עבור רבים המלחמה בעזה, שנפתחה במעשי הזוועה של חמאס ב-7 באוקטובר, גרמה למצוקות קשות. מיזם חדש של קבוצת הייטקיסטים ומתנדבים בשם "עזרה לייב", Ezra.live, מבקש לחבר בין ישראלים בארץ ובחו"ל ויהודים שרוצים לשוחח ביניהם, למצוא אוזן קשבת ולהתמודד ביחד עם המציאות.
כיצד זה עובד? כל אחד יכול להירשם בתור "מבקש לדבר" או להתנדב בתור "מקשיב – תומך", ולעלות לשיחות וידיאו של אחד על אחד. מטרת המיזם היא לסייע לאנשים ונשים שחווים לחץ, בדידות, אירוע אנטישמי ועוד, כאשר מודגש כי לא מדובר במפגש טיפולי, תמיכה מקצועית או מקום לשיחה על פוליטיקה.
המתנדבים מקבלים את השיחות מאנשים הפונים לתמיכה. במקרים שבהם המתנדבים לא מסוגלים לספק את התמיכה הנדרשת, הם מנסים להפנות את המתקשר למוסדות הרלוונטיים כדי לקבל מענה לצרכים שעולים בשיחה.
מאחורי "עזרה לייב" עומד יובל מועד, מנכ"ל חברת Eazyshow Inc, חברת טכנולוגיה ישראלית אמריקאית שמשרדיה במישיגן והצטרפו אליו קבוצה של מתנדבים, ביניהם חברים ועמיתים מתעשיית ההייטק. Ezra.live עושה שימוש בטכנולוגיה מבוססת וידאו שפיתחה Eazyshow עבור מוקדי שירות לקוחות בווידאו (Video Contact Center) לתמיכה אחד על אחד מרחוק, למשל בבנקים.
"המיזם החל לפעול בשבועות האחרונים והוא בהרצה. התחלנו רק כעת לחשוף אותו לציבור", מספר מועד ל-mako. "כבר בתחילת הדרך פנו אלינו עשרות אנשים איכותיים להתנדבות. בשלב הראשון גייסנו מתוכם מעל 20 מתנדבים שמוכנים להתחיל לפעול ולתמוך כמקשיבים, תוך שאנחנו בודקים ומדייקים את הפעילות, הצרכים, התפעול של השירות וכדומה.
"כיון שמדובר על שירות של 'הקשבה חברית' ולא טיפולית כדוגמת השירות בנטל או ער"ן, המטרה להיות אוזן קשבת לקשיים של אנשים בשגרה, לתת מקום לביטוי, ולנער או לנקות את העומס הרגשי. על כן, המקשיבים יכולים להיות אנשים מכל שדרות החיים (walks of life all) שיש להם האמפטיה והקשבה. מה שמפתיע זה שאחוז גבוה של מתנדבים הינם מטפלים (פסיכותרפיסטים, פסיכולוגים וכו'), מאמנים (קואצ'רים) או אנשי חינוך. רבים מהם מגיעים עם הכשרה משמעותית להקשבה לזולת ללא שיפוט".
לדברי מועד, לאחר שיחת הכרות מעמיקה עם המתנדבים על מנת להבין שיש להם את היכולת להקשיב ולהכיל, הם עוברים הכשרה בזום המדגישה את ההיבטים של הקשבה פעילה ללא שיפוטיות תוך הפגנת אמפטיה, המועברת על ידי אנשים מהתחום הטיפולי/האימונים.
ההכשרה כוללת גם הסברה על הנהלים לטיפול בשיחות שחורגות מסמכות הפעילות של הקו, ומתן כלים להפנות את אותם הפונים למסגרות הרלוונטיות כגון קופות החולים ועמותות שמתמקדות בתחום הנפשי כמו ער"ן, נטל וסהר.
כמה שיחות היו עד היום?
מועד: "אנחנו ממש בתחילת דרכנו, ועל כן כרגע הפניות הן בודדות, יחד עם זאת אנחנו מאמינים שכיוון שאנחנו במלחמה, וכולנו מחזיקים את עצמנו חזק, מתרוצצים, מתנדבים ועושים דברים שלא בשגרה כדי לשמור על שפיות, ברגע שהדברים יירגעו קצת, פתאום האסימון ייפול והקושי יפרוץ בגל. אנחנו רוצים לעזור לאנשים עכשיו, לפני שהדברים מגיעים לרמת המסה הקריטית הזו.
"כבר עכשיו, אנחנו מכירים הרבה אנשים שיכולים להשתמש בעזרה שלנו, למשל – אלה שבני הזוג שלהם נמצאים בחזית וזקוקים לאוזן קשבת, לתמיכה ואמפטיה, שבה הם יכולים לתת חופש לרגשותיהם. יש כרגע הרבה לחץ, גם מבחינה כלכלית, והתמודדות עם כל מיני נושאים שמחמירים עכשיו בגלל המצב. יש אנשים שמתביישים אפילו לחשוב שהם אולי צריכים לבקש עזרה, לאחר שראו את הסבל העצום שנפל על העוטף, משפחות הנרצחים והחטופים. לעתים קרובות הם גם מרגישים שאין עזרה מתאימה עבורם, מכיוון שהם לא בהכרח צריכים לפנות לקווי חירום לבריאות הנפש, כי הם לא נמצאים ב'שלב' הזה.
"אנחנו רוצים לתמוך באנשים עכשיו, כדי למנוע התפרצות כמו מסכר בעוד 6 חודשים מהיום. אנחנו צריכים להקדים את זה. אנו מקווים להגיע ולתת לאנשים תמיכה וחיבוק חם שמקבלים מקהילה עוטפת ואוזן מסייעת, כך שאנשים שמרגישים מוצפים יוכלו לדעת שהם לא לבד. זה לא טיפול; יש אחרים שעושים את זה ומצוין. אנחנו כאן כדי להציע תמיכה למישהו שצריך לדבר ולהישמע".
כרגע עזרה לייב מפרסמים דרך חברים, הרשתות החברתיות כמו אינסטגרם ודרך משפיענים. "אנחנו עובדים על בניית שיתופי פעולה ומבקשים מאתרים להוסיף כפתור באתר שלהם 'לחצו לשיחת תמיכה חברית בחינם', שמאפשר לגולשים שלהם להגיע ישירות אלינו לאתר ולשוחח עם מתנדב שלנו. נשמח שכל מי שקורא את הכתבה הזו ייצור איתנו קשר אם הוא מעוניין להטמיע כפתור כזה אצלו בחשבון הסושיאל שלו או באתר", אומר מועד.
מועד מסביר כי עד כה לא היו אנשים שניצלו את הפלטפורמה לרעה. "לשמחתנו כל הפניות עד כה היו פניות של אנשים נורמטיביים. המתנדבים שלנו יודעים לפעול על פי הנהלים במידה שיש התנהגות חריגה".