שוטטתם לאחרונה ברשת, קניתם מוצרים או שירותים שלא באמת הייתם צריכים ושאלתם את עצמכם מדוע בכלל עשיתם זאת? כנראה שכן. עכשיו מסתבר שאתם לא לבד, ושיש לשאלה הזאת תשובה. 

מחקר בינלאומי מצא כי מעל לשלושה רבעים מהאתרים והאפליקציות משתמשים במה שנקרא "דפוסים אפלים" על מנת לגרום לצרכנים לקנות יותר או להמשיך לרכוש מוצר או שירות מסוים, לבזבז יותר על קנייה או לספק יותר מידע אישי ממה שהתכוונו.

הבדיקה נעשתה ע"י הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן ביחד עם 27 רשויות אכיפה מקבילות ממדינות שונות ברחבי העולם ב-642 אתרים ואפליקציות המציעות "שירותי מנוי" כמו ערוצי תוכן, בידור ומגזינים, משחקי מחשב ואפליקציות היכרויות. התוצאות הראו כי כי 75.7% מהם השתמשו לפחות בדפוס אפל אחד, ו-66.8% השתמשו בשני דפוסים אפלים או יותר. 

קניות אונליין, אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)
אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

בין היתר, העלתה הבדיקה שהאתרים משתמשים באחת או יותר מהטקטיקות הבאות: דחיקת הצרכנים להירשם למנוי יקר יותר באמצעות הצקות או הצעות מוגבלות בזמן שתכליתן ליצור סטרס ותחושת דחיפות בקרב המשתמש; חידוש אוטומטי באמצעות ברירת מחדל, ללא הסכמה אקטיבית של הלקוח; וכן קושי בהסרת או ביטול מנוי ותוספת של חיוב חבוי למנוי, כגון עמלות על עסקאות, דמי משלוח, או חיובים על שירותים נוספים שלא התבקשו באופן יזום על ידי הצרכן במהלך ביצוע העסקה.

"ביצוע בדיקות מקיפות והשתתפות בפעולות בינלאומיות מאפשרות לנו בין היתר לחשוף דפוסים אפלים שמשמשים עוסקים לתמרן, להטעות את הצרכנים ולגרום להם לבצע בחירות שלא מתאימות להם או שהם אינם רוצים בהן. לעיתים קרובות, הן אינן לטובתם", אומר תנ"צ (בדימוס) קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. "אנחנו מחויבים להגן על הציבור ולוודא כי כל פעולה שמבוצעת באינטרנט היא הוגנת ושקופה. התוצאות שמצאנו מדגישות את הצורך בחיזוק ההגנה על הצרכנים והגברת הפיקוח והאכיפה בתחום".