אנליסט, מי שעוסק בניתוח נתונים, הוא אחד מהתפקידים החשובים ביותר שקיימים כיום. צריך אותו כמעט בכל תחום, כי אי אפשר להתייעל מבלי להסתכל על הנתונים, לפרש אותם, להוציא מהם תובנות ולגזור מסקנות. בשנים האחרונות עולם האנליסטים מתרחב, וכיום הם עוסקים במגוון רחב מאוד של תחומים. על פי טבלת השכר של אתר אולג'ובס, אנליסט מתחיל יכול להרוויח עד 11 אלף שקלים, אך עם הניסיון גדל גם התגמול שיכול לנוע בין 9,000-20,000 שקלים עם 3-5 שנות ניסיון, 12,000-23,000 עם 6 שנות ניסיון ומעלה ועד 29 אלף שקלים בתפקיד ניהולי או בכיר.

דיברנו עם שישה אנליסטים כדי להבין מה הם בעצם עושים, למה התפקיד שלהם חשוב ואילו תכונות צריך שיהיו למועמדים שרוצים להתקבל לעבודה הראשונה שלהם בתחום.

לקבל החלטות טובות יותר

"אנליסט הוא העיניים והאוזניים של החברה", אומר תומר נבו, מנהל צוות אנליסטים בחברת אופן ווב (OpenWeb) המפתחת כלים לשיפור השיח הרעיל ברחבי האינטרנט. "התפקיד שלו מתחלק לשני תחומים מרכזיים: חקר נתונים והצגת נתונים. במסגרת חקר הנתונים נערכים מחקרים למציאת הזדמנויות עסקיות, מבוצעים מבחנים לבחינת איכות ויעילות המוצר, מאמתים ומפריכים השערות מוצריות ומאתרים תנועות נתונים חריגות המעידות על בעיות או על הזדמנויות. במסגרת הצגת הנתונים, אנחנו מפתחים מודלים שתומכים תיאורטית בתחומי ידע שונים ויוצרים דוחות שעוזרים לעובדים, מנהלים, לקוחות ומשקיעים לקבל החלטות רציונליות יותר". 

מהי ההכשרה לתפקיד? 

"לפני מספר שנים לא היו תכניות הכשרה מסודרות והלמידה התבצעה באופן עצמאי. אני הגעתי לעולם האנליזה דרך התואר השני באבחון לקויות למידה. אחרי הלימודים רציתי להעמיק יותר בעולם הנתונים ולהשתמש בידע שרכשתי בקורס סטטיסטיקה ושיטות מחקר. בניתי לי תוכנית לימודים עצמאית שהייתה מבוססת על תוכניות לימודים קיימות מחו"ל. לאחר שנה של למידה עצמאית אינטנסיבית, הרכבתי תיק עבודות וביצעתי הכנה לראיונות עבודה".

אנליסטים בהייטק (צילום: באדיבות המצולם)
תומר נבו, אופן ווב | צילום: באדיבות המצולם

 

איך תפקיד האנליסט מתבטא בחברה בה אתה עובד? 

"המערכת שלנו ב-OpenWeb מוטמעת באתרי המדיה והחדשות הגדולים בעולם ומאפשרת למשתמשים לכתוב הודעות בבטחה תוך שמירה על איכות השיח. האתר מקבל שליטה על עוצמת מודלי השפה שלנו, שמנתחים ומקבלים החלטות בזמן אמת על הודעות רעילות שיש למדר. לצדם יש צוות אנושי שעוזר לקבל החלטות על הודעות מורכבות יותר. הנתונים שאנחנו חוקרים בצוות מגוונים מאוד, אנחנו בודקים למשל כיצד המשתמשים פועלים בתוך הפלטפורמה שלנו ועד כמה היא בטוחה עבורם, מנתחים את תוכן ההודעות שנכתבות באירועים גדולים כמו הבחירות בארה"ב ועוד. לצד זאת, יש עבודה מול צוות המכירות, השיווק ועוד".

לא רק מספרים

"תפקיד האנליסט הוא לעזור לארגון לקבל החלטות עסקיות טובות יותר", מסביר ליאור צדוק, אנליסט מוצר (Product Analyst) בחברת הספורט-טק WSC Sports. "מה שמייחד אותו כיועצים עסקיים לחברה הוא היכרות עם הנתונים והיכולת להפיק מהם מסקנות והמלצות. לאנליסט יש סט כלים רחב: אקסל, שאילתות, דוחות, דאשבורדים, כלי BI ,SQL עוד, אבל בנוסף לעבודה עליהם, הוא צריך לעבוד בסינרגיה ובשיתוף פעולה עם כלל המחלקות בחברה". 

מה צריך בשביל להיות אנליסט טוב?

