זה כנראה הפחד הכי גדול של כל אחד מאיתנו. שכל המידע ששמור אצלנו בטלפון או במחשב – תמונות, סרטונים, מסמכים – פשוט ייעלם יום אחד. לפרופסור סלים חאג'-יחיא, ערבי-ישראלי שגר בסקוטלנד, מנתח לב בכיר ומחלוצי השתלת הלב המלאכותי בעולם, זה באמת קרה.
"יום אחד אני מתעורר, וצריך להציג הרצאה גדולה למנתחי לב, כמו שאני עושה כל הזמן. בדרך כלל יש לי את ההרצאות המוכנות ואני רק צריך להתאים אותן לקהל היעד", מספר חאג'-יחיא בשיחה עם mako. "אני משתמש במוצרים של אפל, יש לי מחשב מק כבר כ-13 שנה, זה המק השני שלי, ואני שומר עליו כמו שאני שומר על נפשי. אחת הסיבות שאני עובד עם מק היא בגלל הגיבויים האוטומטיים, אני טס הרבה ועובד במטוס עם האייפון שלי, וכל החומר שיש באייפון מתגבה אוטומטית במק".
"ניסיתי לבדוק איפה ההרצאה. אני נכנס למחשב, רואה את התיקיות, לוחץ עליהן, אבל בפנים אין כלום, אין קבצים. ניסיתי גם בתיקיות אחרות, ואותו דבר. הלכתי ל-iCloud, ניסיתי לבדוק אולי נמצא שם. בדיוק אותו דבר. אני לוחץ, רואה שיש פולדרס, עם השמות שנתתי להן, גם תתי תיקיות, אבל אם את צריכה להגיע למסמך עצמו, זה לא קיים. כל העבודה שעשיתי ב-25 השנים האחרונות בבריטניה ובעולם, פשוט נעלמה. אחת ההרצאות שהייתי צריך לתת היא שיטה חלוצית איך להעביר לב פועם מהתורם לחולה, במקום להעביר לצידנית. אני מנתח הלב הראשון בעולם שהשתמש בה".
מה שהיה מוזר במיוחד, הוא שחאג'-יחיא נכנס ל-iCloud, לענן, ושם הוא ראה ששמורים על המחשב 800 ג'יגה בייט, כמו שהיה לו בפעם האחרונה שבדק. כלומר, החומר נמצא איפשהו במחשב, אבל הוא לא מצליח להגיע אליו. החומר לא הופיע גם במכשירי אפל האחרים שלו, כמו האייפונים. עוד הוא מציין כי הוא משלם מנוי חודשי לענן של אפל כדי להגדיל את נפח האחסון.
הפרופסור הלך למרכז השירות של אפל בגלזגו. "הם היו נחמדים, ניסו, לא השאירו אבן שלא הפכו. אמרו לי, 'תשמע החומר נמצא שם, אל תדאג. בוא נירגע'. חזרתי הביתה, בדקתי עוד פעם ואין, אי אפשר להוציא את החומר. ביקרתי במרכז שם איזה 3-4 פעמים, כל פעם אומרים, 'זה דבר מוזר. לא ראינו דבר מוזר כזה בחיים'", מספר חאג'-יחיא.
אחרי 12 ניסיונות עם אנשי מקצוע שונים מטעם אפל, הגיע חאג'-יחיא לעורכי הדין יואב כספי ואייל שגיא ממשרד AYR - עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ ושות'.
"הוא בא במטרה לתבוע. אבל האם אפשר לתבוע את אפל? לא. בדקנו קצת, ותנאי השימוש הם מאוד דרקוניים", מספר עו"ד כספי. "הם בעצם מסירים אחריות במידה כמעט מלאה מעצמם מהכול. באפל אומרים, 'אנחנו נותנים לך שירות, אבל אם קורה משהו – זו בעיה שלך. אתה אמור לגבות במקום אחר נוסף את החומר שלך'. בנוסף, להתייצב מול סוללת עורכי הדין של אפל שהיא כנראה בלתי מוגבלת במשאביה, זה להיכנס לדיונים שיכולים להימשך חודשים ושנים. אם אתה רוצה לתבוע לפי דיני אירלנד, אז לך תחפש אותם באירלנד. לתבוע בארץ היה מוסיף סיבוך נוסף".
"אייל שגיא, שותפי, בא והציע לפרופסור, בוא נכתוב מכתב אישי לטים קוק, מנכ"ל אפל. נספר לו במכתב קצר מי אתה, ומדוע במקרה שלך מדובר במידע שהוא בעל חשיבות לאנושות, ולא רק לך. בוא נבקש לעשות מאמץ נוסף מעבר למה שהם עשו עכשיו. אולי מישהו יוכל לדעת מה קורה ולאתר את המידע. התשובה הגיעה תוך 48 שעות מאחד הבכירים באפל. התשובה שלו הייתה מאוד מעניינת, הוא אמר, 'תשמע זה לא נושא לכתוב, זה נושא לדבר עליו טלפונית'. כאן התחילו הטלפונים של שעות על גבי שעות, של מהנדסים ואנשי מקצוע שונים שניסו לפתור את הבעיה".
הפתרון התגלה כמעט במקרה, בסופה של שיחה עם טכנאי, אחרי שעה ו-45 דקות. "בערך בדקה האחרונה, הוא שואל, 'מה זה כאן, OneDrive של מיקרוסופט'", מספר חאג'-יחיא. "אמרתי לו שאני לא שומר שם כלום, אבל להפתעתי הגדולה, מצאנו שם חלק ניכר מהחומר. מה שקרה הוא שבמקרה היה לי OneDrive, שירות הגיבויים של מיקרוסופט, על המחשב שקיבלתי מהאוניברסיטה, ובכלל לא הייתי מודע לכך. מתברר שכך היה לי גיבוי אוטומטי כפול לחומרים במחשב".
האם אתה מתכוון עוד להגיש תביעה?
חאג'-יחיא: "באנו על סיפוקנו במקרה הזה, אין כוונה להגיש תביעות. מה שמעניין פה הוא שכל המומחים ברמות גבוהות לא יודעים עדיין להסביר מה קרה. בסופו של דבר חלפו כמעט ארבעה חודשים עד שהחומר נמצא במחשב באופן מקרי. המסקנה היא החשיבות של גיבוי כפול, אי אפשר לסמוך אך ורק על הענן".