משחק שחמט חכם בשם GoChess, שפיתחו יזמים ישראלים ואותו הם מגדירים כ"משחק לוח השחמט הכי עוצמתי שהומצא אי פעם", גייס יותר מ-1.5 מיליון דולר באתר קיקסטארטר, כאשר היעד הראשוני היה 20 אלף דולר. מדובר במשחק שבו הכלים יכולים לזוז לבד על הלוח, ושאפשר לשחק גם עם אנשים מכל העולם (אונליין) וגם מול בינה מלאכותית.
מאחורי המוצר עומד סטארטאפ ישראלי בשם פרטיקולה, שהוקם בשנת 2017 על ידי האחים אודי דור (מנכ"ל) ועמית דור (סמנכ"ל טכנולוגיה), והם מובילים בתחום המשחקים החכמים בעולם. עד כה החברה השיקה את GoCube, קוביה הונגרית אינטראקטיבית, שגם היא הושקה בקמפיין גיוס המונים וגייסה למעלה ממיליון דולר, ו-GoDice, קוביות חכמות המאפשרות דיגיטציה של משחקי לוח משפחתיים פופולריים ומשחקי תפקידים.
"GoChess מיועד לכל מי אוהב או רוצה לשחק שחמט - לכל הרמות, לכל הגילים, למשחק בבית בין שני שחקנים, או משחק עם חבר מרוחק, שיכול לשחק באפליקציה או בלוח דומה, עם מישהו מרוחק דרך האתרי שח המובילים בעולם, כגון chess.com, או נגד AI", מסביר אודי ל-mako.
"הלוח מכיל חיישנים מגנטיים שמזהים את החלקים והמהלכים. תאורה צבעונית מתחת לכל משבצת מאפשרת לימוד ומתן טיפים ויזואליים לשחקנים בזמן אמת, ורכיב Bluetooth מאפשר חיבור של הלוח לאפליקציה ולאינטרנט - עם התכנים של לימוד, משחקים, סטטיסטיקות, פאזלים, חיבור לחברים ועוד.
"מעבר לכך, ב-GoChess החלקים יכולים לזוז לבד, כמו רוח רפאים או בספרים של הארי פוטר, כך שמעבר לאפקט המגניב והקסום הזה, המהלכים של החבר המרוחק או ה-AI, קורים ממש על הלוח, כאילו הם נמצאים לידך", מוסיף אודי. "הלוח מסוגל לסדר לבד פאזלים שונים לצורך אימון, לנגן משחקים קודמים לצורך לימוד, ולסדר את הלוח בעצמו למשחק חדש".
כיצד החיילים זזים על הלוח?
התנועה מבוצעת על ידי מספר רובוטים קטנים, שנעים מתחת לפני הלוח ומסוגלים לגרור חלקי שחמט על ידי מגנטים ממקום למקום - פתרון דומה למחסנים האוטומטיים של אמזון, רק שבמקום ארגזים מזיזים חיילי שח. הלוח מגיע בגודל תחרותי, עם 2 גרסאות עיצוב: גרסה מודרנית, בצבעים שחור לבן וחלקים בעיצוב מיוחד ומינימליסטי, וגרסה קלאסית, עם חלקים מעץ בצבעי עץ, בעיצוב המוכר.
קמפיין גיוס ההמונים של לוח השחמט החכם החל ב-18 ביוני, ותוך כ-5 דקות הגיע כבר ליעד הגיוס שלו. לאחר כ-24 שעות גייס כחצי מיליון דולר, וכיום באמצע הקמפיין, כבר את עבר את רף ה-1.5 מיליון דולר. לדברי המנכ"ל, המשחק צפוי לצאת לשוק באמצע השנה הבאה (מאי-יוני 2024).
למה החלטתם ללכת דווקא על מימון המונים?
אודי דור: "קמפיין גיוס המונים מבוצע בעיקר כאסטרטגיית גו-טו-מרקט, ומאפשר בחינה מוקדמת של המוצר, חשיפה ללקוחות ואמצעי שיווק. הקמפיין מאפשר אינטראקציה מוקדמת עם לקוחות, בחינת מסרים, מחירים, פיצ'רים וכו', קבלת פידבקים אותנטיים מהשוק ושיפור ודיוק של המוצר לפני היציאה לשוק ההמוני. בנוסף, קמפיינים מוצלחים זוכים לחשיפה תקשורתית גדולה, שיכולה לפתוח הזדמנויות גדולות בשלב מוקדם של הפרויקט. מעבר לכך, כמובן יש את האספקט של המימון, שמאפשר את השלמת הפיתוח, והקמת קו ייצור וקבלת הזמנות בזכות הכספים המגויסים".
אודי מספר כי הוא ואחיו אוהבים גם הם לשחק שחמט. "אנחנו לא שחקנים מקצועיים, אבל נהנים מאד ממשחק טוב עם חברים וזמן איכות עם הילדים. שחמט זה משהו נוסטלגי עבורנו, המשחק שאבא וסבא לימדו אותנו, ושיחקו איתנו לפני השינה בזמן איכות משותף. כיום זה אחד המשחקים שמאפשר לנו זמן איכות עם הילדים שלנו, לראות אותם חושבים, מפתיעים, אחד על אחד, הרחק ממסכים".
לדבריו, כל המוצרים שלהם מביאים משחקים קלאסיים לעידן המודרני, ומשלבים בין העולם הפיזי לדיגיטלי (phygital), הודות לטכנולוגיה מתקדמת של חיישנים, רובוטיקה ו-AI. "כך נוצר חיבור בין העולם הישן והחדש, וחוויית משחק אינטראקטיבית".