במהלך סוף השבוע סרטון אחד שמדמה סיטואציה שלמעשה כלל לא התרחשה הצליח להפוך לוויראלי - כלומר, חוץ מהאירועים האקטואליים שהעסיקו את כולנו, ובראשם החיסול של חסן נסראללה. ובכל זאת, הסרטון המדובר שמראה כיצד היו נראים הפוליטיקאים שכולנו מכירים היום אם הם היו רוקדים במסיבה באייטיז צבר פופולריות רבה, ומעבר לכך שהוא משעשע ויצירתי, הוא מוכיח שטכנולוגיות ה-AI אמינות וזמינות מאי פעם. מופיעים בסרטון - ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שר המשפטים יריב לוין, שרת התחבורה מירי רגב ואחרים.
מי שיצר את הסרטון הזה הוא דניאל קוץ, במאי ועורך פרסומות שמתמחה בפוסט-פרודקשן ואפטר אפקטס. את ההשראה לסרטון הוא שאב מקטע וידיאו אחר שהפך לוויראלי לאחרונה ומציג את הכדורגלן ליונל מסי מופיע על פרצופים של רקדנים במסיבה בשנות ה-80.
קוץ נתקל בסרטון הוויראלי והחליט ליצור גרסה משלו - רק עם פוליטיקאים ישראלים. "חשבתי ליצור סרטון שבו כל אחד במסיבה הוא ביבי וכל אחת היא שרה נתניהו, אבל נתקלתי בבעיה של ליהוק. לשרה יש יחסית פנים עגולות, וכשניסיתי להלביש את הפנים שלה על מישהו עם פנים ארוכות, זה לא נראה טוב", מספר קוץ בשיחה עם mako. "אמרתי לעצמי - למה ללהק רק אותם? ננסה את כל חברי הממשלה, או לפחות את רובם".
חלק ניכר מהעבודה על הפרויקט, שארכה מספר ימים לדברי קוץ, היה למצוא את חומר הגלם, שוטים מתאימים ממסיבות אייטיז, אותם מצא לבסוף ביוטיוב. "הייתי צריך להתאים את הפרצוף של הפוליטיקאי לפיזיות של הדמות, וכשעשיתי את השוט של יריב לוין, זה היה נראה ממש טוב והבנתי שזה יכול לעבוד".
מה שקרה בשנות השמונים חוזר לרדוף אותנו pic.twitter.com/OLNXsaeyzd
לאחר מכן נדרש קוץ לבחור את המוזיקה המתאימה לסרטון. בתחילה בחר בשיר "רכבת לילה לקהיר" של משינה, אבל אז נזכר בלהיט אייטיז אחר, השיר הביקורתי של תיסלם "פרצופה של המדינה". "פתאום זה פגע בי, בעיקר המילים", אומר קוץ, ואכן לא רק כותרת השיר התחברה לפרויקט, אלא גם המילים שעוסקות בסיאוב פוליטי, מינויים לא תקינים ועוד.
"מבחינת זמן העבודה, בגלל שכאמור הייתה אבולוציה לפרויקט, זה לקח קצת זמן. עבדתי על זה שעתיים ביום רביעי, שעתיים בחמישי ועוד קצת בשישי עד שהעליתי את זה לטוויטר שלי. בינתיים לא יצא לי מזה משהו, אבל קיבלתי מהר מאוד המון תגובות מפרגנות מאנשים שטענו שהם רואים את זה בלופים", מספר קוץ. "אנשים ממש נתפסו לזה. זה מפתיע אותי שזה הפך לכל כך ויראלי, כמובן שרציתי שאנשים יאהבו, אבל זה הגיע להמון צפיות וכיף לי שנהנים מהעבודה שלי".
כשיצרת את הסרטון, התכוונת שזה יהיה ביקורתי?
"אני חושב שכל מהלך מול האנשים האלה הוא מהלך ביקורתי, אבל לא התעמקתי בזה באמת. בבחירת השיר, אם מקשיבים למילים, בהחלט בהחלט ניכר אקט ביקורתי. יש בסרטון כמה רבדים, הוא משדר נוסטלגיה לעבר שאף פעם לא קרה מצד אחד, אבל מצד שני, העבר הזה הוא הצצה לעולם הרבה יותר פשוט. התחושות לגבי מה שקורה עכשיו הן קשות, אז לראות אותם כאילו הם רוקדים שם, יצר משהו מעניין".
"ברמת הטכנולוגיה, לעשות את הדיפ-פייק הזה לפני כמה שנים דרש כוח מחשוב גדול. על פרצוף אחד היית צריך לאמן את המודל על הרבה זוויות, וזה לקח המון זמן", טוען קוץ, "רק האולפנים הכי גדולים בהוליווד היו מסוגלים לעשות את זה, והיום אתה יכול להגיע לתוצאה סבירה רק עם תמונה אחת, זה הרבה יותר זמין. אגב, מה שעוזר לריאליסטיות של הסרטון הספציפי הזה זה דווקא העובדה שחומר הגלם באיכות נמוכה יחסית. אם חומר הגלם לדוגמה היה מצולם ב-4K היו יותר מרגישים את הפייק, ככה שזה עזר לי".
אתה חושב שטכנולוגיות AI יחליפו לחלוטין את כל מה שקשור בצילום ועריכת וידיאו?
"טכנולוגיות הבינה המלאכותית שמשתמשים בהן בפרסומות ובהפקות מקצועיות הן לרוב לא החלפת פרצופים אלא יצירת תמונות מאפס שאפשר להלביש עליהן אנימציה. אפשר להגיד שהטכנולוגיות הללו אכן כבר חלחלו לעולם שלנו, אבל זה לא שה-AI יחליף את האנשים - אלא שאנשים שיודעים AI, יחליפו אנשים שלא יודעים להשתמש בכלים הללו. זה מביא אותך מהר מאוד לתוצאות טובות, אבל עד גבול מסוים. משם עדיין צריך מישהו שיסנן את התוצאה".