הבעלים של טוויטר, אילון מאסק, שוב הכניס את הרשת החברתית שלו לכאוס לאחר שהחליט לפתע להטיל "מגבלת ציוצים" קפדנית על כל משתמשי בטוויטר, הוראה שהותירה אפילו את העובדים שלו מחוץ ללופ לגבי השינוי הדרמטי.
השינוי מאפשר למשתמשים לראות רק מספר מסוים של ציוצים, לפני שהרשת תפסיק להציג להם ציוצים חדשים. לפי שני מקורבים לחברה, לא הייתה כמעט תקשורת בין ההנהלה לעובדים לגבי מה שקורה ולמה. כעת, מהנדסים רבים של החברה נאלצו לעבוד במהלך סוף השבוע והחופשה של 4 ביולי, יום העצמאות האמריקאי, כדי להתמודד עם הבעיות השונות שנוצרו בעקבות המגבלות החדשות, כדי לנסות לתקן "קוד רע", כפי שניסח זאת אחד המקורבים.
"אף אחד מהם לא דיבר על מה שקורה", אמר אחד המקורבים בהתייחסו למאסק ולמנכ"לית החדשה לינדה יקארינו. "לא הייתה תקשורת כלל בחברה".
ברגע שמאסק החליט ליישם את מגבלת הציוצים, עובדי טוויטר רבים שאלו בערוצי סלאק פרטיים אם מדובר בשינוי קבוע. עובדי מכירות ופרסום שאלו מה הם אמורים לספר ללקוחות שלהם על איך מגבלת החשיפה תשפיע על מודעות ולא קיבלו תשובות.
כריס רידי, סגן נשיא חטיבת המכירות ושיווק, שלח ביום ראשון פתק לצוות המכירות של טוויטר וכתב כי מגבלות הציוצים הוטלו במאמץ להילחם ב"ספאם ובוטים" באתר. רידי הוסיף כי המגבלות יתחילו "להשתחרר" בימים הקרובים.
מאסק מחפש במשך חודשים דרכים לאלץ יותר משתמשי טוויטר להירשם למנוי בתשלום, מה שנקרא Twitter Blue, כולל על ידי הגבלת מספר הציוצים שאנשים יכולים ליצור ולהגיב אליהם ואפילו את מספר ההודעות הישירות שהם יכולים לשלוח. ובכל זאת, לא הייתה תוכנית רשמית ליישם אותם, אמרו האנשים המקורבים לטוויטר.
"זה אחד הדברים הכי מטופשים שהוא עשה אי פעם", אמר אדם מוכר, "וזה אומר הרבה". מאסק הכריז על מגבלות הציוצים שאפשר לקרוא בטוויטר שעות לאחר ביצוע השינוי, ואמר שזה צריך להיעשות בגלל "גרידת נתונים" ו"מניפולציה של המערכת". למרות ההודעה, לא הייתה מודעות רחבה בתוך החברה לכל סוג של גירוד נתונים מזיק, אמר אחד האנשים המקורבים. יואל רוט, לשעבר ראש האמון והבטיחות של טוויטר, אמר כי הטענה "לא הריחה טוב".
בנוסף, טוויטר ביצעה שינוי יום קודם שדרשה מהמשתמשים להיות מחוברים כדי לראות כל תוכן באתר. נראה היה שבחירות כאלה מרסקות את חוויית הטוויטר עבור מאות מיליוני משתמשים חודשיים ומסכנות עוד יותר את עסקי הפרסום שלה, ובמקביל אולי להכין את הקרקע לכישלון של המנכ"לית, יאקארינו.
מספר מהנדסי טוויטר ירד כבר לכ-500 אנשים, כאשר לפני תקופת מאסק היה למעלה מ-3,500 עובדים. עובדים בהווה ובעבר חזו במשך החודשים האחרונים שכל כך מעט מהנדסים בהישג יד יובילו לתקלות. "נותר רק צוות של השלד", אמר אחד המקורבים על נושא.
