"נולדתי חרדי, חב"דניק, איך הפכתי למדען נתונים?", כך נפתחת הרצאתו של שאול סולומון, רק בן 29, אך כבר הספיק לצבור ניסיון חיים משמעותי. הוא נולד באנגליה למשפחה חרדית מקהילת חב"ד, אביו בריטי ואימו ישראלית ממוצא רוסי, אחד מתוך חמישה אחים. "בגיל 17 עליתי לארץ ללמוד בישיבת חב"ד בחולון. המסלול שלי היה על פניו אמור להיות קבוע מראש, כמו כל חב"דניק, שזה ללמוד תורה וחסידות ובסוף להיות שליח של הרבי", הוא מספר ל-mako.

"במשך כמה שנים הייתי מאוד מחויב לחסידות שלי, ומצאתי שמחה ונחמה גדולה בעולם שבו שקעתי. בשנה השלישית שלי בישיבה, בגלל כמה גורמים, נכנסתי לדיכאון עמוק, ולמרות שהייתה לי אמונה בלתי מעורערת ברבי ובפילוסופיה של חב"ד, ראיתי את תמימותי מתפוררת, והחל להיווצר קונפליקט פנימי אצלי בין אהבתי לחב"ד באופן האידיאולוגי, לבין חב"ד כמוסד או כארגון".

בנקודה זו מסמן סולומון את תחילתו של השינוי: "המחויבות הבלתי מעורערת שלי לכלל המערכת נעקרה מהשורש", הוא נזכר וממשיך, "החלטתי ללכת לרב שלי ודיברנו, הוא תמך בי לגמרי והחלטנו שאלך ללמוד מדעי המחשב במכון לב, שזה המוסד ללימודים אקדמאיים לחרדים, שמשלב בין לימוד תורה ללימודים עצמם".

לאחר שלוש שנים של לימודי ערב, סולומון סיים את התואר הראשון. תוך כדי הלימודים הוא המשיך להיאבק בשאלות שהתגברו בתוכו: "התחלתי להבין שכל עוד אני קשור למוסדות, אני כנראה לעולם לא אחליט על הדרך שלי במאת האחוזים לבדי", מעיד סולומון וההתרגשות בקולו מורגשת, "זה לא עניין של מרד, או אנטי לדת או לחב"ד, חשוב לי מאוד להסביר את זה. אני אוהב את הקהילה שלי, ושפת האם שלי היא יהודית חב"דניקית.

"אנשים סביבי התחילו לשים לב לשינוי שלי ולשאול אותי: 'האם אני עוזב את חב"ד או הפסקתי להאמין?' היה קשה לי להסביר את עצמי, אפילו לעצמי באותה תקופה - לעולם לא אעזוב את חב"ד, אבל אני מביא אותה לידי ביטוי תוך שאני חי חיים אחרים מאשר מה שמקובל בחסידות".

שאול סולומון בישיבה (צילום: איתי דגן )
שאול סולומון | צילום: איתי דגן

דווקא אחרי שסיים את לימודיו במכון לב ויצא מהמסגרת הדתית, הקשיים האישיים והספקות לא פסקו. סולומון לא היה מעוניין בתפקידים בעולמות הטק המתאימים לתואר שלו, ויצא למסע של כמעט שנה בהודו ובמזרח, שבסיומו הוא עדיין לא ידע באיזה כיוון ללכת ומצא את עצמו יוצא לשליחות חב"ד בארה"ב. 

"לא באמת ידעתי מה לעשות אז זרמתי, וגם הייתי טוב בזה", הוא אומר, אלא שאחרי שנה הוא הבין שאלו לא באמת החיים שהוא מבקש לעצמו ויצא שוב להודו.

