בינה מלאכותית כבר יצרה פרק המשך ארוך לסיינפלד, על בסיס ChatGPT ודאלי, שמשודר בטוויץ' בלייב ללא הפסקה, וגם בארץ יצר איתי גל בעזרת בינה מלאכותית פרק חדש של סאות' פארק, בהשראת המהפכה המשפטית בישראל. אז האם מעמד אנשי תעשיית הקולנוע והטלוויזיה, כמו יוצרי תוכן אחרים, נמצא בסכנה?

רותם עלימה, בת 35, מפיקה ישראלית שעברה ללוס אנג'לס לפני 5 וחצי שנים, ובעלת חברת הפקות לסרטים, סדרות ופרסומות, סבורה שאנחנו עדיין לא שם.

היא החלה את דרכה המקצועית כבר בגיל 16, כשהפיקה סרט דוקומנטרי קצר בשם "יומן מסע" שהתקבל פסטיבל סרטים והוקרן בסינמטק. אחרי שלמדה קולנוע באוניברסיטת תל אביב, החלה להפיק סרטים קצרים, פיצ'רים ותוכניות טלוויזיה, וגם זכתה בפרס אופיר על הפקת הסרט "פריז על המים". בארה"ב בין היתר, החברה שלה מספקת שירותי הפקה ללקוחות בינלאומיים שמגיעים לצלם בכל רחבי ארה"ב.

"זה לא סוד שאנחנו בפתח של תקופה היסטורית מעניינת, השימושים השונים ב-AI מלווים אותנו כבר תקופה ארוכה. מאז שצ'אט GPT התפוצץ והפך לבאז וורד, יש הרבה התעסקות סביב הנושא", מספרת עלימה ל-mako. "לא ממש ברור מה השינויים שהוא יביא, ואם הם יותר יועילו או יפגעו בתעשייה, אבל ללא ספק - הם ישנו אותה".

לדברי עלימה, הפיתוחים הטכנולוגיים הקיימים ואלו שבדרך עתידים לחסוך לתעשייה בהוליווד המון זמן, כסף וכוח אדם. "ניתן יהיה לייצר הרבה יותר תוכן בהרבה פחות כסף, וכנראה שהתוכן יהיה איכותי יותר - לפחות מבחינת הנראות, אם כי לא בטוח שמבחינת הסיפור", היא אומרת.

"המצב הזה ייצור סיטואציה שבה הרבה יותר אנשים לא מנוסים יוכלו לייצר תוכן מאוד איכותי, מבלי להשקיע שנים של למידה והתעסקות עם תוכנות שונות. למשל, מעצבים, אנימטורים וכדומה יוכלו לתת הנחיות ל-AI, והוא יוכל לייצר עבורם מוצר מוגמר ברמה הכי גבוהה שיש, אולי אפילו יותר ממה שאיש מקצוע לבדו יכול לייצר. כמו שאומרים, 'AI לא יחליף אותך, בנאדם שמשתמש ב-AI יחליף אותך".

בתור מפיקה היא רואה בכניסת הבינה המלאכותית לא מעט יתרונות. "כנראה שנצטרך פחות אנשי צוות כדי להפיק סרטים ומוסיקה - לא נצטרך צילומים או שחקנים, לפחות במקרים מסוימים, כי יהיה אפשר לייצר את האנשים במחשב".

כניסת הבינה המלאכותית כבר משפיעה על הכוכבים הגדולים בפועל. "קיאנו ריבס למשל אמר ל- magazine wired שהוא הכניס לחוזה שלו בסרטים סעיף שאוסר על האולפנים לשנות את איכות המשחק שלו מהחשש שישתמשו בדיפ פייק", אומרת עלימה. "'הוא הסביר: 'אם הולכים לארץ ה-deepfake, זה מאבד את נקודת המבט האישית שלך, וזה מפחיד'.

"והוא לא היחיד, האיגוד של שחקני הוויס אובר קוראים לעשות רגולציה על AI, בגלל שקולות שמיוצרים ע"י מחשב ויכולים להחליף קול אנושי הם הרבה יותר זולים משחקנים שצריך כל הזמן לשלם להם על חידוש זכויות ושימוש בקול שלהם".

בכורה לסרט הרביעי בסדרת "מטריקס" (צילום: מתוך "ערב טוב עם גיא פינס",  קשת 12  )
יותר משני עשורים אחרי, הסרט המצליח חוזר | צילום: מתוך "ערב טוב עם גיא פינס", קשת 12
 

האם את בעצמך חוששת לתפקיד שלך?