"קיימת תפיסה שאנליסטים הם רק אנשים של מספרים ולא מעבר. זה לא מדויק, כי כדי להיות אנליסט טוב אתה צריך שתהיה לך יכולת גבוהה לתקשורת בין אישית, כמו גם יכולת לתרגם מספרים מסובכים להסברים פשוטים".

אנליסטים בהייטק (צילום: WSC Sports)
ליאור צדוק, WSC Sports | צילום: WSC Sports

במקרה של אור שרוני, Cloud FinOps בכירה בחברת WalkMe, האנליזה מתבצעת על מנת לחסך בעלויות לחברה. "במסגרת תפקידי אני עובדת מול בעלי תפקידים שונים במחלקת ה-R&D ובמחלקות נוספות במטרה לבצע אופטימיזציה של עלויות הענן של החברה ולחסוך הוצאות. אני צריכה לנגן על שני קונצרטים: מצד אחד, לשמר את הצרכים הטכניים של החברה ומצד שני, לצמצם את עלויות הענן ככל שאפשר. על מנת לעשות זאת בהצלחה אני מנתחת ומעבדת מידע רב כדי לאפשר ל-WalkMe לקבל את ההחלטות הנכונות ביותר ולחסוך היכן שניתן את עלויות הענן. לפעמים אנחנו מחליטים באופן מודע להוציא יותר כסף על עלויות ענן מסוימות, וזאת במטרה לשפר את היציבות של התשתית", היא מסבירה.

אנליסטים בהייטק (צילום: נועם בן אליעזר)
אור שרוני, WalkMe | צילום: נועם בן אליעזר

אז אנליסטים לא קובעים את הנתונים בעצמם, רק מנתחים אותם - אבל זה לא אומר שהם לא עובדים תחת לחץ. "הסביבה העסקית יכולה להשתנות בלילה אחד", מעיד גיל בן יצחק, Head of BI בחברת הגיימינג אוברוולף (Overwolf). "למשל, כשיוצא משחק חדש ומדהים ופתאום כל העולם מתחיל לשחק בו". יש חשיבות למהירות, כי זמן זה כסף, וכמו שמסביר בן יצחק, "האנליסטים נמצאים בצמתים הכי חשובים בארגון, מזהים מגמות, מציעים תובנות והמלצות עסקיות ודואגים שהחברה תמיד תהיה מעודכנת וערוכה לשינויים בשוק". 

עם אילו נתונים עובדים אנליסטים של חברת גיימינג?

"החזון שלנו הוא לשנות את תעשיית הגיימינג באמצעות מקצוע חדש: in-game creation. אנחנו עוזרים למשתמשים של משחקים פופולריים כמו Minecraft, League of Legends, World of Warcraft ו-Grand Theft Auto שיוצרים מודים, שרתים ואפליקציות עבור המשחקים להפוך את התחביב שלהם למקצוע. אנחנו יודעים לשקף בדיוק כמה כסף עזרנו ליוצרים שלנו להרוויח בכל רגע נתון, והעבודה שלנו כוללת ניתוח נתונים כמו כמות משתמשים, זמן השימוש, כמות ההורדות למודים, אפליקציות ומשחקים שונים. אנחנו תמיד עם היד על הדופק לגבי המשחקים החדשים שהמשתמשים שלנו משחקים בהם כדי שנוכל לזהות בזמן משחקים שהופכים לפופולריים ולהציע תמיכה למי שרוצים ליצור עבורם תוכן".

אנליסטים בהייטק (צילום: תום סיימון)
גיל בן יצחק, אוברוולף | צילום: תום סיימון

בעוד שבתעשיית הגיימינג השימוש באנליסטים הוא לא טריוויאלי, יש תחום אחר שבו ברור למה צריך אנשים שיצללו לעומק הנתונים - התחום הכלכלי. יואב רייכר הוא אנליסט קריפטו בחברת Bits of Gold, הפלטפורמה הישראלית המפוקחת למסחר במטבעות דיגיטליים. "העבודה היומיומית שלנו כוללת איתור פעילויות חשודות, שמירה על יושרה ואבטחה, ובכך שמירה על פעילות תקינה", הוא מסביר. 

מטבעות דיגיטליים הם המצאה חדשה יחסית, ותפקידם של האנליסטים בתחום הקריפטו והבלוקצ'יין הוא לחקור את השימוש בהם ולוודא שלא נעשה בהם שימוש לרעה. "אנחנו נעזרים בכלים לזיהוי עסקאות חריגות ודפוסי התנהגות חשודים, ובכך מסייעים למאבק בהלבנת הון ובפעילות פלילית במרחב הדיגיטלי - כל זה על מנת לשמור על ביטחונם של נכסי הלקוחות והחברה", הוא אומר. "עם התרחבות השימוש בטכנולוגיות בלוקצ'יין ובינה מלאכותית, התפקיד שלנו נעשה חשוב יותר. הוא עוזר לקבל ולאמץ את המטבעות הדיגיטליים בקרב גופים ממסדיים מצד אחד, ולהבטיח שקיפות, אבטחה ויעילות במערכות מבוזרות מצד שני". 

