בשבוע האחרון התמלא פיד הפייסבוק שלנו בסטטוסים אודות BBM, אפליקציה חדשה למכשירי אייפון ואנדרואיד המציעה יכולות התכתבות חינם על גבי הרשת.
למי שלא יודע, BlackBerry Messenger היא אפליקציית הצ'אט החלוצית של יצרנית הסמארטפונים הקנדית בלקברי, שהיתה החלופה המוקדמת ל-SMS ול-MMS תוך שימוש בחיבור לרשת האינטרנט. בעשור שעבר היא נחשבה לכל כך פורצת דרך שאנשים קנו מכשירי בלקברי רק בשבילה. אחרי הכל, קשה לחשוב על דרך טובה יותר להתכתב בנייד מאשר מכשיר עם מקלדת פיזית כמעט-נוחה עם אפליקציה שמחוברת כמעט-תמיד ומעבירה את ההודעות באופן מיידי לגמרי.
עתה, כאשר אפליקציות תקשורת זוכות לקהל של מאות מיליוני ואולי מיליארדי משתמשים (לווטסאפ יש למשל 350 מיליון משתמשים) ומוערכות במאות מיליוני דולרים, מנסה החברה הדועכת לנצל את מעמדה בתחום זה על ידי הרחבת קהל משתמשי האפליקציה שלה מעבר לטלפונים שהיא עצמה ייצרה.
האפליקציה בגרסתה הנוכחית מציעה התכתבות בין שני משתמשים או יותר, שליחת תמונות וקבצי קול ואף ביצוע "פינג" – פעולה דומה ל-Poke בפייסבוק הכופה עלהמכשיר של איש הקשר לרטוט מייד כדי לעורר את תשומת ליבו לאיש הקשר המחפש אותו.
ממשק הצ'אט מזכיר את זה של וואטסאפ הפופולארית, עם תמונת איש קשר וסטטוס נוכחי בשורה העליונה והודעות שליחה וקריאה על כל הודעה בדמות האותיות D (שפירושה Delivered, הועבר) ו-R (שפירושה Read, נקרא), המקבילות לשני סימני ה-V המוכרים מהאפליקציה בעלת מאות מיליוני המשתמשים.
עם זאת, האפליקציה של בלקברי לוקה גם בכמה חסרונות לעומת המתחרה שהיא עצמה סיפקה לה השראה: בניגוד לוואטסאפ, לא ניתן לשלוח מיקום, הוספת איש קשר דורשת שימוש בשם משתמש ייעודי מסובך או בסריקת קוד QR והליך ההרשמה מסורבל ודורש אימות כתובת מייל, בעוד הליכי ההרשמה של רוב המתחרות כיום מסתכם בהורדתן והקלדת קוד אימות בן 4 ספרות הנשלח למכשיר בהודעת SMS. כמו כן, האפליקציה לא תומכת בשיחות מולטימדיה, בניגוד לווייבר הישראלית וסקייפ.
למרות החסרונות והעובדה שרוב המשתמשים רשומים כבר לפחות לאחת היורשות, תוך 24 שעות בלבד מרגע שחרורה ביום שלישי שעבר רשמה האפליקציה יותר מ-10 מיליון הורדות בחנויות האפליקציות של אפל וגוגל, והיא ממשיכה לגדול בקצב מרשים, כפי שתעיד הצפת הרשת החברתית בהזמנות להצטרפות לשירות.
>> האפליקציה שמגלה מי צופה לכם בפרופיל הפייסבוק - וירוס
>> בית המשפט לנערה שסרטון סקס בכיכובה הופץ ברשת: "לא ביג דיל"