רכבים חשמליים כבר השתלטו על הכבישים בעולם - אבל הדור הבא של המכוניות הוא בכלל אוטונומי, מכונית שאמורה להביא אותנו ממקום למקום מבלי שנצטרך לנהוג בה. טסלה כבר חזק בשוק הזה, גוגל משתמשת בחברת ווימו (Waymo) לטובת צי מוניות רובוטיות וחברת קרוז, השייכת לג'נרל מוטורס (GM), ניהלה ניסוי רחב בסן פרנסיסקו עם מוניות רובוטיות שנכשל די מהר.
כעת חברת הסטארטאפ הישראלית אוטופיה (Ottopia) לוקחת את השוק הזה צעד אחד קדימה - וחושפת את הפלטפורמה הראשונה בעולם לנהיגה מרחוק, מבוססת בינה מלאכותית.
אוטופיה הכריזה השבוע על השקת הפלטפורמה שלה לצד תוכנית לקוחות חדשה. החברה משתמשת בטכנולוגיות של בינה מלאכותית כאמור, לצד אופטימיזציית רשת ודחיסת וידאו ומאפשרת ליצרני רכב וחברות רכב אוטונומי להשתמש בטכנולוגיה שלה. כמו כן, היא מציעה לצרכנים שירות פרימיום של נהג מרוחק שיכול להחנות להם את הרכב, לקחת אותו למוסך ועוד. על פי הודעת החברה, הפתרון שלה נבדק ביותר מ-20 ערים במהלך 6 השנים האחרונות והוא נמצא בשלבי הטמעה.
הפתרון של אוטופיה משתלב עם רכיבים קיימים ברכב כמו חיישנים ומצלמות, ואופטימיזציית הרשת של החברה משתמשת באלגוריתמים מבוססי בינה מלאכותית ובחיבורים רגילים של סלולר דור 4. המערכת מזרימה וידיאו בשיהוי (latency) נמוך ומספקת מידע חזותי מלא על סביבת הרכב לנהג מרחוק. תוכנית הלקוחות החדשה של החברה תקל על האינטגרציה עם דגמי רכב חדשניים, ותאפשר ליצרנים להשיק את השירות מהר יותר.
השירות החדש מציע הזדמנות ליצרני רכב וחברות רכב אוטונומי להגדיל את ההכנסות לאחר מכירת הרכב, ולשמר לקוחות בעזרת שירות פרימיום לנהג מרחוק. בניגוד לטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית, שדורשת שינויים משמעותיים בחיישני הרכב, הפתרון של אוטופיה דורש רק התאמות מזעריות לחומרה הקיימת של מיליוני מכוניות ומבטיח חיסכון רב ונוחות שימוש, כך לפי החברה.
עמית רוזנצוויג, מנכ"ל ומייסד חברת אוטופיה, התייחס לעניין הרגולציה הכבדה על רכבים אוטונומיים בשיחה עם mako: "נהיגה מרחוק איננה כפופה למסגרת החוק של רכבים אוטונומיים, אלא למסגרת אחרת. זה כרגע המצב בעולם, והוא מאוד חיובי". למרות האופטימיות של רוזנצוויג, נזכיר שכך היה המצב גם לגבי רכבים אוטונומיים לפני שהם החלו לעלות על הכביש, והבירוקרטיה תמיד מאחרת אחרי ההתפתחות הטכנולוגית.
המודל של אוטופיה מתבסס על החלפת הנהג האוטונומי או הנהג האנושי (ברכבים המתאימים) עם נהג בשלט רחוק שישלים את הנסיעה בתוך העיר. לדוגמה, בסרטון ההדגמה של החברה נראה נהג שיורד ליד המשרד שלו ושולח את הנהג מרחוק להחנות לו את הרכב ולקבל אותו בחזרה בסיום. אבל מה ההבדל המהותי בין רכב שמשתמש בנהג אמיתי שעובד מרחוק למחשב שמפעיל את הרכב?