"להגיד שאני לא חוששת עשוי להישמע יהיר, אבל מכיוון שאין לי דרך לחזות את העתיד אני לא מרגישה מוטרדת ממנו. ברור לי שהתעשייה עוברת שינויים, שהם המשך ישיר לכל השינויים שראינו עד כה, שבעקבותיהם אנשים התחילו לייצר המון תכנים איכותיים בבית ושינו לחלוטין את איך שאנחנו מייצרים וצורכים תוכן. למשל, אם בעבר כל התוכן נקבע על ידי יצירתיות, היום התוכן נקבע על ידי דאטה ומספרים. אם בעבר היינו צריכים עשרות אנשי צוות ותקציבים של מאות אלפים לייצר פרסומת אחת, היום אנשים מוכשרים עושים לבד בבית ומצליחים לייצר אינגייג'מנט מאוד גדול.

"בתור מפיקה אני מרגישה ש-AI יכול בעיקר להועיל לי, לבנות לי תקציב בצורה יעילה יותר, לספק לי ניתוח מהיר יותר לדאטה, לחסוך לי זמן וכסף. וברמה האישית, AI לא יוכל להחליף אותי, כי בסוף המפיקה היא היזמת של הפרויקט, היא זאת שמניעה אותו, מגייסת את הכסף, מוכרת אותו, ולשמחתי כל אלו הן תכונות אנושיות - ולא כישורים שניתן להחליף בשימוש במחשב, לפחות לא בעתיד הנראה לעין".

chat GPT (צילום: Tada Images, shutterstock)
chat GPT | צילום: Tada Images, shutterstock

האם את מכירה שעושים כבר שימוש ב-GPT בתעשיית הקולנוע והסדרות?

"לא, כרגע יש קצת דיבור מזלזל על 'סיפורים' שמיוצרים על ידי AI. אני כן יודעת שיש חברות שמשקיעות משאבים רבים בפיתוח תוכנה, שתאפשר לייצר תסריטים לא רק עם IQ גבוה אלא גם עם EQ - אינטליגנציה רגשית גבוהה, שזה מה שבאמת חשוב כשמספרים סיפור - צריך לדעת לגעת בקהל היעד.

"אני חושבת שאחת הבעיות בכתיבת תסריט ב-AI תהיה חוסר הגיוון. לפחות בינתיים, AI מבוסס על העתקה, והיום בהוליווד כל מה שחשוב זה הגיוון, שוויון ההזדמנויות והייצוג הרחב במסך. תסריט נכתב ב-AI על בסיס התוכן שהוא ניזון ממנו, שיוצר על ידי מתכנתים או משתמשים מסוימים, ומה אם אותם אנשים לא מגוונים? איך המחשב יידע לספר סיפור מנקודת מבט להט"בית? מהגרת? אנשים עם מוגבלויות? נשית? שחורים, היספנים, אסיאתיים, מוסלמים, יהודים? כל מה שהוא לא לבן, לא נפוץ ולא פופולארי?"

עלימה מציינת כי בניגוד לאיגוד שחקני הוויס אובר, איגוד התסריטאים מקבל בזרועות פתוחות את השימוש ב-AI וב-GPT בפרט, בתנאי שהתסריטאים יקבלו את הקרדיט והזכויות על התסריטים. "בשבילם זה עדיף, כי ככה העוגה לא מתחלקת בין כמה כותבים, אלא נשארת בשלמותה אצל מי שהגה את הרעיון או יש לו את הזכויות עליו", היא אומרת. "למרות זאת, יש הרבה תסריטאים שחוששים שבשביתת התסריטאים המתקרבת אלינו הם יוחלפו בצ-GPT. כמפיקה אני מקווה שהחשש הזה יגרום להם לוותר על השביתה ולא להשבית את התעשייה.

"בנוסף, שמעתי על חברת קומיקס גדולה שמשלבת כרגע בינה מלאכותית בכתיבת קווי עלילה לפרנצ'ייז ששמו בצד עד כה וגם בעיצוב התמונות. הם קוראים לזה שיטת ה-80 ל140 אחוז. הם נותנים ליוצרים שלהם להביא את התוכן ל 80% ושה-AI יביא אותו לרמת גימור של 140%".

אז אתם עדיין לא צריכים לדאוג.

"אני מאמינה שהמחשב לא יוכל לעשות לבדו הכל, ולפחות בשנים הקרובות נצטרך בני אדם שיפקחו על הכיוון היצירתי, אבל תתני לי לשאול אותך שאלה. אם היית טסה במטוס ויודעת שהטייס הוא AI זה היה גורם לך להרגיש יותר בטוחה או פחות?

"בסוף כל אחת ואחד מאיתנו צריכים להחליט עבור עצמנו איך היינו מרגישים לגבי סיטואציה כזו, ובאופן דומה נוכל לחשוב על השנים הבאות ועל ההשפעות שיהיו לאינטליגנציה המלאכותית על תחום היצירה. עולם הטכנולוגיה שלנו מתקדם במהירות שיא ולחשוש או להתעלם מזה, ישאיר אותנו מאחור, אז עדיף ללמוד איך להוציא מזה את המיטב - if you can't beat them, join them. מה שבטוח, הולך להיות סופר מעניין".