היום ישודר בשעה 22:20 סרטו של דרור גלוברמן, "הקרב על המוח – הרשת האנטי החברתית", בקשת 12. הסרט יעסוק בשאלה מדוע גוברים הקיטוב והשנאה בכל מקום בעולם בו-זמנית? גלוברמן יצא לבדוק כיצד פייסבוק, יוטיוב, טיקטוק וטוויטר מעודדות את ההקצנה הפוליטית, מה מיוחד במקרה הישראלי ואיך לעצור את הנזק לפני שיהיה מאוחר?
"אם נסתכל על הרשתות החברתיות, מפלס הלהבות הולך ועולה שם כל הזמן", אומר גלוברמן לנסלי ברדה ב"חדשות הבוקר". "בנט הוא נוכל ובוגד, ביבי לכלא. כל דבר שתזרוק יש ערימה של אנשים זועמים, כל אדם שתחשוב עליו – מישהו נורא שונא אותו. אפשר לגבש קונצנזוס סביב מישהו כראש ממשלה? ממש לא. המחלוקת הפוליטית כבר הופכת להיות – 'לא מקבל את כללי המשחק, הוא לא הנשיא שלי, זו לא הממשלה שלי'. אנשים לאט לאט הולכים ונפרדים".
לדברי גלוברמן, מדובר בתהליך שמתרחש בהמון מדינות בו זמנית – ישראל, ארה"ב סביב טראמפ, ברזיל סביב בולנסארו, בריטניה סביב הברקזיט ועוד. "כל סכסוך פוליטי מאיים כמעט לפרק את כללי המשחק ואת המדינה עצמה. למה בכל כך הרבה מדינות בו זמנית אנשים כל כך כועסים אחד על השני? התשובה היא שלרשתות החברתיות כדאי להלהיט אותנו, לחבר אותנו למקומות הכי קיצוניים מטעמים כלכליים. ככל שהתוכן יותר קיצוני, יותר אנשים רואים אותו, מקליקים עליו ואז גם רואים יותר תוכן שיווקי ופרסומות. זה מנוע כלכלי. הרגשות שמפעילים אותנו הכי טוב הם זעם, שנאה, עלבון וקנאה".
ברדה: אבל המדיה תמיד עשתה את זה, הרדיו, העיתונים, הטלוויזיה. העיתון תמיד ידע לעשות כותרת שתמכור יותר עיתונים.
גלוברמן: "המדיה תמיד עושה את זה, אבל ההבדל הוא שלכלי תקשורת יש מחויבות כללית לאמת, אתה לא יכול לגמרי לשקר. במדיה החברתית השקר עובד הרבה יותר טוב מהאמת. בנוסף, כותרת בעיתון או בטלוויזיה עושה מניפולציה על מיליון איש בבת אחת. ברשת החברתית כל אחד מקבל את המניפולציה שמעצבנת אותו אישית, בזה הם מתמחים".
בסרט גלוברמן עושה ניסוי – לוקח שני פרופילים בפייסבוק של אנשים אמיתיים ללא פעילות פוליטית - משה ורון. לפני ההתערבות שלו, לאף אחד מהם לא הופיעו תכנים פוליטיים. הם מחליטים שמשה יזדהה עם השמאל המתון – ועושים לייק לח"כ גלעד קריב ולייק לתנועת השמאל מחזקים. אילו תכנים יופיעו לו כעת בפיד?