רוזנצוויג מסביר: "למרות עשרות מיליארדי דולרים שהושקעו בעשור האחרון, הטכנולוגיה של רכבים אוטונומיים פשוט לא מסוגלת להתמודד עם המורכבות של נסיעה בעיר. זו עובדה. נהג אנושי מסוגל להתמודד עם כל סיטואציה בכביש, בכל עיר וכמעט בכל מזג אוויר, וזה משהו שאוטונומיה רחוקה מאוד מלהיות מסוגלת לעשות. הערכות שמרניות של יצרניות הרכב מדברות על 15 שנים עד שאוטונומיה מלאה תהיה זמינה במיליוני כלי רכב, שתהיה מסוגלת להתמודד עם מאות או אלפי ערים שונות בעולם, בתנאי מזג אוויר שונים, וברמת מחיר הגיונית לצרכן. במילים אחרות, נהג אנושי מרוחק יכול להביא את היתרונות שאוטונומיה הייתה אמורה להביא בשנת 2025-2026 במקום לחכות עד 2040".
מה המודל העסקי שלכם?
"אנחנו שואפים להטמיע את הטכנולוגיה של אוטופיה ברכבים רגילים שעומדים להימכר ב-2026, ולקבל תגמולים בעבור רישיון התוכנה שלנו. מדובר בפוטנציה על עשרות מיליוני כלי רכב בשנה. להזכיר - נמכרים מעל 80 מיליון רכבים בשנה, והמספרים רק עולים. מתוכם אנו מעריכים שכ-25 מיליון רלוונטיים להטמעת היכולת שלנו. הם אינם אוטונומיים, הם פשוטים ורגילים ומכילים מצלמות (כמו כל רכב מודרני שנמכר כבר היום). לצורך הטמעת המערכת, הרכבים הללו זקוקים לתוספת של מודם סלולרי אחד בלבד - זו תוספת החומרה היחידה מעבר לסטנדרט - זה זול ופשוט".
אחת הבעיות בשוק כיום היא מציאת והעסקה של עובדים, מדובר בדבר יקר, אבל רוזנצוויג מסביר: "הרכב לא אוטונומי, אלא רכב רגיל לחלוטין וזה משתלם, כי על כל 50 רכבים עם מנוי יש נהג 1. יש אלגוריתם שחוזה כמה קריאות יהיו ובהתאם כמה מפעילים צריך במרכז השליטה, כמו שבמסעדה יש יותר שולחנות ממלצרים או כמו שיש יותר מנויים בחדר כושר מאנשים שמגיעים בפועל ביום רביעי אחר הצהריים".
מה העלות של השירות?
"מנוי שנתי יעלה 5,000 דולר. זה בערך עשירית המחיר מנהג פרטי במשרה מלאה שעולה 50,000 דולר בשנה, ותמורת זה מקבלים ערך מאוד דומה לנהג פרטי מלא, בעשירית המחיר. בשלב הראשון אנחנו מתחילים אינטגרציה עם רכבים יחסית יוקרתיים יותר כפי שמקובל בכל פעם שמטמיעים טכנולוגיות בתעשיית הרכב. כרגע אין אפשרות לחשוף את הלקוחות, אבל אנחנו מתחילים מיצרניות רכב High-end, חשמליים ולא חשמליים כאחד".
איזה פרמטרים צריך שיהיה לרכב כדי שהחברה תוכל לשלוט בו מרחוק?
"צריך שיהיו מצלמות מסביב 360. כיום לכל רכב מודרני יש מצלמות כאלה. בנוסף צריך שיהיה שני מודמים סלולריים במקום רק אחד, שזו כאמור תוספת זניחה לחלוטין ביחס לערך שהלקוח מקבל".
מתי אתם מצפים לראות את זה בפריסה רחבה?
"כיום יש לנו לקוחות שמפעילים במצטבר מאות כלי רכב על כבישים ציבוריים בארה"ב, אירופה וסינגפור. פריסה של מאות אלפי כלי רכב, מפס הייצור של היצרניות הגדולות, צפויה להיות ב-2026 בכבישים".