עבור מרבית המשתמשים ברשתות החברתיות, קריאה אקטיבית של תכנים ופוסטים היא מהלך מייגע. הם מעדיפים לקבל כמה שיותר מהתוכן שהם צורכים בצורת תמונה או וידאו. בעידן האינסטנט, בו כולנו רוצים הכל כאן ועכשיו, לאנשים יש פחות ופחות סבלנות לעבוד קשה בשביל ליהנות מבידור ותוכן. אנחנו רוצים כמה שיותר תכנים מקוריים ויצירתיים בכמה שפחות זמן ומאמץ. את זה הבינה טיקטוק היטב, והיא מספקת למשתמשים שלה פיד של סרטונים קצרים נגיש ונוח, שמצריך מהם רק להחליק בדרך לסרטון הבא.
אחרי שבאוגוסט 2020, אינסטגרם השיקה את הרילס, בתגובה להצלחה המסחררת של המתחרה המצליחה טיקטוק, (שחברת האם שלה ByteDance’s סיימה את אותה השנה עם זינוק של 111% ברווחים), אינסטגרם עושה זאת שוב ומחליטה לייבא אליה את הפיד המצליח של הטיקטוק.
הפיד החדש שהולך להיות מושק בקרוב, ממש בדומה לטיקטוק, יציג למשתמשי האפליקציה את כל התמונות והסרטונים בתצוגה, שתתפרש על המסך כולו. למי שדאג, הסטוריז עדיין יופיעו בראש הפיד, כשהמעבר בין הפוסטים יתבצע ע"י החלקה של המסך. במהלך שמסמל, ככל הנראה, את אחת המהפכות הכי גדולות בחוויית המשתמשים ברשת החברתית, מאז שנוסדה.
כבר שנים שאינסטגרם מסמנת את הווידאו כעתיד של הרשתות החברתיות. אבל איכשהו טיקטוק הגיעה משום מקום, והצליחה לייסד רשת חברתית ממכרת מאוד של אינסוף סרטונים מעניינים ומצחיקים, שנתנו פייט רציני לכל התוכניות האלה.
יש לומר שההצלחה של טיק טוק חסרת תקדים. לפי חברת המחקר הבינלאומית Statista, בין 2021-2019 טיקטוק הציגה גידול של 38% בכמות המשתמשים הפעילים. נתון שמציב אותה במקום הראשון, לעומת כל שאר הרשתות החברתיות. אם ב-2019 היו לטיקטוק 500 מיליון משתמשים ב-2021 המספרים האלה עמדו כבר על 689 מיליון. אינסטגרם לעומתה, ניצבת במקום ה-6 בלבד, עם גידול של 16% בלבד.
בתחילת השנה אדם מוסרי, מנכ"ל אינסטגרם, דיבר על החזון להכפיל את הפוקוס ששמה החברה על סרטוני הווידאו, ועל הרצון לשנות את התדמית של אינסטגרם, שנתפסת עדיין על ידי רבים, כאפליקציה לשיתוף תמונות בלבד.
Testing Feed Changes
We’re testing a new, immersive viewing experience in the main Home feed.
If you’re in the test, check it out and let me know what you think. pic.twitter.com/dmM5RzpicQ
שנה וחצי לאחר השקת הרילס, סרטונים קצרים באורך של עד 15 או 30 שניות, שניתן להוסיף להם פילטרים, אפקטים, מוזיקה, טקסט, גיפים, סטיקרים ועוד, באמצעות כלי עריכה מובנים ופשוטים, ואפשר כבר לומר שמדובר בסיפור הצלחה.
על פי הודעה שהוציאה מטא, חברת האם של אינסטגרם, פייסבוק ו-וואטסאפ, לפני מספר שבועות, כחלק מסיכום הרבעון הראשון של 2022, סרטוני הרילס תופסים לא פחות מ-20% מהזמן של משתמשי האינסטגרם. עוד הוסיפה החברה, שלא פחות מ-50% מהזמן של משתמשי הפייסבוק מוקדש לסרטוני וידיאו. למרות שמטא לא ציינה כמה מהזמן הזה מוקדש לרילס (שאפשר להגדיר שיפורסמו גם בפייסבוק), היא ציינה שהם מציגים ביצועים טובים.
הרילס הם לא הפיצ'ר הראשון, שאינסטגרם "משאילה" מאפליקציות אחרות, זכורים כמובן הסטוריז, שהחברה העתיקה מהסנאפצ'ט, שהביאה לפגיעה קשה מאוד בחברה, כשבימים אלה המנייה שלה אף רושמת צניחה של עשרות אחוזים. אינסטגרם כנראה מבינה שמודל מנצח לא מחליפים, והפיד החדש נועד לתת יותר דגש ומקום לסרטוני הוידאו, כי לשם העולם צועד.
עסקים כיום חייבים להסתגל ולהתאים את עצמם למציאות הזו. עסק שלא יפיק סרטוני רילס, יתקשה לשרוד בעידן החדש, מדובר באסטרטגיה שיווקית שלא "נחמד שקיימת", אלא אסטרטגיה שהיא בגדר חובה. ממש כמו המעבר של חנויות לאונליין.
#Instagram is working on a full immersive feed pic.twitter.com/zTXVpH4C6n
המשתמשים כיוצרי תוכן
שינוי הפיד נעשה גם כחלק מהאסטרטגיה של אינסטגרם לחיזוק המותג, כשלצד ההתמקדות בסרטוני הרילס, החברה רוצה למשוך יותר יוצרי תוכן אליה, על מנת שיעלו תכני וידיאו יצירתיים ומקוריים, ממש כמו שהם עושים היום, בעיקר בטיקטוק. במקביל, היוצרים יוכלו להגדיל את הכנסותיהם בזכות שיתופי פעולה עם מותגים. עדות נוספת לרצון של אינסטגרם למשוך יוצרי תוכן, היא בניסוי שהיא מבצעת בחודשים האחרונים בארה"ב, במסגרתו יוצרים יכולים לגבות תשלום חודשי ממשתמשים על תכנים מסוימים, שהם הגדירו מראש.
למרות הפופולריות של אינסטגרם, לפי הערכות של מומחים רק 10% מהמשתמשים הם יוצרי תוכן קבועים. היתר, הם די פסיביים. שינוי הפיד בא לעודד ולקדם את ייצור התוכן העצמאי ודרך יצירת חוויה שיותר מזכירה וידאו סטרימינג, לצד רשת חברתית.
הכותבת היא מרצה ומנחת סדנאות בעולמות הסושיאל והקידום האורגני לארגונים, חברות ועסקים