המלחמה בין ענקיות הטכנולוגיה נמשכת: בעדכון הגרסה האחרון לאייפון, שיצא בשבוע שעבר, אפל החלה להתריע בפני המשתמשים על אפליקציות שאוספות עליהם מידע, ולהתנות את איסוף הנתונים באישורם. כעת, פייסבוק משיבה באיום מרומז – ומבקשת מהמשתמשים "לעזור לשמור על פייסבוק ואינסטגרם בחינם".
לפי דיווח באתר הטכנולוגיה The Verge, פייסבוק החלה להקפיץ מסכי התראה שמבקשים מהמשתמשים אישור – עם מה שנראה כמו התניה לגבי המשך הצעת השירות בחינם. "הגרסה הזו של iOS דורשת מאיתנו לבקש רשות לאסוף נתונים מהמכשיר, במטרה לשפר את המודעות שמוצגות בפניכם", כך לשון ההתראה. בהמשך ההתראה פייסבוק מציגה סיבות נוספות מדוע רצוי שהמשתמשים יאשרו את איסוף המידע: "כדי לשמור על פייסבוק ואינסטגרם בחינם", וכדי "לתמוך בעסקים שנסמכים על מודעות כדי להגיע ללקוחות".
And it begins. @Facebook / @Instagram explore additional scare tactics to combat @Apple iOS14 #ATT privacy changes.
“Help keep Facebook free of charge” pic.twitter.com/mOB9WJpz9A
מדיניות הפרטיות החדשה של אפל (App Tracking Transparency, שקיפות במעקב של אפליקציות) נחשפה כבר ביוני 2020, עם הצגת iOS 14 בכנס המפתחים השנתי של החברה. אפל החלה ליישם את המדיניות החדשה עם שחרור הגרסה האחרונה בשבוע שעבר, בתום חודשים ארוכים של דחייה – ואחרי מאבק מול פייסבוק בשערי העיתונים.
למעשה, הסכמת המשתמשות והמשתמשים לאיסוף מידע מאפשרת לאפליקציה לשתף עם גורמי צד-שלישי נתון חשוב ששמו "מזהה עבור מפרסמים" (Identifier for Advertisers, IDFA). כך, חברות שרוכשות מודעות יכולות לעקוב אחרי התקדמות הקמפיין הפרסומי שלהן, והצלבת המזהה עם נתונים אחרים מאפשר להבין דפוסי שימוש של משתמשים. אם הם מסרבים, האפליקציה לא יכולה לשתף את המזהה – וכל ניסיון להשתמש בנתון אחר, כמו כתובת דואר אלקטרוני, מהווה עבירה על חוקי השימוש של אפל שתגרור גם סנקציות.
בשנה האחרונה, פייסבוק הפעילה את כל מנופי הלחץ שלה כדי למנוע מאפל ליישם את המדיניות החדשה; שוק הפרסום הדיגיטלי שווה יותר מ-300 מיליארד דולר בשנה, והוא מנוע הרווח העיקרי של הרשת החברתית, שמחזיקה בנתח שוק של 25 אחוזים ושנייה רק לגוגל. ברשת החברתית טענו שהצעד יפגע בעסקים קטנים, שתלויים בפייסבוק כדי להגיע ללקוחות חדשים, ושאפל מנסה לעודד מודל כלכלי חדש מבוסס מינויים ולא פרסומות, כדי שהיא תוכל לגזור שורת רווח נוספת.