אנליסטים בהייטק (צילום: באדיבות המצולם)
יואב רייכר, ביטס אוף גולד | צילום: באדיבות המצולם

אנליסט עסקי: להכיר את החברה מכל הכיוונים

"ביזנס אנליסט, או אנליסט עסקי, הוא תפקיד מרכזי שמהווה גשר בין הלקוחות לבין היחידות השונות בחברה", מסביר גלעד שלום, Head of Delivery, APAC & ME בחברת האינשורטק הגלובלית Novidea, שמנהל את צוות הביזנס אנליסטס ב-APAC & ME. "האחריות שלו היא להבין לעומק את דרישות הלקוח, לנתח ולשכלל את נהלי העבודה שלו מתוך הבנה של הצרכים, האתגרים והכאבים שלו. הביזנס אנליסט מלווה את הלקוח מקצה לקצה. הוא צריך להבין איך הפלטפורמה של החברה נותנת מענה לצרכים שלו ולהתאים את הפתרונות הטובים ביותר. כמו כן, הוא צריך לבחון האם דרישות ובקשות נוספות שלו יכולות להשתלב בתכנון של החברה קדימה". 

מה צריך בשביל להיות ביזנס אנליסט טוב?

"להכיר טוב את החברה, את המוצר שלה ואת השוק בו היא פועלת, וגם להבין את המערכות שלה מבחינה טכנית. נדרשות גם יכולות גבוהות של פרזנטציה וסטוריטלינג, פתרון בעיות בצורה יצירתית, היכרות ופיתוח קשרים עם הלקוח, וכמובן ירידה לעומק הבעיות והדרישות שלו". 

אנליסטים בהייטק (צילום: Novidea)
גלעד שלום, Novidea | צילום: Novidea

אורי אדיב, Business Analytics Team Lead בחברת Artlist, מדגיש את חשיבות הביזנס אנליסט להצלחת החברה: "ביזנס אנליסט לוקח תובנות שעלו מניתוח הנתונים וממיר אותן לתוכניות עבודה - ובסופו של דבר להצלחות עסקיות. הוא מכיר את הנתונים ברמה הכי עמוקה ומדויקת שיש, מדווח עליהם למקבלי ההחלטות ולהנהלה הבכירה באופן קבוע, וגם נותן המלצות שנגזרות מהנתונים על איך לפעול בכל גזרה - במוצר, במכירות, בשיווק ועוד. לפני שיוצאים עם פיצ'ר חדש הוא מחשב ומציג את הסיכונים ואת גבולות הגזרה שיש לקחת בחשבון כדי לקבל החלטות מושכלות". 

לדברי אדיב, מועמדים לתפקיד צריכים להיות "בעלי חשיבה אנליטית, מוטיבציה גבוהה, עצמאות, וחוש אחריות שיאפשר להם להבין כמה התפקיד משמעותי לארגון. חשוב גם שתהיה להם תקשורת בין אישית טובה שתסייע בממשק עם מקבלי ההחלטות, ראייה רוחבית, יצירתיות ויכולת לחשוב מחוץ לקופסה. אנליסט צריך להיות מסוגל להסתכל על הנתונים בצורה אחרת ומכל מיני זוויות כדי להביא את ההמלצות הטובות והנכונות ביותר לארגון".

אנליסטים בהייטק (צילום: באדיבות המצולם)
אורי אדיב, Artlist | צילום: באדיבות המצולם

"בשנים האחרונות העיסוק במידע ובנתונים הולך ותופס מקום מרכזי בתעשייה. צוותי הדאטה השונים מהווים כיום חלק בלתי נפרד מגופי הפיתוח וממחלקות המטה בחברות טכנולוגיה רבות, במיוחד בתחום הסייבר", מסכמת מעין כהן חזיז, סמנכ"לית משאבי אנוש גלובלית בחברת סייברפרוף (CyberProof).

אנליסטים בהייטק (צילום: אביב נוה)
מעין כהן חזיז, CyberProof | צילום: אביב נוה

"תפקידו של האנליסט בחברות מגוון, כאשר תחומי העיסוק שלו תלויים באופי החברה ובצרכיה הייחודיים. דרישות התפקיד משתנות מחברה לחברה ובהתאם לדרגה/רמה המצופה מהאנליסט. לרוב, מעסיקים דורשים תואר ראשון בתחום הסייבר, במדעים או בהנדסה עם הכשרה באבטחת מידע. אצלנו ב-CyberProof אנחנו מחפשים בנוסף לכך את אלו שיש להם תשוקה להצליח ואש בעיניים".