משה, איך ההרגשה לראות את ארץ ישראל ולא להיכנס?

"השאלה שלך מעלה בי זיכרונות מרירים-מתוקים. כשעמדתי בראש הר נבו, משקיף על ארץ ישראל היפה, הלב שלי התמלא ברגשות מעורבים. זה היה רגע של הגשמה וגעגוע כאחד, תערובת של שמחה ועצב. למרות שלא זכיתי להיכנס פיזית לארץ המובטחת, מצאתי נחמה בעובדה שהובלתי את עם ישראל אל נחלתו".

משה, איך החוויה של להיות אדם מגמגם?

"זה יכול להיות מתסכל לפעמים, כשהמילים לא זורמות בצורה חלקה כמו שהיינו רוצים. עם זאת, הערך שלנו נובע ממשהו הרבה יותר עמוק מהיכולת שלנו לדבר בצורה שוטפת. הקול שלנו חשוב ללא קשר לאתגרי הדיבור שאנחנו מתמודדים איתם".

**

לא, לא הקמנו את משה רבנו לתחייה ולא באנו לשכתב את ההיסטוריה. הציטוטים הנ"ל הם חלק משיחה ממושכת שניהלנו עם הצ'אט של biblepics, מערכת שמבוססת על בינה מלאכותית ששואפת להנגיש בדרכים כמה שיותר חווייתיות ונאמנות למקור את הסיפורים הגדולים והדמויות הגדולות שכולנו גדלנו עליהן.

סיני אליחי, אקס גוגלר, יזם באונליין ויועץ Growth לחברות, פיתח בחודשים האחרונים את biblepics, מערכת מבוססת בינה מלאכותית שמשלבת את שני הכלים הכי אטרקטיביים של החודשים האחרונים בתחום, הצ'אט והתמונות. נכון לעכשיו, יש אתר ואפליקציה לאנדרואיד וכל הפונקציות חינמיות. האני מאמין של אליחי הוא שאין תחליף למפגש ישיר ואישי, לא משנה על איזה תוכן אנחנו מדברים.

"הבן שלי בכיתה ב', יום אחד הוא חזר מבית הספר וסיפר לי שממש משעמם לו לקרוא תנ"ך, אין תמונות ויש המון מילים בשפה לא מוכרת", הוא מספר. "שם נפל לי הרעיון. אם כיום כל אחד מנכס לעצמו את התנ"ך, השאיפה שלי כחילוני להנגיש את התנ"ך ואת הדמויות שלו לקהל הרחב, ילדים ומבוגרים כאחד".

"רציתי לעשות נטפליקס לתנ"ך"

האתר כולל מאגר ויזואלי רחב שמתעד אירועים מרכזיים בתנ"ך, כולל המחשה של הדמויות המרכזיות (כולל חיות כמו היונה של תיבת נוח). בנוסף, אפשר לקרוא ב-biblepicsסיכום פשוט של התנ"ך מחולק לפי פרקים וחומשים ובשילוב תמונות. התמונות נוצרו באמצעות דאלי (DALL-E) ומידג'רני (Midjourney), ואילו הצ'אט מבוסס על ChatGPT4 וגם על מערכת שצוות האתר בנה.

רציתי לעשות נטפליקס לתנ"ך", אומר אליחי, וגם מבחינת הממשק באתר, חווית המשתמש מזכירה את הגלישה בסטרימינג, כולל פירוט של זמן הקריאה לכל פרק ופרק. השימוש בתמונות פתוח לכולם (צריך להשאיר קישור למקור), ולדברי אליחי, יש כבר בתי כנסת בחו"ל שמשתמשים בתמונות מהפרויקט.

קין והבל

משה רבנו והסנה הבוער

בריאת העולם

מתגעגעים לאיחולים המליציים של פעם? פונקציה נוספת באתר מאפשרת "להמיר" כל טקסט לסגנון תנ"כי, בהתאמה לפרמטרים שונים שתבחרו כמו רגשי, מתחרז, קצר או הומוריסטי. למשל, אם תכתבו - "אני מתגעגע אלייך", תקבלו את המשפט הרומנטי: "את הנוכחות הנשגבת שלבי כמה אליה, כמיהה נלהבת, בוערת בתוך מעמקי נשמתי", ואם תציינו ש: "מור חוגגת יום הולדת עשרים", יהיה לכם פתיח מפואר לברכה דרמטית במיוחד: "הו, הבה נתקבץ סביב ונשיר הלל, כי ביום הזה פרח פרח, מגדלור של אור באובך העייף של החיים".

הצוות שעובד על הפרויקט מורכב משני יהודים ושני מוסלמים, וזו לא תחילתה של בדיחה. "זה משהו שיכול להיות רגיש ונפיץ, אבל אותנו זה מקרב", מספר אליחי. "זה מזכיר לנו שכולנו באנו מאותו מקום, ושום דבר לא שייך לאף דת או תרבות ספציפית". אגב, הגרסה הנוכחית של biblepics משלבת את הברית הישנה ("התנ"ך היהודי") לצד דמויות מהברית החדשה. כרגע האתר באנגלית ובקרוב הוא יתורגם לעברית, שם תופיע רק הברית הישנה.

