טיקטוק (TikTok) הפכה אחרי 7 באוקטובר לאחד הכלים המרכזיים להפצת תכנים הקשורים למלחמה בין ישראל לחמאס. אפליקציית הסרטונים הקצרים משמשת כלי במאמצי ההסברה הישראלית, אבל נראה שבפועל היא מהווה בעיקר כר פורה להפצת תכנים פרו-פלסטיניים, ובהם שפע של תיאוריות קונספירציה, שקרים וסרטוני שנאה והסתה נגד יהודים. כעת, במה שנראה כמו ניסיון לפייס את המחוקקים ואת ציבור המשתמשים, הגיעו בכירי החברה לביקור בזק בישראל, נפגשו עם נשיא המדינה וסיירו כמובן ביד ושם.
• תחקיר בארה"ב: בטיקטוק מפיצים בכוונה שקרים על ישראל
• בטיקטוק סירבו להעלות קמפיין בתשלום של משפחות החטופים
• הצעירים בטיקטוק גילו מחדש את בן לאדן - והם אוהבים אותו
"תמיד היתה לנו מדיניות נוקשה כלפי קיצוניות, קריאות לאלימות וטרור ואנטישמיות בפלטפורמה", טוען תיאו ברטרם, סגן נשיא לקשרי ממשל ומדיניות ציבורית באירופה בטיקטוק בראיון ל-N12. "ראינו את העלייה בתכנים אנטישמיים מתחילת הלחימה. ב-7 באוקטובר העמדנו 40 אלף בודקי תוכן ידניים ומצאנו 169 מיליון משתמשים מזויפים, מדובר בעלייה חדה מאוד ודאגנו להסיר את כולם".
שימוש בטיקטוק בחודשים שחלפו מפרוץ המלחמה מפגיש את המשתמש בכמויות עצומות של טענות שקריות והזויות. בין הדוגמאות: עלילת דם שטוענת שישראל קוצרת איברים של פלסטינים, משתמשים פרו-פלסטינים שטענו שהחטופים הישראלים נהנו בשבי חמאס וקריאות לערביי ישראל ליטול נשק ולהצטרף למלחמה.
וכמובן היה המקרה שבו מכתב שחיבר הטרוריסט אוסמה בן לאדן ובו קרא להשמדת ישראל הפך לוויראלי בטיקטוק, תוך שצעירים אמריקאיים טוענים שהוא פקח את עיניהם. כל התכנים האלו מופצים באופן אוטומטי ליותר מ-2 מיליארד המשתמשים של טיקטוק בעולם, מהם למעלה מ150 מיליון משתמשים בארה"ב לבדה.
Content promoting this letter clearly violates our rules on supporting any form of terrorism. We are proactively and aggressively removing this content and investigating how it got onto our platform. The number of videos on TikTok is small and reports of it trending on our… https://t.co/n9Zo7l94r2
"אירוע בן לאדן הפך אצלנו למקרה בוחן", אומר מייקל בקרמן, סגן נשיא וראש מדיניות ציבורית בטיקטוק ארה“ב. "הסרטונים שמצדדים בבן לאדן מפרים ב-100% את ההנחיות שלנו, זה היה צריך להיות מוסר מוקדם יותר", הוא מודה - אך ממהר להתנער: "מה שקרה זה שמספר קטן מאוד של אנשים פרסמו את זה, ואז היה ציוץ על זה בטוויטר וכתבה חדשותית שהציגה את זה כטרנד. ובגלל הכתבות והציוצים שאומרים שזה ויראלי בטיקטוק, זה הקפיץ את כמות הצפיות בסרטונים וזה הגיע ל-15 מיליון צפיות ואז זה נחתך לחלוטין".
התוכן בהחלט ירד אבל עד שהסרתם זה היה כמעט יום שלם בפלטפורמה והגיע למיליוני אנשים. הנזק כבר נעשה.
בקרמן: "אני יודע ש-15 מיליון צפיות נשמע המון, אבל בתקופה של 24 שעות האשטאג פשוט כמו 'סודה' יכול לקבל 200 מיליון צפיות. לפעמים דיווחים בתקשורת מגדילים את החשיפה. אין ספק שצוותים שלנו בהחלט יכולים להיות מהירים יותר ואנחנו תמיד שואפים להשתפר".
יש טענות שאתם זרוע תעמולה של המשטר הסיני, טענה שמושמעת גם על ידי הרגולטורים בארה"ב שחוסמים את הפעילות שלכם.
בקרמן: "זה פשוט לא נכון. החברה הוקמה על ידי אדם פרטי סיני. החברה פועלת היום בידי משקיעים גלובליים. עיקר הפעילות של החברה לא מבוסס בסין וטיקטוק לא זמינה בסין. יש לנו מערכות שפועלות מעל ומעבר לכל חברה אחרת בכל הנוגע להגנה על מידע של המשתמשים. האשמות נגדנו לא נכונות וחלקן פשוט לא הוגנות, אבל בזכותן אנחנו עושים יותר כדי לוודא שהפלטפורמה בטוחה ולא מושפעת על ידי שום גורם עוין".
טיקטוק היא חברה פרטית שבשליטת תאגיד בייטדאנס הסיני. האפליקציה אמנם אינה זמינה בסין ובמקום זאת מוגשת לציבור המשתמשים במדינת הענק גרסה אחרת, שגורמים אמריקאיים טוענים כי היא מציגה לצעירים הסיניים תכנים המקדמים ערכים שהמשטר הסיני מעוניין בהם.
בשבוע האחרון החלה טיקטוק לנהל מלחמה בחזית אחרת, מול חברת התקליטים הענקית יוניברסל. לטענת ענקית המוזיקה, טיקטוק דרשה לשלם סכומים נמוכים יותר עבור שימוש במוזיקה של אמניה, ובהם שמות גדולים כמו טיילור סוויפט ודרייק. יוניברסל האשימה את טיקטוק בטקטיקות של "בריונות" ו"הפחדה" והורתה להפסיק השמעת השירים של אמניה באפליקציה - והביאה להשתקת כמות אדירה של סרטונים.
בקרמן: "מה שיוניברסל עשו זה מצער, הם עושים משחק פוליטי על חשבוננו. ביום שהמנכ"ל שלנו העיד בסנאט הם ניסו להפוך את זה לעניין פוליטי. אבל כשמסתכלים על הפלטפורמה שלנו עבור אמנים, בזכות טיקטוק שירים ואמנים הגיעו לראש טבלת האזנות. טיקטוק היא כלי מדהים לאמנים ואני חושב שמה שהם טוענים זה די לא מדויק".
דבר אחרון: יש לכם טיפ למשתמשים איך להפוך לוויראליים ברשת?
ברטרם: "2 השניות הראשונות הן מה שמושך את תשומת הלב - זה הרגע שבו המשתמשים מחליטים אם להישאר או לעבור לסרטון הבא, וחייבים שהפתיחה תהיה מעניינת".