דיווח בארה"ב: חברת הקורקינטים השיתופיים "בירד" לא הצליחה להסתדר עם הקשיים הכלכליים אליהם נקלעה, והחליטה להגיש בקשה להגנה מפני הליכי פירוק חברה על ידי נושים (או מה שמוכר בארה"ב כ-Chapter 11).
התהליך הוא בעצם בקשה מבית המשפט להגן על החברה בזמן תהליך התייעלות וארגון מחדש שיערך מספר חודשים. מדובר בהליך די נפוץ בארה"ב והוא לא בהכרח אומר שהחברה תפשוט רגל בסופו. בעבר חברות כמו דלתא, GM ומארוול עברו בהצלחה רבה את התהליך ואפילו צמחו ממנו לחברות שהן היום.
הבקשה בדרך כלל כוללת גם בקשה לעצירת פעילות של גביית חובות, עד להגשת הסדר חובות ותהליך הבראה. ההליך הוא סוג של הודאה בכך שהחברה לא תוכל לעמוד בהחזר החובות אך מצד שני אינה מעוניינת להיכנס להליך של פירוק שיביא להפסקת פעילותה.
על פי בדיקת mako התהליך יחול רק בארה"ב ואין לו השפעה על החברה בישראל. למעשה בירד ישראל נחשבת לרווחית והיא אחת המדינות עם הפעילות הכי מוצלחת של כלים שיתופיים, באופן כללי נחשבת לאחת המדינות בה השוק יציב ומצליח.
כאמור החברה בישראל תמשיך לעבוד כרגיל, אבל גם מדינות נוספות בהן פועלת בירד אמורות להמשיך כסדרן, בין היתר הפעילות באירופה וקנדה. החברה נסחרה בבורסה בארה"ב ואיבדה נתח משמעותי מהשווי שלה. היא החלה להיסחר באוגוסט 2021 ובחודש מאי 2022 כבר איבדה כמעט את כל הערך שלה. בספטמבר האחרון המניה הוסרה מהבורסה לניירות ערך בניו יורק לאחר קריסתה.
עדיין לא ברור אם כחלק מתהליך התייעלות בארה"ב החברה תאלץ לבצע פיטורים נרחבים או צעדים שישפיעו על כח האדם, לאחר הגשת הבקשה יש לחברה 120 יום כדי להביא הסדר הבראה ורק לאחר מכן הנושים יגלו כיצד הדירקטוריון ינסה להציל את החברה.
רק בחודש ספטמבר 2022 מונה שיין טורצ'יאנה לתפקיד המנכ"ל החדש, ומאז הוא ניהל אסטרטגיית לקיצוץ עלויות בתוך החברה, שכללה עזיבת שווקים לא רווחים, שלא ממש הצליחה. שנה לפני כן בירד גם פיטרה 23% מעובדיה וסגרה מחלקות של מכירת כלים פרטיים. למרות שהחברה הצליחה לקצץ בעלויות, הרווחים לא מספיק גבוהים. באוגוסט האחרון, פחות משנה בתפקיד, עזב טורצ'יאנה את בירד ובמקומו מונה מנכ"ל זמני בשם מייקל ושינושי.
רק לפני יומיים (שני) קיבלו חברות הקורקינטיים השיתופיים חדשות טובות בעקבות החלטת ועדת הכלכלה, אשר תחייב את כל הרוכבים הפרטיים להתקין לוחיות רישוי על כליהם, ובכך ליישר קו עם האכיפה המשטרתית והעירונית על כלי רכב לא ממונעים.