"כשחזרתי להודו, מצאתי את עצמי באותו דפוס של 'היהודי הנודד'", נזכר סולומון, "הלכתי אחרי הלב וקיוויתי שאראה דברים בבהירות, אבל זה לא קרה והדיכאון גבר, ואז בלילה של גשם מטורף, אותו העברתי בהפלגה על ספינת מגורים בקשמיר, החלטתי שאני צריך ללמוד Data Science, מדע נתונים".

הוא ביטל את התוכניות שלו להמשך המסע, והחליט לגשת למבחן הכניסה של Y-DATA, קורס מדעי הנתונים (דאטה סיינס) של פרקטיקום, אחד התחומים היותר מבוקשים בשוק, גם במצבו הנוכחי, אותו עשה מבית קפה קטן בלדאק. "את הימים והלילות העברתי בבדיקת קוד וחישובי הסתברות, ובסופי שבוע הייתי מטייל קצת בין הכפרים ורכסי ההרים", הוא אומר.

סולומון העיד כי לא האמין שיעבור את המבחן בכלל, ובכל מקרה כבר נרשם לריטריט מדיטציה בדרמסאלה. "יצאתי לעשרה ימים, וכשחזרתי הדלקתי שוב את הטלפון והבנתי שעברתי את המבחן", הוא אומר. "זה היה רגע מכונן בחיים שלי, ללא ספק".

הוא חזר לארץ במטרה להירשם ללימודים, התלבט בין תל אביב לבאר שבע, ובסוף בחר בבאר שבע בגלל שכר הדירה הנמוך יותר, ולמד את הקורס במשך 10 חודשים אינטנסיביים. "הלימודים ב-y-data מסתיימים בפרויקט עבודה אמיתי בחברת טק. אני עבדתי על פרויקט בסטארט אפ קטן, שם קיבלנו משימות ויעדים שהיינו צריכים להגיע אליהם, והיינו שותפים לתהליכי עבודה ממשיים ביחד עם אנשים מהאקו סיסטם", הוא מספר.

בסיום הקורס, אחרי חיפוש לא ארוך לדבריו, התקבל סולומון לעבודה בסטארטאפ DockTech, והיום הוא מדען הנתונים הראשי שלו. "אנחנו עוסקים בתחום מיפוי קרקעית הים באמצעות טכנולוגיה שאנחנו מפתחים בשילוב AI כמובן, המספקת נראות, ניתוח ודיגיטציה של נתיבי המים בעולם".

שאול סולומון מרצה (צילום: איתי דגן )
שאול סולומון | צילום: איתי דגן

כיום, 3 שנים אחרי, סולומון מרצה ב-Y-DATA על בינה מלאכותית, אתיקה ומוסר, ומשתתף במיטאפים שהיא עורכת, שמהווים מבוא לקורס מדעי הנתונים, עבור "מי שמתלבט, כמו שאני התלבטתי בזמנו, באיזה תחום בעולם הטק הוא יוכל למצות את עצמו בצורה הטובה ביותר". התחום הזה אהוב עליו, לדבריו, בגלל שהוא "אוהב לשאול שאלות ולא להניח הנחות, שייתכן שהן מוטות אפילו באופן בלתי מודע".

"אנחנו חוקרים את ההטיות שאולי מתחבאות עמוק באלגוריתמים, זה פותח את העיניים ואת המוח, ומומלץ לכל מי שאוהב לחשוב למה דברים קורים כפי שהם קורים ואז להשפיע ולשנות אותם", מוסיף סולומון. 

אתה מגדיר את עצמך כאדם דתי היום?

"הפסקתי להגדיר את עצמי, ואני גם לא נלחם במי שמנסה להגדיר אותי, אם זה מה שעוזר להם להסביר אותי עבורם טוב יותר. יכול להיות שאני טועה, אני עוד לא סיימתי את המסע, אבל לא זרקתי הכול, דת זו אמנות ויש לה פרשנות, היא לא מדע, היא מופשטת ופילוסופית, ויפה ומחוברת לכל תא בגופי. כשאני מאזין לניגון חסידי, אני מיד עולה לעולמות הגבוהים ביותר, צוחק, מתרגש ומרגיש משפחה ובית ואת עצמי.

