בסוף השבוע האחרון ישראל לקחה חלק בהאקתון פיתוח משחקים בינלאומי שהתרחש בו זמנית ביותר במאה מדינות מסביב לעולם. לצד ישראל ויתר מדינות המערב, מעניין לגלות שבהאקתון לקחו חלק גם מדינות עוינות כמו איראן, עיראק, כווית, לבנון ונוספות. על אף המלחמה, אף מדינה שלקחה חלק באתגר לא גינתה את השתתפותה של ישראל או איימה שלא להשתתף בו בעצמה.
אל ההאקתון Global Game Jam הגיעו מתכנתים, מעצבי משחקים, אנימטורים, גרפיקאים, מוזיקאים, מעצבים, תסריטאים ועוד מרחבי העולם, כאשר מטרתו הייתה ליצור משחק בתוך 48 שעות. האירוע מתרחש מדי שנה בסוף חודש ינואר מאז שנת 2008 ונחשב לאירוע יצירת המשחקים הגדול בעולם.
"קהילת מפתחי המשחקים הישראלית לוקחת חלק באירוע הזה כבר 12 שנה", אומר אופיר כץ, מנהל בית הספר לעיצוב משחקים במכללת תילתן ומנהל סטודיו Clover Bite. הנושא העולמי שליווה את ההאקתון השנה הוא הומור, אך בתילתן מצאו אותו כ"בעייתי" לאור המציאות הנוכחית. "החלטנו במקום להתעסק בתמה המקומית שלנו, שאנחנו קוראים לה 'שזורים'. הגענו למסקנה שזה קונספט שמתאר בצורה מדויקת את המצב שלנו בארץ. אנחנו חיפאים, עיר מעורבת, ככה שאנחנו מרגישים מקרוב את המורכבויות של החיים פה. אמרנו לחבר'ה שלנו לעזוב את התמה של ההאקתון העולמי ולהישאר רק עם התמה שלנו", מספר כץ.
"הגיעו אלינו חבר'ה מכל הארץ, מקיבוץ הגושרים בצפון ועד אילת בדרום, ישנו על ספות ובשקי שינה, למרות שלא שהיה להם הרבה זמן לישון", מוסיף כץ. בסך הכל, הוגשו במסגרת ההאקתון 33 פרויקטים כאשר חלקם, כך מספרים בתילתן, הם משחקים מוכנים ברמה גבוהה. חלק מהמשחקים זכו לתעודות הוקרה מטעם חבר השופטים. בשנים קודמות התקיימה גם תחרות נושאת פרסים בין יוצרי המשחקים, אך השנה הוחלט לבטל אותה בשל האירועים.
תעשיית המשחקים היא מהגדולות ביותר בעולם כיום, ונכון לאוקטובר 2023, צפי המכירות הבינלאומי למשחקים עומד על 333 מיליארד דולר. עד שנת 2027, מעריכים כי המספר הזה צפוי להגיע לכ-467 מיליארד דולר. גם בהסתכלות מקומית, תעשיית הגיימינג הישראלית משגשגת ומצליחה מתמיד הודות לחברות ענק כמו פלייטיקה, אוברוולף ואחרות.
"קהילת המפתחים העצמאיים בישראל תפסה תאוצה בשנים האחרונות, ואירועים מהסוג הזה הם הזדמנות עבור אנשי הקהילה להתאסף ולחגוג את היצירה המשותפת", סיכם כץ. "מעבר לתוצרים, האירוע עצמו הוא הזדמנות מיוחדת לקהילה הגדולה והמיוחדת הזאת להתעדכן, לטפח קשרים וליהנות מ- 48 שעות אינטנסיביות של יצירה משותפת".