אין תמונה
נבחרת קאפקייקס יפהפייה
בתחילת ספטמבר צפויה אפל להשיק את דגם האייפון החדש (6) בסן פרנסיסקו. גם הפעם לא הצליחו בחברה לשמור על אלמנט ההפתעה האהוב עליה כל כך, ומרבית החידושים הצפויים, בהם ההגדלה הניכרת של המסך, דלפו בחודשים האחרונים לאתרי הטכנולוגיה. גם הפעם, מי שעמד מאחורי רוב הגילויים היה מארק גורמן, סטודנט יהודי מאוניברסיטת מישיגן, שבגיל 20 נהפך לגורם העיקרי שמפריע לאפל להפתיע.

גורמן, אזרח ישראלי שמבקר בארץ מדי שנתיים ("אבא שלי נולד בישראל ויש לי משפחה בארץ"), משמש בחמש השנים האחרונות עורך וכתב באתר 9to5Mac, שנהפך למקור המידע האמין והעשיר ביותר על המתרחש באפל. בין חשיפותיו הבלעדיות של גורמן: ההשקה של העוזרת האישית סירי, פרטים טכניים על אייפון 4S, הורדת האפליקציה של גוגל מפות ממערכת ההפעלה iOS ופרטים לגבי מערכות הפעלה חדשות.

מגזין "טיים" בחר בגורמן ב–2013 לאחד מ–25 הבלוגרים המובילים בעולם, ומגזין "וויירד" כלל אותו ברשימת ״16 האנשים שצריך להכיר כדי להתעדכן בנעשה בעולם הטכנולוגי״. מגזין "פורצ'ן" כתב עליו לפני שנתיים: "אם למישהו יש את הסחורה, זה לגורמן - בלוגר בן עשרה של 9to5Mac, שהוא תופעה".

גורמן החל לפרסם ידיעות על אפל כבר בגיל 15, לאחר שגילה שהחברה רכשה את כתובת הדומיין islate.com, מה שגילה את כוונתה להיכנס לתחום הטאבלטים (Slate, לוח סלע, הוא כנראה אחד השמות שהועלו בחברה לפני שהוחלט על iPad). הוא שלח את המידע לאתרים שמסקרים את אפל וקיבל קרדיט ראשון כעיתונאי.

בעקבות זאת, פנה אליו מייסד אתר 9to5Mac, שלא ידע שהוא תלמיד תיכון בן 15, והציע לו להצטרף לצוות האתר. "מגיל צעיר הייתי מעריץ של אפל", אומר גורמן, "תמיד עניין אותי לגלות מה הם עושים. עם הזמן גיליתי שאני טוב בזה, ואני חושב שאני משתפר כל שנה ויודע לזהות את הסיפורים בצורה טובה יותר".

מהם מקורות המידע העיקריים שלך?

"הדבר העיקרי הוא לדעת לקרוא בין השורות. לעבור על מסמכים, לאסוף ראיות ולחבר את כל האינפורמציה. כמובן שחשוב גם להכיר את האנשים הנכונים - גם עובדים של אפל, גם שותפים שיש לאפל וגם אנשים משרשראות אספקת הרכיבים השונים. הרבה אנשים מעורבים בכל מוצר כזה. אתה צריך לחבר הכל כדי לקבל את התמונה הגדולה. אני עובד בזה כל הזמן, קורא מסמכים ומדבר עם אנשים. עכשיו, למשל, הגיעו אלי מסמכים שלפיהם אפל מתכוונת לפתוח מפעל לייצור זכוכית מסוג קריסטל ספיר. זה מעיד על כך שבמסכים של המוצרים החדשים תהיה הזכוכית הזאת, שנחשבת לחזקה מאוד", אומר גורמן בשיחה מלוס אנג׳לס, שם הוא מעביר את חופשת הקיץ עם משפחתו.

