חברת מטא, התאגיד שמרכז את הרשתות החברתיות של פייסבוק, אינסטגרם, ת'רדס ו-וואטסאפ, מואשמת בהפרת כללי התחרות הדיגיטלית החדשים של האיחוד האירופי בעקבות מודל הפרסום של "תשלום או הסכמה לתנאי שימוש".
בסוף השנה שעברה, השיקה מטא מנוי בשם "הרשמה ללא פרסומות", המאפשר למשתמשים האירופיים של פייסבוק ואינסטגרם לשלם עד 12.99 אירו (14 דולר) לחודש עבור גרסאות ללא פרסומות. האלטרנטיבה היא לקבל גרסאות עם מודעות מותאמות אישית, כפי שאנחנו מכירים אותן.
הנציבות האירופית הצהירה היום כי לפי השקפתה, "בחירה זו מאלצת את המשתמשים להסכים (לשימוש) בנתונים האישיים שלהם ואינה מספקת גרסה פחות מותאמת אישית אך שוות ערך של הרשתות החברתיות של מטא".
The "Pay or Consent" advertising model of Meta fails to comply with the Digital Markets Act.
Our preliminary findings show that this choice forces users to consent to the combination of their personal data and fails to provide them a less personalised but equivalent version of… pic.twitter.com/KJPNfQ71a1
אם הממצאים של חקירת הנציבות יאושרו, האיחוד האירופי עלול לקנוס את מטא בסכום בשווה ערך ל-10% מההכנסות השנתיות העולמיות שלה במסגרת חוק השווקים הדיגיטליים. בהתבסס על דוחות החברה לשנת 2023, זה יכול להגיע לסכום של 13.5 מיליארד דולר. "תוכנית 'הרשמה ללא פרסומות' נענת להנחיות בית המשפט העליון באירופה ועומד ב-DMA", אמר דובר חברת מטא לכלי תקשורת בארה"ב, "אנו מצפים להמשך דיאלוג בונה עם הנציבות האירופית כדי להביא לסיום החקירה הזו".
הודעת האיחוד האירופי מגיעה שבוע לאחר שהנציבות האשימה את אפל בהפרת ה-DMA בכך שהיא מנעה ממפתחי אפליקציות להפנות צרכנים באופן חופשי לשירותים זולים יותר. הרגולטורים חוקרים גם את אלפבית (חברת האם של גוגל) במסגרת אותו החוק.
We informed @Meta of our preliminary finding that its “pay or consent” model fails to comply with the Digital Markets Act
It forces users to consent to the combination of their personal data, and fails to provide a less personalised equivalent
https://t.co/8QLYISvTXQ
מרגרט וסטגר, נציבת האיחוד האחראית על מדיניות התחרות, ציינה בהצהרה שמטא אספה נתונים אישיים של "מיליוני אזרחי האיחוד האירופי במשך שנים רבות. אנחנו רוצים לתת לאזרחים אפשרות לשלוט על הנתונים שלהם ולבחור באופציה של מודעות פחות מותאמת אישית", אמרה.
מייקל קניג, בכיר בנציבות, אמר בתדרוך עיתונאים כי מטא חייבת להציע למשתמשים חלופה להתאמה אישית מלאה של המודעות ש"אינה מסתמכת על הנתונים האישיים האלה, ואז היא אוטומטית פחות מותאמת אישית ועדיין זמינה עבורם. מעבר לזה מטא חופשית לשמור אפשרות שלישית, שהיא מנוי שלא יציג פרסומות בכלל, או אפשרות רביעית שעשויה להכיל כמה תכונות פרימיום", אמר לעיתונאים.