אם נדמה לכם שפיד האינסטגרם שלכם מלא בתמונות חשופות לאחרונה, אתם לא לבד: מחקר חדש חושף כי האלגוריתם של האפליקציה מעדיף תמונות שבהן יש עור חשוף וגורם לכך שהן יופיע בצורה יותר שכיחה.
חוקרים מהחברות AlgorithmWatch ו- European Data Journalism Network ביקשו מ-26 מתנדבים להתקין תוסף בדפדפן שאוטומטית פותח את דף הבית באינסטגרם שלהם במרווחים קבועים, ומתעד איזה פוסט הופיע בראש הפיד. המתנדבים אף נתבקשו לעקוב אחר יוצרי תוכן ספיציפיים שמשתמשים באינסטגרם כדי לפרסם את המוצגים שלהם על מנת למשוך לקוחות חדשים.
מתוך 2,400 תמונות שפרסמו יוצרי התוכן, 362 מהן (כ-21 אחוזים) הכילו גברים חשופי חזה או נשים בביקיני או בתחתונים. החוקרים ציפו כי אם האלגוריתם של אינסטגרם לא מעדיף תמונות כאלו, המתנדבים יראו מגוון שלם של פוסטים מתוך המאגר הזמין. אלא שהניוז פיד שלהם התמלא בלפחות 30 אחוז מהתמונות החשופות שזמינות בחשבון.
החוקרים ניתחו והסיקו כי לתמונות של נשים בלבוש מינימלי יש סיכוי של 54 אחוזים יותר להופיע בפיד, ולגברים חשופי חזה 28 אחוזים. זאת לעומת פוסטים שמכילים אוכל או נוף, שהסיכוי שלהם להופיע בפיד פחת בכ-60 אחוזים.
״יש מיעוט של משתמשי אינסטגרם שרואים בה כפלטפורמה חינמית של פורנו רך״, אמר ניקולס קייזר-בריל, אחד החוקרים, ״וההתנהגות שלהם ככל הנראה מסומנת על ידי מערכות בינה מלאכותית ומוגברת, כך שתמונות עירום מוזרמות כל המשתמשים בסוג של מעגל אכזרי״. האלגוריתם אף עלול לגרום לאנשים, ובמיוחד לנשים, לפרסם תמונות חשופות כדי להשיג יותר עוקבים, ובכך לעוות את תפיסת העולם של מיליארד משתמשיה.
לטענת החוקרים קשה להסיק מסקנות באופן חד משמעי ללא גישה למאגר הנתונים הפנימי של אינסטגרם ולשרתים שלה בחברת פייסבוק. שאגב, מסרה תגובה רשמית :״המחקר שגוי במספר דרכים ומציג חוסר הבנה לגבי איך שעובדת אינסטגרם. אנחנו מדרגים פוסטים בפיד שלכם על בסיס תוכן וחשבונות שאתם מראים בהם עניין, ולא על בסיס שרירותי כמו נוכחות של בגד ים״. אך החוקרים מתעקשים שלפייסבוק יש פטנט שמאפשר לאלגוריתם לקבוע לבד איזו תמונה להציג בפיד לפי ״מצב הבגדים״ שבה.