צבר ידע עוד לפני האוניברסיטה

את היכולת להשיג מידע שכתבי טכנולוגיה ותיקים מכלי תקשורת מרכזיים יותר מתקשים לקבל, יש המייחסים לידע הרב שיש לגורמן בנושא שעליו הוא כותב, ידע שצבר עוד לפני שנכנס בשערי האוניברסיטה. "אפשר להגיד שמעבר לתשוקה יש לי גם הרבה ידע באספקטים הטכנולוגיים של הדברים", הוא אומר. "לאנשים שעובדים על המוצרים האלה יש לא רק הבנה טכנית עמוקה, אלא גם פילוסופיה שמסבירה למה הם עושים כל דבר ואיך הם עושים כל דבר. כשאני מדבר עם עיתונאים אחרים, הרבה פעמים אני שם לב שאין להם ניסיון עם הדברים האלה והם לא מבינים את השפה ואת הטרמינולוגיה. אם אתה לא יודע להשתמש בשפה הזאת, אתה לא יכול לפתח יחסים טובים עם האנשים שמספקים מידע. אם אתה שולט בשפה, זה פותח דלתות לשיחות עומק ולהבנה הדדית של הסיטואציה, וזה טוב לשני הצדדים".

מארק גורמן

אנשים מתוך אפל שמעבירים לך מידע עלולים להיות מפוטרים אם יידעו על כך. מה האינטרס שלהם לספק לך חומרים?

"זו מערכת יחסים הדדית. הם צריכים לבטוח בי שלא אחשוף אותם כי הם יפוטרו, ואני חייב לבטוח בהם. אני גם צריך להיות בטוח שהם ייתנו לי מידע מדויק ולא יספרו לאנשים שהם עובדים אתי ויעבירו הלאה פרטים שאמרתי להם, הרי רוב האנשים בשרשרת לא יודעים את כל המידע על המוצרים. אני דואג לעשות הכל כדי שהמקורות שלי לא ייחשפו. לא מזמן קיבלתי תצלומי מסך של אפליקציית הבריאות שעליה אפל עובדת, אבל במקום לפרסם את תצלומי המסך של המקור החלטנו לייצר אותם מחדש בפוטושופ, כדי שהמקור לא ייחשף אם המסך שלו מסומן".

איך אתה מאמת את המידע? מישהו ניסה להוליך אותך שולל וסיפק לך מידע לא נכון?

"הבעיה הכי קשה עם אפל זה שמשהו יכול להיות נכון בצהריים, אבל אחרי שעתיים הם כבר משנים את התוכניות. קשה לדווח על משהו בינואר ושהוא יישאר נכון עד ההשקה באוקטובר. זה הסיכון העיקרי. אבל עד היום המקורות שלי לא הוליכו אותי שולל. אני עובד רק עם אנשים שאני סומך עליהם".

למרות הפופולריות והמוניטין שצבר, באפל מסרבים להכיר בקיומו של גורמן. הם מתעלמים מפניותיו ולא מזמינים אותו לאירועים תקשורתיים. "אין לי שום מערכת יחסים עם אפל״, הוא אומר. ״הם לא עונים לי לאף פנייה, כמו שהם לא עונים להרבה עיתונאים אחרים, ולא מזמינים אותי לשום אירוע. זה חלק מהאסטרטגיה שלהם. אפל לא צריכה אותי. הם יודעים שככל שהם יהיו נגישים פחות, אנשים יתעניינו בהם יותר - וככה הם משיגים יותר שליטה על המידע. הם לא במצב של סוני או מיקרוסופט, שמצליחות פחות וצריכות לפנות לעיתונאים ולשכנע אותם לכתוב עליהן".

עם זאת, להערכתו של גורמן, המדיניות התקשורתית הסגורה של אפל עשויה להשתנות בקרוב, לאחר שבמאי עזבה את ראש מערך יחסי הציבור, קייטי קוטון, שעבדה בחברה 18 שנה. "אחד ההסברים לעזיבה שלה הוא שהמנכ"ל, טים קוק, לא אוהב את הכיוון הזה יותר. הוא רוצה להוביל שינוי ולגרום לכך שהחברה תפסיק להתעלם מאנשים ותהיה פתוחה וידידותית יותר. הם עדיין לא מצאו לה מחליף, אבל הם עובדים על זה ומראיינים הרבה אנשים. אני עובד עכשיו על כתבה גדולה שתעסוק במחלקת יחסי הציבור של אפל. השאלה שכולם שאלו עד היום היא למה יש בכלל מחלקה כזאת ומה עושים שם. זה יתפרסם בעוד כמה שבועות".