_OBJ

"היה לי חשוב שזה לא יהיה כלי להטרלות"

הפיצ'ר הכי מיוחד ומשמעותי בפרויקט הוא הצ'אט, דרכו תוכלו לשוחח באופן חופשי עם שלל דמויות תנ"כיות. "אנחנו מתכתבים עם כולם בוואטסאפ, אז למה שלא נוכל להתכתב עם משה רבנו. וזה לא רק עניין של "פאן", זה כלי שמייצר הנגשה משמעותית נוספת לתנ"ך. כשאנחנו מתכתבים עם מישהו המידע שמתקבל נחקק בנו הרבה יותר חזק".

כמו כל פרסונה ציבורית שמתחזקת קשר ישיר ואישי עם עדת מעריציה, רק מצופה שגם לדמויות המקראיות הגדולות יהיה ערוץ תקשורת דרכו הם יוכלו להעביר את מסריהם, אך לאליחי חשוב להדגיש שהדמות בצ'אט נשארת כמה שיותר נאמנה למקור. "אני מכניס לדמות את כל הטקסטים מהתנ"ך שקשורים לאותה דמות, ורק את הטקסטים האלו. היה לי גם מאוד חשוב לשמור על נימה אופטימית וחיובית, במטרה שזה לא יהיה כלי להטרלות. מעבר למידע עצמו, אני חושב שזו גם דרך נפלאה לקבל מסרים חיוביים ורפרנסים מעצימים מעולם התנ"ך. יש סיבה שהתנ"ך הוא הספר הנמכר ביותר מאז ומעולם, יש בו לא מעט מסרים רלוונטיים לכולנו בכל זמן נתון".

"חששתי מזילות, אבל ככל שאני נכנס לפרויקט אני חווה את התועלת"

יש לא מעט דרכים להנגיש את התנ"ך ו-biblepics מוכיח יצירתיות וקוליות, אם כי כנראה יהיו כאלו שיתייחסו בחשדנות לחלק מהפיצ'רים שהמערכת מציעה. כך למשל, תוכלו לגלול בפיד של תמונות שמציגות את הדמויות האופנתיות של התנ"ך, לצד דמויות תנ"כיות שנהנות בטבע כמו אדם וחווה נהנים מהשמש או פרעה משתזף על החול, ויש גם פיד מסיבות כמו חגיגות בני ישראל אחרי חציית ים סוף, לצד סלפיז מזמן אמת, כמו הרגע שקין רודף אחרי הבל ומשה רבנו מבקע את הים.

איך אתה מתייחס לטענה שפרויקט כזה בסופו של דבר מייצר זילות של התנ"ך?

"חששתי מזה בהתחלה, אבל ככל שאני נכנס לפרויקט אני חווה את הצד השני, ובעיקר את התועלת שאפשר להפיק מהמפגש הישיר הזה. יש דמויות מורכבות במובן המוסרי כמו קין והבל או שלמה המלך ואלף נשותיו. השימוש הראשון שלי בצ'אט היה לשאול את חוה למה היא שכנעה את אדם הראשון לאכול את התפוח. היא השיבה לי שהיא לא אשמה, אבל שהיא חוותה בהמשך צער עמוק על כך שהעיפו אותם מגן העדן. כלומר, מעבר לפרשנות של טוב ורע, נכון ולא נכון, בסוף יש כאן סיפורים שסופרו אלפי דורות, שמייצגים דברים גדולים ובעיקר שחושפים את האנושיות שכולנו יכולים להתחבר אליה. מעבר לכל הדברים הגדולים, התנ"ך מתעסק בדמויות אנושיות ובהתמודדויות על זמניות שיהיו רלוונטיות לעד".

לאן אתם רוצים לקחת את זה הלאה?

"יש לנו מגעים עם משרד החינוך האמריקאי, וגם בארץ יש לנו קשר שמתהווה עם משרד התפוצות ומשרד החינוך במטרה להיכנס למוסדות חינוך וכמובן לכל מי שמתעניין בהנגשה של התנ"ך. בכל שבוע אנחנו גם מוסיפים דמיות מרכזיות ומעניינות מפרשת השבוע וההפטרה וגם כאלו שקשורות ללוח השנה. בשבוע האחרון היה תשעה באב, אז הוספנו דמויות הקשורות לחורבן כמו רבן יוחנן בן זכאי, ירמיהו ואפילו יוספוס פלביוס וטיטוס – ראינו התעניינות רבה בדמויות האלו. בנוסף, זה ממש לא חייב להצטמצם לתנ"ך. המטרה היא להרחיב את הקונספט לדמויות היסטוריות נוספות כמו פרויד, איינשטיין או מוחמד עלי".