"יש כאלו שאומרים לי שאני עושה 'הרב נוח', כלומר מתי שנוח אני דתי ומתי שלא אז לא, אבל בעיני כשהייתי חב"דניק במאת האחוזים, אז עשיתי באמת 'הרב נוח'. אני החלטתי איזה רבי אני מכבד ודרכו מתאימה לי. יש לאנשים נטייה, בטח בתקופה הזו בעולמנו, של רשתות חברתיות שרק הקצינו את הקיטוב, לחלק את הדברים באופן בינארי לאחד או אפס, אתה איתנו או נגדנו, חילוני או דתי? אני אאוטסיידר, ואאוטסיידרים לא בוחרים איפה להיות, אין לנו מקום מוגדר. אני רוקד על הרבה חתונות, וכל צד רוצה שאשתמש במודל או בכלי שלו, אבל אני משתמש בכמה כלים ולפעמים בו זמנית, בודהיזם ויהדות וכל שאר תורת הנסתר הולכים נהדר ביחד, וגם דאטה סיינס משתלב מצוין במרחבים הללו".

 מה דעתך על AI, יש בכלל מה לדבר על אתיקה בתחום הזה, שנראה פרוץ לגמרי כרגע?

"בינה מלאכותית, על סוגיה השונים, היא דבר שנמצא כבר עכשיו כמעט בכל תחום בחיינו, ובעיקר משנה את חיינו בקצב מטורף ובכל תחום. אז ברור שנדרשת פה מחשבה והסכמה רחבה על כללי משחק גלובליים למפתחי ומשתמשי AI, כי לצערי לא כולם מעוניינים להשתמש בכלים האלו לטובת האנושות. אני חושב שהדיון על הדברים האלו שהחל עכשיו הוא מצוין.

"העיסוק באתיקה הוא לא דבר חדש, אלו אותן שאלות ששאלו סוקרטס וכל הפילוסופים, אלא שעכשיו אנחנו בונים כלים ומכריחים אותם לספק לנו גם תשובה אחת, ושיהיו להם את כל התשובות לכל השאלות, אך אם האלגוריתם מספק את תשובתו של פי הדאטה שצבר, שסופק לו בסוף על ידי בן אדם, שגם לו עצמו ובתוכו יש הטיות רבות, מה המשמעות של זה אם כך? כנראה שאי אפשר לסמוך רק על המודלים, כמו שאי אפשר להסתמך רק על גוגל, ויקיפדיה או הרבי, שכולם כמו שלמדנו הם כלים שונים להבנת המציאות או לפתרון בעיות".

_OBJ

 אתה מאמין בתחזיות השחורות שהבינה המלאכותית עשויה להשתלט על בני האדם?

"זו הסוגיה הכי בוערת בתחום. יש שטוענים שאסור להגביל את הטכנולוגיה הזו, אני גם האמנתי בזה פעם, אבל כעת אני מבין, שאם לא נגביל, בשלב זה או אחר, יהיו אנשים שינסו וגם יצליחו לעשות הרבה נזק בעולם, כי הבינה המלאכותית מספקת נגישות וקלות לאנשים עם כוונות זדון, להפיץ פייק ניוז באופן מהיר ומאסיבי ולחזק לולאות משוב מזיקות באלגוריתמים של הכול בעצם. חכמים ממני אמרו, שהדרך לגיהינום רצופה לעתים קרובות בכוונות טובות, וכאשר אין לנו הסכמה ברורה, לא לגבי מה טוב לאנושות, או איך אנחנו מבטיחים שהמודלים האלה מבטיחים טוב, כנראה שבתווך הזה ייכנסו חורשי הרעה האלו, ולכן לדעתי חייבים להסדיר את התחום כמה שיותר מהר".