אתה מאמין שאפל הסגורה תיהפך לחברה פתוחה ונגישה יותר?

"אני חושב שקוק דוחף לכיוון הזה. יש כיום מפקחים של אפל שמסתובבים במפעלים של ספקים חיצוניים באסיה ומוודאים שלא מעסיקים שם עובדים מתחת לגיל המותר ושהכל נעשה לפי התקנות. קוק פתח תוכנית תרומות, והודיע שאפל תשווה כל תרומה של עובד לארגון צדקה. הוא פירסם את הנתוניה הדמוגרפיים של העובדים. אלה דברים שסטיב ג׳ובס אף פעם לא עשה, ואין ספק שקוק מנסה להפוך את אפל לחברה שקופה יותר. הדבר המרכזי יהיה להביא את זה גם ליחסי הציבור ולשיווק".

מה אתה חושב על הקדנציה של קוק כמנכ״ל אפל?

"לבוא אחרי ג׳ובס זה לא קל. אני לא חושב שמישהו באמת יכול לעשות את זה. אני חושב שקוק הבין את הדרך של אפל, את זה שצריך לשפר ולזקק את המוצרים הקיימים במשך כמה שנים, ועשה את זה בצורה טובה. גם המניה במצב טוב מאוד. אבל אני לא חושב שמישהו יכול לתת כרגע תשובה לשאלה אם קוק עושה עבודה טובה או לא. אפל היא חברה מוכוונת מוצר, ואין תשובה לשאלה הזאת עד שהיא יוצאת עם מוצר חדש. צריך לראות איך יעבוד השעון החכם ואיך יהיו המוצרים הטלוויזיוניים שהם צפויים להשיק, ורק אחרי שהקלפים האלה ייחשפו יהיה אפשר לענות על השאלה הזאת. אני חושב שזה יקרה עד 2016".

אתה חושב שהגדלת המסך היא מהלך נכון של אפל? ג׳ובס דיבר על טלפון שמחזיקים ביד אחת.

"הדבר המשמעותי באייפון 6 יהיה המסך הגדול. יהיו שני דגמים - 4.7 אינצ'ים ו–5.5 אינצ'ים. אני חושב שהם חייבים לעשות את זה, הם יהיו טיפשים אם לא ילכו בכיוון הזה. הרבה אנשים קנו בשנים האחרונות טלפונים של סמסונג כי הם רצו מסך גדול, ואפל לא סיפקה את זה. הדגם הקטן יישאר, אני לא חושב שהם צריכים להיפטר ממנו, אבל עכשיו הם יפתחו דלת למשתמשים שהיו צריכים ללכת לסמסונג. אפל לא רוצה להפסיד יותר את השוק".

אילו עוד חידושים אנחנו צפויים לראות בגרסה הזאת?

"יהיו מצלמה טובה יותר, מעבדים מהירים יותר והעברת נתונים בקצב גבוה יותר, גם בסלולר וגם ב–WiFi. בדגם הגדול יותר יהיה מקום לסוללה גדולה יותר עם חיים ארוכים יותר".

השעון החכם יהיה הדבר הגדול הבא של אפל?

"כן, צמיד־שעון עם חיישנים רפואיים ויכולת לנטר פעילויות גופניות. אני מעריך שהם יכריזו על זה בין אוקטובר לסוף השנה, ואני חושב שזו תהיה הקטגוריה הגדולה הבאה. שוק ההתקנים הלבישים היה עד עכשיו נישתי, וברגע שאפל תיכנס אליו היא תפתח אותו. צריך לזכור מה היה עם הטאבלט - עד שאפל נכנסה לשוק השתמשו בזה בעיקר לעסקים, ורק אחרי שיצא האייפד פתאום כולם רצו את זה וכל החברות האחרות התחילו לייצר טאבלטים.

"אני חושב שזה יקרה גם בתחום ההתקנים הלבישים. השעון החכם זו גם החשיפה שאני הכי גאה בה עד היום, כשכבר בקיץ שעבר, בשלב מוקדם בפיתוח, פירסמתי דיווח עם המון פרטים טכניים, וככל שחלף הזמן המשכתי לדווח על ההתקדמות בבניית המוצר ועל פונקציות נוספות שהתוספו".

