גם אתם התייאשתם מהפקקים באיילון בשבועות האחרונים? גם אתם דמיינתם את האפשרות לרחף מעל הפקק? האפשרות הזאת קרובה משחשבתם. למקרה שלא שמעתם, בשנת 2019 החל בישראל "מיזם הרחפנים" שבו לקחו חלק כמה חברות טכנולוגיה כמו אירוויז דרונז בע"מ, אף. טי. פתרונות אוויריים בע"מ ועוד.
כעת המיזם נכנס לשבוע ניסויים נוסף, שמתקיים במספר מוקדים ברחבי הארץ בו זמנית. המיזם, שהוא שותפות של משרד התחבורה, רשות החדשנות, נתיבי איילון ורשות התעופה האזרחית, "המריא" השבוע בזכות טיסות הדגמה של eVTOL, סוג של רחפן עם יכולות לנשיאת מטען כבד ובעתיד גם הטסת אנשים למרחקים ארוכים. מדובר בכלים חשמליים הטסים בצורה אוטונומית ובעלי טווח טיסה ארוך במרחב עירוני אווירי מנוהל.
במסגרת טיסות ההדגמה והניסוי שנערכו השבוע ברחבי ישראל, פעלו במרחב 11 חברות רחפנים וחברות תומכות שביצעו ניסויים מורכבים לטובת קידום יכולת ההפעלה בארץ, בהם גם טיסות eVTOL לבחינת תחבורה אווירית.
בין הניסויים ניתן למצוא את חברת Downwind שביצעה את הטיסה הארוכה ביותר שבוצעה עד כה במיזם, כ-29 ק"מ, לפתיחת נתיב טיסה בין בי"ח הלל יפה לרמב"ם; טיסות אורבניות אוטונומיות לבחינת שינוע סחורות מסניפי יוחננוף; חברת Cando Drones ביצעה טיסות משלוחים בין סניפי רמי לוי; טיסות לילה במרחב רצועת החוף בחדרה בשיתוף העירייה; ופעילות לניטור תנועה בצומת נשר-בר יהודה. בנוסף, חברת ATI בוחנת באמצעות מסוקים של TA Helicopters אפשרויות נחיתה של eVTOL במרכזי ערים, וביצעה נתיב טיסה מכפר טרומן למרכז ת"א, עם נחיתה ברידינג.
האפשרות לרחף מעל הפקקים של גוש דן עדיין רחוקה, כרגע מדובר בניסוי ראשוני בלבד והרשויות המעורבות מבהירות שהן פועלות בכל המישורים כדי שהשוק יעשה את שלו: "אנחנו פועלים כדי לייצר את התשתית והרגולציה כדי לתמוך בפיתוח הטכנולוגיה ולייצר אפשרות לשירותים מסחריים", סיפר דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות, "הניסוי היום הוא אבן דרך חשובה במיזם הרחפנים הלאומי וישראל זוכה להכרה בינלאומית על היותה מהמובילות בתחום בעולם".
אורלי שטרן, מנכ"לית נתיבי איילון הוסיפה: "מיזם הרחפנים הלאומי הוא מיזם שמטרתו לספק מגוון פתרונות טכנולוגיים בכדי להקל על העומס בכבישים. כלי הטייס שנבחנים כעת, יוכלו לעקוף את פקקי התנועה ולהקל על הגודש על ידי הורדת רכבים ומשאיות מהכבישים, בשילוב מערכות ניהול תנועה אוויריות, נייצר מגוון של אפשרויות תחבורה אוויריות להעברת סחורות בשגרה ובחירום".
הרחפנים יוכלו להסיע 2 אנשים בלבד ולכל כלי יש משקל שונה שאותו יוכל לסחוב. למרות שמוקדם מדי לדבר על מחירים וזמינות, אפשר להניח שהשירות, כאשר יושק, יעלה הרבה כסף ויהפוך לשירות V.I.P למעשה למי שרוצה לדלג על הפקקים.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב מסרה: "משרד התחבורה בראשותי פועל לחיזוק מעמדה של ישראל כמרכז פיתוח עולמי של טכנולוגיות רכב ותחבורה, גם באוויר. במסגרת זו אנו מקדמים יחד ניסויים לבחינת טכנולוגיות חדשניות, כמו מיזם הרחפנים הלאומי זו יוזמה ראשונה מסוגה בעולם לבחינה נרחבת ורב-תחומית של הטכנולוגיות החדשות, לרבות הובלת מטענים ובהמשך גם בני אדם. המיזם המשותף בוחן את מכלול ההיבטים הכרוכים בהפעלה המסחרית של רחפנים, בין היתר ככלי נוסף להתמודדות עם הגודש, לרבות רגולציה ושינויי חקיקה. זהו עולם חדש, מסקרן ומאתגר הפותח בפנינו אפשרויות בלתי מוגבלות. נעשה הכול כדי להבטיח כי ישראל תמשיך להוביל את חזית המחקר והפיתוח העולמי ביבשה, באוויר ובים".