרגולטורים בארצות הברית, כמו NHTSA, פתחו בחקירות מרובות סביב תפקוד האוטופיילוט ותגובתו במצבים שונים, כולל מקרים של פגיעה ברכבי חירום חונים. למרות שטסלה מדגישה כי האוטופיילוט דורש השגחת נהג פעילה, המקרים הרבים והתביעות המתמשכות מעלים סימני שאלה לגבי בטיחותה ואמינותה של המערכת.
מעבר לכך, בשנת 2023 חשפה עדות של מהנדס בכיר בטסלה שהחברה הציגה בסרטון ב-2016 שעלה באתר שלה יכולות נהיגה אוטונומיות שלא היו קיימות בפועל במכוניות שלה, ומאסק אף שיתף את הסרטון הזה בהתלהבות בטוויטר.
Tesla drives itself (no human input at all) thru urban streets to highway to streets, then finds a parking spot https://t.co/V2T7KGMPBo
— Elon Musk (@elonmusk) October 20, 2016
מניית טסלה ירדה ב-38% מתחילת 2024, ונחתכה ביותר מ-50 אחוז מהשווי שלה מאז חודש דצמבר, בעקבות הקשרים החזקים של אילון מאסק לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ותפקידו החדש בממשל. החברה גם הפכה לחברה שהכי נפגעה פיזית מהקיטוב הפוליטי בארה"ב וספגה לא מעט ונדליזם, כולל בקבוקי תבערה בחניוני רכב, גרפיטי של צלבי קרס, הצתת תחנות טעינה ואפילו אירועי ירי. בשבוע שעבר במטרה לסייע לטסלה, טראמפ ערך אירוע בבית הלבן, בו אירח את מאסק, והציג שורה של רכבי טסלה. טראמפ אף הבטיח כי יקנה בעצמו מכונית טסלה, למרות שהוא לא נוהג בעצמו, והקפיץ את המניה.
תגובות