מרוויח יותר מ–100 אלף דולר בשנה

גורמן מתפרנס היטב מהתחביב שנהפך למקצוע. הוא זוכה לנתח נאה מהכנסות הפרסום של האתר, ולפי הערכות מרוויח יותר מ–100 אלף דולר בשנה, סכום שאף עבודת סטודנטים לא היתה יכולה לדגדג.

"יש לנו עשרות מיליוני גולשים בחודש, ובימים שאפל משיקה מוצרים חדשים - אפילו עשרות מיליונים ביום״, הוא אומר. ״אני מרוויח מהפרסומות, וזה כסף לא רע. בקיץ אני עובד בזה במשרה מלאה, אבל במהלך הלימודים אני לא יכול להשקיע בזה את כל היום וצריך לנהל את הזמן שלי, כי יש גם מחויבויות אחרות".

ואולם למרות ההצלחה, גורמן לא חושב שימשיך לעבוד כעיתונאי לאחר שיסיים את לימודיו. "אני לומד טכנולוגיה ומידע, והכיוון שלי יהיה כנראה להקים סטארט־אפ משלי, או לפתח מוצרים ואפליקציות, אף שאני חושב שגם בעיתונות יש פרנסה ועתיד אם עושים את זה טוב ונכון. כרגע אני נהנה ממה שאני עושה ואמשיך לעשות את זה בשנים הקרובות, כל עוד אני סטודנט. זו עבודה גמישה ומהנה, יש בזה הרבה פרסום ואני חושב שאני גם טוב בזה".

9to5Mac: הבלוג שנהפך לקבוצת אתרים

9to5Mac הוקם ב–2007, קצת לפני השקת האייפון, על ידי סת׳ ויינטרוב, מפתח IT אמריקאי שהיה באותה עת בשנת שבתון בפריז עם אשתו.

תחילה פעל האתר כבלוג צנוע, שאותו הפעיל ויינטרוב כדי להישאר מעודכן בהתפתחויות הטכנולוגיות ולפתח את כישורי הכתיבה שלו. ב–2009 הוא הציע למארק גורמן בן ה–15 להצטרף אליו, והאחרון החל לפרסם סיפורים על אפל, כולל לא מעט חשיפות בלעדיות על מוצרים עתידיים של החברה.

בעקבות ההצלחה של גורמן, החל הבלוג לצבור תאוצה, עד שב–2011 החליט ויינטרוב לעזוב את מגזין "פורצ׳ן", שם שימש כתב באותה תקופה, ולהקדיש את כל זמנו לפיתוח האתר. הבלוג הצנוע נהפך לקבוצת אתרים המוקדשים לסיקור של הנעשה באפל, בגוגל ובעולם הגאדג׳טים.

על פי נתוני אתר Quantcast, ב–9to5Mac מבקרים מדי חודש כ–4 מיליון גולשים ייחודיים (unique users). עם זאת, השפעתו חורגת מעבר למספר הגולשים שמבקרים בו, משום שהחשיפות המובאות בו מצוטטות באופן קבוע באתרי הטכנולגיה המובילים בעולם.

ג׳ון פקזובסקי, סגן עורך האתר הטכנולוגי הנחשב Re/code, שנחשב בעצמו לבעל מקורות רבים באפל, אמר בשנה שעברה ל"ביזנס אינסיידר" כי ״הדיווחים של גורמן אמינים ויש לו מקורות טובים כל כך, שלפעמים אני תוהה אם הוא לא האחיין של של פיל שילר (סגן נשיא אפל לענייני שיווק; ע"ש). פירסמתי הרבה חדשות על אפל בשנה האחרונה, אבל ביזבזתי הרבה יותר מדי זמן בלרדוף אחרי מארק".

הראיון פורסם במקור ב-Themraker

עוד ב-Themarker:
הנוער החדש: בלי סקס, סמים או מרד נעורים
התוכנית: להשמיד כ-7,000 טונות תפוחי אדמה; המטרה: להעלות מחירים