מפתח הווב שלדון צ'אנג, אמר ש"קוד גרוע" גרם לטוויטר להעמיס על עצמו בימים האחרונים, ואולי גרם למאסק לחשוב שהאתר מותקף על ידי מגרדי נתונים. בסרטונים שפרסם למסטודון, צ'אנג הראה את טוויטר שולחת בערך "10 בקשות בשנייה לעצמה לנסות להציג תוכן שלעולם לא יגיע, מכיוון שהחידוש הגאוני האחרון של אילון הוא לחסום אנשים מלהיות מסוגלים לקרוא טוויטר מבלי להתחבר. זה כנראה יצר כמה תנאי גיהינום שהמהנדסים מעולם לא דמיינו", הוסיף צ'אנג.
בכיר לשעבר בטוויטר ציין כי שילוב של כל כך מעט מהנדסים הממהרים כל הזמן לעמוד בדרישותיו של מאסק ו"חוסר הידע המוסדי העצום" שנותר בחברה רק יביא לבעיות טכניות נוספות. "קשה לצפות בזה", הם אמרו.
מאיפה יגיע הכסף?
היכולת של טוויטר לגבות תשלום עבור פרסומות, כמו כל רשת חברתית אחרת, מסתמכת על כמה אנשים יראו את התוכן של המפרסם. על ידי הצבת מכסה שרירותית לכאורה לכמות התוכן שמשתמשים יכולים לראות, הרבה פחות אנשים יכלו לראות את המודעות של טוויטר. כהונתו של מאסק בטוויטר כבר ראתה בריחה המונית של מפרסמים, והרסה את זרם ההכנסות המרכזי של האתר.
רידי אמר בהערה שלו לצוות המכירות שאף קמפיינים פרסומיים לא הושפעו לרעה והביצועים שלהם נמצאים במעקב, אמר מקור לאתר insider.
נראה שמפרסמים פחות בטוחים שהכל בשליטה. תפקידה של יקארינו כמנכ"לית, למרות שמאסק שמר על שליטה בחלק ניכר מהטוויטר, נועד לייצב את הפעילות ולהחזיר את הלקוחות המפרסמים. מפרסמים וסוכנויות כבר רואים את היכולות שלה נפגעות מהתעלולים של מאסק. "המהלך הזה מאותת לשוק שהוא לא מסוגל לעזור לה להציל אותו מעצמו", אמר לו פסקליס, מייסד חברת ייעוץ הפרסום AJL Advisory, לרויטרס.
התחרות מתחילה
בהמשך ישיר לבעיות בטוויטר, ביום חמישי מטא צפויה להשיק בארה"ב את המתחרה שלה בשם Threads, או בעברית - שרשורים. התמונות שמטא חשפה מהאפליקציה מרמזות על כך שחווית המשתמש תהיה דומה מאוד לזאת של טוויטר. בנוסף, הרשת החברתית החדשה תאפשר לגולשים להתחבר ישירות לחברים שלהם בפייסבוק ובאינסטגרם, וכך לעזור להם לנטוש את טוויטר בקלות.
Thank goodness they’re so sanely run
ג'ק דורסי, המייסד של טוויטר, לעג לחברת מטא וטען שהאפליקציה מבקשת לשאוב מהמשתמש מידע רב, כמו מיקום, מידע בריאותי ואפילו מידע פיננסי. מאסק צייץ תגובה אירונית בנושא: "תודה לאל שהם (מטא) מנוהלים בצורה כל כך שפויה".
בנוסף, טוויטר עשתה צעד נוסף במטרה לשכנע משתמשים להצטרף לשירות ה-Blue שלה, והפכה את אפליקציית Tweetdeck הפופולרית לאפליקציה למשתמשי פרימיום בלבד. האפליקציה, שמיועדת בעיקר למשתמשים כבדים, הייתה עד כה חינמית. בשבוע האחרון משתמשי האפליקציה התלוננו שהיא הפסיקה לעבוד לחלוטין, ועכשיו בטוויטר הכריזו על כך שהם משחררים גרסה חדשה לאפליקציה, שתאלץ את המשתמשים הוותיקים לייבא את כל התכנים שלהם מהאפליקציה הישנה. בתוך 30 יום, כל המשתמשים באפליקציה החדשה יהיו חייבים להיות משתמשים משלמים ומאושרים על ידי טוויטר.
כרגיל, טוויטר סירבה להגיב לכלי התקשורת.