שערורייה חדשה בדרך? פייסבוק שוקלת לבקש ממשתמשי אייפון לאשר איסוף מידע לצורך "הצגת פרסומות מותאמות יותר" ו"תמיכה בעסקים שנשענים על פרסום בפייסבוק". הצעד מגיע בתגובה למדיניות הפרטיות החדשה של אפל, שנחשפה ביוני 2020 וצפויה להיכנס לתוקף בקרוב. במסגרת הכללים החדשים, אפליקציות יחויבו לקבל את אישור המשתמשים כדי לאסוף מידע לצורך התאמה אישית של הפרסומות.
בפייסבוק טוענים כי המודל שהציגה אפל "זורע בהלה", ועמלים כעת על פיתוח מסך חדש שבו המשתמשים יוכלו לבחור אם לאפשר לפייסבוק לעקוב אחרי הרגלי הגלישה שלהם. "ההתראות החדשות של אפל רומזות שיש קשר בין פרסום מותאם אישית לבין פרטיות, כשבפועל, אנחנו מסוגלים לשמור על שני העקרונות וגם עושים זאת", נכתב בבלוג הרשמי של פייסבוק אתמול (שני). "ההתראה של אפל לא מוסרת שום מידע על היתרונות הטמונים בפרסומות מותאמות אישית".
בחודשים האחרונים הסלים המאבק בין פייסבוק לאפל על רקע זה. כידוע, פייסבוק לא גובה תשלום עבור השימוש בשירותיה, וביססה את המודל הכלכלי שלה על הצגת פרסומות. לכן, הצעד של אפל מאיים לחנוק את צוקרברג. לאחרונה החריף המאבק, כששני הצדדים הטיחו האשמות קשות זה בזה: בחודש דצמבר פרסמה פייסבוק מודעות היוצאות נגד אפל בעיתונים בולטים בארה"ב, ובשבוע שעבר מנכ"ל אפל טים קוק הטיח בפני "ענקיות הטכנולוגיה" שהן מנצלות לרעה את המידע של המשתמשים שלהן, בלי שנקב בשמן של חברות ספציפיות.
בתחילת חודש ינואר פרצה שערורית פרטיות סביב וואטסאפ, אפליקציית המסרים הפופולרית ביותר בעולם שנמצאת בבעלות פייסבוק. וואטסאפ חשפה אז כללי שימוש חדשים שבמסגרתם תעביר לפייסבוק מידע על המשתמשים, כשאלה נדרשו לתת את הסכמתם עד ה-8 בפברואר. לאור הסערה ניסתה וואטסאפ להסביר כי השינוי רלוונטי באמת רק למשתמשים עסקיים, אך בסופו של דבר נאלצה להודיע על דחייתו. הצעד הסב לוואטסאפ נזק תודעתי, כשהאפליקציות המתחרות טלגרם וסיגנל קפצו לראש מצעד ההורדות בחנויות האפליקציות מסביב לעולם.